Škoda jako plážová bugina? Podívejte se, zda jí to sluší

Škoda Element
Škoda Element, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. června 2017 14:25 | akt. 20. června 2017 05:34
Sdílej:

Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského Škoda učňovský automobil. Po třech úspěšných studiích vozů z předchozích tří let se nyní učni rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno Škoda Element. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.

22 učňů ve věku 17 a 18 let z celkových 900 učňů, kteří se učí na Středním odborném učilišti strojírenském ŠA, dostalo od října minulého roku příležitost vyzkoušet si práci na vývoji nového automobilu. Mladí technici si rozhodnutí, jaký vůz má vzniknout, nechali pořádně projít hlavou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, volbu letošního týmu.

Škoda Element vychází z vozu Citigo. Dvoumístná plážová bugina nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 PS). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracují vysoce motivovaní učni nejen na papíře a v počítači, ale stále v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem.

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem. Při takové práci jsou vždy vítány nápady v duchu ‚Simply Clever’. Rady od zkušených profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje byly ale samozřejmě také kvitovány s povděkem. 17 chlapců a 4 dívky věnovali projektu více než 1500 hodin, práce na voze byla součástí jejich výuky.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.