Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského Škoda učňovský automobil. Po třech úspěšných studiích vozů z předchozích tří let se nyní učni rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno Škoda Element. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.
22 učňů ve věku 17 a 18 let z celkových 900 učňů, kteří se učí na Středním odborném učilišti strojírenském ŠA, dostalo od října minulého roku příležitost vyzkoušet si práci na vývoji nového automobilu. Mladí technici si rozhodnutí, jaký vůz má vzniknout, nechali pořádně projít hlavou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, volbu letošního týmu.
Škoda Element vychází z vozu Citigo. Dvoumístná plážová bugina nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 PS). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér
Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracují vysoce motivovaní učni nejen na papíře a v počítači, ale stále v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem.
Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem. Při takové práci jsou vždy vítány nápady v duchu ‚Simply Clever’. Rady od zkušených profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje byly ale samozřejmě také kvitovány s povděkem. 17 chlapců a 4 dívky věnovali projektu více než 1500 hodin, práce na voze byla součástí jejich výuky.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?