Je až s podivem, jaké oblibě se v poslední době daří vozům kategorie SUV a crossover. Automobilky si tento fakt dobře uvědomují a zejména v posledních měsících nás doslova bombardují svými novinkami, plány a koncepty. Jednou z takových novinek je i Grandland X, který právě představila automobilka Opel spolu se svou sesterskou automobilkou Vauxhall na autosalonu v Šanghaji.
Již na první pohled je zřejmé, že Grandland X byl nastaven tak, aby se stal největším crossoverem společnosti. Přední část automobilu je přesně taková, jakou u Opelu známe z posledních let. Maska je ozdobena chromovanými křidélky, které na svých koncích navazují na LED světlomety. Boční tvary jsou výrazné především linkou sahající až k zadním světlometům a sbíhající se na pátých dveřích. Důležité je také silné oplastování, které nám má připomenout, že se doposud sportovně vypadající vůz nezalekne ani lehkého terénu. Zadní část pak zdobí zejména dvojice výfukových otvorů.
A rozměry? Grandland X je 4477 mm dlouhý, 1844 mm široký a 1636 mm vysoký, což znamená větší délku a více prostoru než nabízí Mokka X či Crossland X. Interiér slibuje pohodlné sezení na pěti sedadlech, z čehož bude mít radost zejména řidič, který má k dispozici mimo jiné i vyhřívaný volant a bezdrátovou nabíječkou mobilního telefonu. Kupující si bude moci připlatit za infotainment IntelliLink, a všechny jistě potěší i velikost zavazadlového prostoru, která činní 1652 litrů.
Automobilka Opel dlouhodobě nezaostává ani v bezpečnostních systémech, takže lze očekávat asistenty hlídající jízdu v pruhu, automatické nouzového brždění, pokročilý parkovací asistent Park Assist, sledování únavy řidiče a adaptivní tempomat s detekcí chodců.
Pohonné jednotky automobilka zatím tají, nicméně jisté je, že budou distribuovány s volitelným Grip Control systémem, poskytujícím pět různých jízdních režimů. A kdy že můžeme na tento crossover těšit? Poprvé bychom jej měli vidět již letos v září, na autosalonu ve Frankfurtu. Běžný prodej lze očekávat začátkem příštího roku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.