Volvo XC60 je už od svého představení v roce 2008 nejprodávanějším prémiovým středně velkým SUV. Za krkolomným spojením se skrývá velký úspěch, na který by ráda navázala druhá generace stejného modelu. Té vyšlapala cestičku větší XC90 a je to na ní pořádně vidět.
Když dáte do pračky XC90 a vyperete ji na čtyřicet, dostanete XC60. S trochu kulatější zádí, jinými zadními světly, ale pořád XC90. Prozrazují to hlavně přední světlomety s takzvanými Thorovými kladivy. Mezi příplatky nebude chybět ani panoramatická střecha. Na délku má novinka 4688 milimetrů, na šířku 1999 milimetrů a na výšku 1658 milimetrů. Rozvor náprav o délce 2865 milimetrů prozrazuje mnohé o velkorysém vnitřním prostoru, vzadu je kupříkladu 965 milimetrů pro nohy a 988 milimetrů pro hlavy cestujících. Kufr má základní objem 505 litrů. Slušná je rovněž světlá výška 216 milimetrů.
Uvnitř nechybí velká obrazovka multimediálního systému Volvo Sensus s rozhraním Apple CarPlay i Android Auto, nejzajímavější inovací je ale čtyřzónová automatická klimatizace se systémem CleanZone. Ten očistí vzduch nasávaný zvenčí od škodlivých látek a částeček. Hodně pozornosti věnovalo Volvo bezpečnosti, proto má nová XC60 systém City Safety, rozšířený o funkci Steer Assist. Tu využívají také systém ochrany před srážkou s protijedoucím vozidlem ve vedlejším pruhu a sledování mrtvého úhlu, kterému pomáhá snížit riziko kolize při změně jízdního pruhu. K dispozici jsou také asistent pro jízdu v kolonách a semiautonomní řízení Pilot Assist druhé generace. To se při jízdě rychlostí do 130 km/h postará o řízení, akceleraci a brzdění.
Podvozek má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu nápravu s kompozitovými listovými pery, za příplatek může XC60 dostat také vzduchové odpružení. Nic nového nečekejte pod kapotou, pouze čtyřválce známe již z řady 90. Benzíny i turbodiesely jsou dva – T5 o výkonu 187 kW (254 k) s točivým momentem 350 Nm a T6 o výkonu 235 kW (320 k) s točivým momentem 400 Nm, respektive D4 o výkonu 140 kW (190 k) s točivým momentem 400 Nm a D5 o výkonu 173 kW (235 k) s točivým momentem 480 Nm. Osmistupňový automat a pohon všech kol jsou standardem.
Na vrcholu nabídky stojí plug-in hybrid T8 Twin Engine o systémovém výkonu 300 kW (407 k) s točivým momentem 640 Nm. Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 10,4 kWh (elektrický dojezd 45 kilometrů) je ve středovém tunelu, na všechna kola přenáší sílu automat. Stovku takové auto pokoří za 5,3 sekundy a rozjede se na 230 km/h, to při spotřebě 2,1 l/100 km. Zahájení výroby je v továrně Torslanda naplánované na polovinu dubna.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?