Novinky 2017 – Rok 2016 byl z pohledu automobilů opět velice důležitý, představilo se v něm totiž hned několik, nejen z tuzemského pohledu, důležitých novinek. Spíše než do minulosti je ale třeba hledět do budoucnosti, proto se v následující sérii článků podíváme na novinky, které automobilky v jednotlivých kategoriích připravují. A začít musíme nejmenšími vozy, určenými především do města.
Mezi městskými a malými automobily jako by válka crossoverů nebyla znát. Výrobci stále chrlí jeden nový model za druhým, loni například Citroën C3, Nissan Micra nebo faceliftovaný Renault Clio. Také nadcházejících dvanáct měsíců bude v těchto dvou kategoriích mimořádně zajímavých, už jen třeba z pohledu japonských automobilek. Začít ale musíme ale trochu jinde, konkrétně v německém Ingolstadtu. Audi by totiž v průběhu roku mělo odhalit vůbec nejsilnější variantu řady A1, označenou tradičně jako RS1. Pod její kapotou se podle Autocaru objeví dvoulitrové TFSI o výkonu 209 kW (284 k), zkombinované s pohonem všech kol quattro a manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou. Půjde pravděpodobně o poslední „výstřel“ stávající generace A1.
Důležitější je z pohledu globálního trhu nicméně nástupce Fiatu Punto, jenž se objeví po neskutečných dvanácti letech. Kdysi populární Ital dnes spíše paběrkuje, nová generace ve stylu Tipa s moderními turbobenzíny a multimediálními systémy by mu ale měla pomoci zpět na výsluní. Kdy přesně novinka vyjede ale zatím nevíme. Naopak naprosto přesně si můžeme být jistí, že na ženevském autosalonu bude stát nejnovější vydání Fordu Fiesta. To má sice evoluční design, ale zcela novou techniku. Ta zahrnuje mimo jiné až osmipalcový displej infotainmentu SYNC 3, prémiové audio B&O Play nebo plnou nálož asistenčních systémů. Oproti minulé generaci je modrý ovál také o něco větší, nabídne luxusní provedení Vignale nebo terénní Active a pod kapotou se v budoucnu objeví tříválec s vypínáním jednoho válce. Zatím ale dojde jen na známe atmosférické jedenáctistovky, litrové tříválce EcoBoost a naftové patnáctistovky TDCi. Stávající generace se pak rozloučí provedením RS.
Pravděpodobně rovněž do Ženevy se chystá třetí generace Kie Picanto. Moc o ní zatím nevíme, snad kromě toho, že design bude hodně podobný novému Riu. Jihokorejci slibují také kvalitnější materiály a větší prostornost. S lehčí modernizací designu i techniky se vytasí zhruba v polovině roku Mazda u hatchbacku (a v některých koutech světa i sedanu) 2. V rovině spekulací se zatím budeme pohybovat u možného faceliftu Opelu Adam, jenž letos oslaví už pátý rok na trhu. Velký návrat chystá podle britského serveru CarBuyer Renault. Někdejší prodejní hit s číslovkou 5 v názvu by se měl ukázat někdy v průběhu letošního roku jako alternativa ke Cliu, nabízející novou techniku i modernější interiér. Cenovka by měla být údajně srovnatelná, k dispozici bude i plug-in hybrid.
Tím se pomalu dostáváme k největším jménům tohoto přehledu a na svědomí je (víceméně) má koncern Volkswagen. Začít můžeme se Seatem Ibiza, jehož odhalení je naplánováno na ženevský autosalon a první fotky uvidíme možná již koncem tohoto měsíce. Revoluci nečekejte, podle Auto Expressu bude vzhled hodně podobný Leonu, pod kabátkem bude pro změnu platforma MQB AO. K pohonu budou sloužit přeplňované tří- a čtyřválce, Cupra nepřijede dříve než za rok. Suzuki v posledních měsících hodně sází na malá auta, po Balenu a Ignisu tak došlo i na pokračovatele Swiftu. Toho zatím známe jen z Japonska, příchod do Evropy by ale měl být tutovkou. S již zmíněnými sourozenci bude pětidveřový hatchback sdílet mnohá technická řešení, včetně nabídky přeplňovaného litrového tříválce, atmosférické dvanáctistovky a její mild hybridní verze.
Neznámou je zatím omlazená Škoda Fabia. Z Mladé Boleslavi nepřišlo oficiální potvrzení, maskovaná auta ale brázdí cizí silnice, na podzim to budou tři roky od premiéry a v továrnách koncernu se ukrývají nejnovější generace motorů. Takže, kdoví... Zapomenout nesmíme ani na možnou další omlazovací kúru pro Citigo (a sesterský Seat Mii) A jak se říká, to nejlepší na konec. Nový Volkswagen Polo má dobře nakročeno k tomu, stát se vládcem segmentu malých aut. Stejně jako Ibiza dostane platformu MQB, nejmodernější pohonné jednotky a také multimediální systémy rodiny MIB. Narůst by podle Auto Bildu mohl nováček až na 4,1 metru, do výbavy se dostanou prvky jako full-LED světla nebo adaptivní odpružení. Premiéra bude na podzim. Trochu ve stínu se ocitne rychlý up! GTI s litrovým tříválcem TSI o výkonu 85 kW (116 k).
A co český trh? Na ten se letos dostane množství malých i ještě menších modelů. Vedle většiny výše zmíněných novinek lze očekávat novou Kiu Rio, sportovní Mini Clubman JCW, pátý Nissan Micra, elektrické Smarty ForTwo a ForFour nebo stylové Suzuki Ignis, a to včetně pohonu obou náprav. Překvapením by mohlo být uvedení nedávno omlazeného elektromobilu Renault Zoe.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.