Novinky 2017 – Rok 2016 byl z pohledu automobilů opět velice důležitý, představilo se v něm totiž hned několik, nejen z tuzemského pohledu, důležitých novinek. Spíše než do minulosti je ale třeba hledět do budoucnosti, proto se v následující sérii článků podíváme na novinky, které automobilky v jednotlivých kategoriích připravují. A začít musíme nejmenšími vozy, určenými především do města.
Mezi městskými a malými automobily jako by válka crossoverů nebyla znát. Výrobci stále chrlí jeden nový model za druhým, loni například Citroën C3, Nissan Micra nebo faceliftovaný Renault Clio. Také nadcházejících dvanáct měsíců bude v těchto dvou kategoriích mimořádně zajímavých, už jen třeba z pohledu japonských automobilek. Začít ale musíme ale trochu jinde, konkrétně v německém Ingolstadtu. Audi by totiž v průběhu roku mělo odhalit vůbec nejsilnější variantu řady A1, označenou tradičně jako RS1. Pod její kapotou se podle Autocaru objeví dvoulitrové TFSI o výkonu 209 kW (284 k), zkombinované s pohonem všech kol quattro a manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou. Půjde pravděpodobně o poslední „výstřel“ stávající generace A1.
Důležitější je z pohledu globálního trhu nicméně nástupce Fiatu Punto, jenž se objeví po neskutečných dvanácti letech. Kdysi populární Ital dnes spíše paběrkuje, nová generace ve stylu Tipa s moderními turbobenzíny a multimediálními systémy by mu ale měla pomoci zpět na výsluní. Kdy přesně novinka vyjede ale zatím nevíme. Naopak naprosto přesně si můžeme být jistí, že na ženevském autosalonu bude stát nejnovější vydání Fordu Fiesta. To má sice evoluční design, ale zcela novou techniku. Ta zahrnuje mimo jiné až osmipalcový displej infotainmentu SYNC 3, prémiové audio B&O Play nebo plnou nálož asistenčních systémů. Oproti minulé generaci je modrý ovál také o něco větší, nabídne luxusní provedení Vignale nebo terénní Active a pod kapotou se v budoucnu objeví tříválec s vypínáním jednoho válce. Zatím ale dojde jen na známe atmosférické jedenáctistovky, litrové tříválce EcoBoost a naftové patnáctistovky TDCi. Stávající generace se pak rozloučí provedením RS.
Pravděpodobně rovněž do Ženevy se chystá třetí generace Kie Picanto. Moc o ní zatím nevíme, snad kromě toho, že design bude hodně podobný novému Riu. Jihokorejci slibují také kvalitnější materiály a větší prostornost. S lehčí modernizací designu i techniky se vytasí zhruba v polovině roku Mazda u hatchbacku (a v některých koutech světa i sedanu) 2. V rovině spekulací se zatím budeme pohybovat u možného faceliftu Opelu Adam, jenž letos oslaví už pátý rok na trhu. Velký návrat chystá podle britského serveru CarBuyer Renault. Někdejší prodejní hit s číslovkou 5 v názvu by se měl ukázat někdy v průběhu letošního roku jako alternativa ke Cliu, nabízející novou techniku i modernější interiér. Cenovka by měla být údajně srovnatelná, k dispozici bude i plug-in hybrid.
Tím se pomalu dostáváme k největším jménům tohoto přehledu a na svědomí je (víceméně) má koncern Volkswagen. Začít můžeme se Seatem Ibiza, jehož odhalení je naplánováno na ženevský autosalon a první fotky uvidíme možná již koncem tohoto měsíce. Revoluci nečekejte, podle Auto Expressu bude vzhled hodně podobný Leonu, pod kabátkem bude pro změnu platforma MQB AO. K pohonu budou sloužit přeplňované tří- a čtyřválce, Cupra nepřijede dříve než za rok. Suzuki v posledních měsících hodně sází na malá auta, po Balenu a Ignisu tak došlo i na pokračovatele Swiftu. Toho zatím známe jen z Japonska, příchod do Evropy by ale měl být tutovkou. S již zmíněnými sourozenci bude pětidveřový hatchback sdílet mnohá technická řešení, včetně nabídky přeplňovaného litrového tříválce, atmosférické dvanáctistovky a její mild hybridní verze.
Neznámou je zatím omlazená Škoda Fabia. Z Mladé Boleslavi nepřišlo oficiální potvrzení, maskovaná auta ale brázdí cizí silnice, na podzim to budou tři roky od premiéry a v továrnách koncernu se ukrývají nejnovější generace motorů. Takže, kdoví... Zapomenout nesmíme ani na možnou další omlazovací kúru pro Citigo (a sesterský Seat Mii) A jak se říká, to nejlepší na konec. Nový Volkswagen Polo má dobře nakročeno k tomu, stát se vládcem segmentu malých aut. Stejně jako Ibiza dostane platformu MQB, nejmodernější pohonné jednotky a také multimediální systémy rodiny MIB. Narůst by podle Auto Bildu mohl nováček až na 4,1 metru, do výbavy se dostanou prvky jako full-LED světla nebo adaptivní odpružení. Premiéra bude na podzim. Trochu ve stínu se ocitne rychlý up! GTI s litrovým tříválcem TSI o výkonu 85 kW (116 k).
A co český trh? Na ten se letos dostane množství malých i ještě menších modelů. Vedle většiny výše zmíněných novinek lze očekávat novou Kiu Rio, sportovní Mini Clubman JCW, pátý Nissan Micra, elektrické Smarty ForTwo a ForFour nebo stylové Suzuki Ignis, a to včetně pohonu obou náprav. Překvapením by mohlo být uvedení nedávno omlazeného elektromobilu Renault Zoe.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.