Z koncernových sportovních modelů nižší střední třídy byl Golf R vždycky tím nejrychlejším a nejsilnějším. Spolu s omlazovací kúrou se mu ale vyrovnal Leon Cupra, na což Volkswagen zareagoval vlastně nejlepším možným způsobem – posílil dvoulitrové TSI pod kapotou na 228 kW (310 k) a 400 Nm, což je o 10 koní a 20 Nm více než doposud. I nadále je standardem pohon všech kol 4Motion, šestistupňový manuál lze nahradit za příplatek sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG.
Patrně nejdůležitějším důsledkem celého procesu modernizace je nicméně zrychlení tří- nebo pětidveřového hatchbacku (k dispozici je i praktické kombi). Z 0 na 100 km/h tak německý kompakt s automatem nově vystřelí za 4,6 sekundy, o 0,3 sekundy rychleji než doposud. To je hodnota blízká některým supersportům. I manuální převodovka dosahuje nyní lepších časů, konkrétně 5,1 sekundy místo 5,3 sekundy. Zároveň je nutné podotknout, že kombi je k dispozici jen s automatem DSG, přičemž na 100 km/h zrychlí za 4,8 sekundy. Jako druhořadá se dá naopak hodnotit lepší průměrná spotřeba paliva – u hatchbacku 7,9 l/100 km s manuálem nebo 7,0 l/100 km s automatem, u kombi 7,2 l/100 km. Maximální rychlost je i nadále 250 km/h.
Vizuálně těží „eRko“ ze stejných změn jako standardní modely. Znamená to především nová přední světla, standardně s full-LED technologií i diodami pro denní svícení. Mírně upraven byl i sportovní nárazník, doplněný nástavci prahů a upraveným difuzorem. Skupinová světla s novou grafikou využívají také LED diody. Sériová kola mají 18 palců, za příplatek jsou dostupné i o palec větší ráfky. V interiéru dominují sportovně tvarovaná sedadla, k dispozici je i navigace s 9,2palcovým displejem. Základní cena vozu je v Německu 40 675 eur (cca 1 099 000 korun), kombi vychází na 44 800 euro (cca 1 210 000 korun). Příplatek za pět dveří činí 900 euro (cca 24 000 korun), automat DSG u hatchbacku vychází na 2000 euro (cca 54 000 korun).