BMW M5 patří ke stálicím výrobního programu bavorské automobilky, nosí navíc také titul celosvětově nejúspěšnější vysokovýkonné business limuzíny. Proto není překvapením, že právě na základech tohoto modelu vznikla nová edice Competition, patřící k nejvýkonnějším modelům BMW všech dob.
Kariéra současného BMW řady 5, a s ní i verze M5, se pomalu chýlí ke konci. Novou generaci poznáme už v příštím roce, proto se dá očekávat příchod některých limitovaných verzí stávajícího modelu. Jednou takovou je i M5 Competition, ideově navazující na M5 30 Jahre, vytvořenou ke třicetinám sportovního sedanu. Novinka jde cestou posilování pohonné jednotky, 4.4litrový osmiválec TwinPower Turbo tak dostal zvýšený plnící tlak a několik dalších úprav, jejichž výsledkem je nárůst výkonu o 29 kW (40 k) a 20 Nm.
M5 tak nově produkuje 441 kW (600 k) a 700 Nm. Tyto hodnoty přenáší na kola sedmistupňový dvouspojkový automat, na 100 km/h se tak limuzína dostane za 3,9 sekundy. Průměrná spotřeba je přitom 9,9 l/100 km. Silnější motor technici BMW sladili s paketem Competition, který je charakteristický především o 10 milimetrů nižší světlou výškou a pružinami, tlumiči a stabilizátory s tužší charakteristikou. Přepracován byl i aktivní M diferenciál, nastavení stabilizace a specifické naladění a přímější mapu řídící jednotky dostal posilovač řízení Servotronic. Za příplatek jsou dostupné karbon-keramické brzdy.
Vizuálně M5 Competition odlišíte už podle metalických odstínů, které jsou jen dva – černá Carbon a bílá Mineral. A protože celkem vznikne jen 200 kusů této limitované série, na každou barvu připadne polovina tohoto počtu. Lak doplňují 20palcová kovaná a leštěná kola s dvojitými paprsky v provedení Jet Black, mající vpředu pneumatiky s rozměrem 265/35 a vzadu s rozměrem 295/30. Třešničkou na dortu jsou zadní difuzor, odtoková hrana víka zavazadlového prostoru a kryty vnějších zpětných zrcátek z uhlíkových vláken. Masku a ozdobné prvky za předními koly zdobí loga „M5 Competition“.
Sedadla s elektrickým nastavováním a bílými vyšitými logy „M5“ na opěrkách mají poskytovat dokonalý kompromis mezi komfortem a sportovní boční oporou. Čalounění obstarává černá kůže Merino s kontrastním bílým prošíváním, černou barvu mají také koberce s bílým koženým obšíváním. Dekorační lišty jsou z karbonu, před spolujezdcem je na jedné z nich umístěné logo „M5 Competition 1/200“. Ve výbavě jsou audiosystém Bang & Olufsen High End s prostorovým zvukem a výkonem 1200 Wattů, head-up displej, varování při nechtěném opuštění jízdního pruhu, vyhřívaná přední sedadla či sklopná opěradla zadních sedadel. Celkem tedy vznikne jen 200 automobilů, cena jednoho je 129 500 eur (cca 3,5 milionu korun).
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?