BMW M5 patří ke stálicím výrobního programu bavorské automobilky, nosí navíc také titul celosvětově nejúspěšnější vysokovýkonné business limuzíny. Proto není překvapením, že právě na základech tohoto modelu vznikla nová edice Competition, patřící k nejvýkonnějším modelům BMW všech dob.
Kariéra současného BMW řady 5, a s ní i verze M5, se pomalu chýlí ke konci. Novou generaci poznáme už v příštím roce, proto se dá očekávat příchod některých limitovaných verzí stávajícího modelu. Jednou takovou je i M5 Competition, ideově navazující na M5 30 Jahre, vytvořenou ke třicetinám sportovního sedanu. Novinka jde cestou posilování pohonné jednotky, 4.4litrový osmiválec TwinPower Turbo tak dostal zvýšený plnící tlak a několik dalších úprav, jejichž výsledkem je nárůst výkonu o 29 kW (40 k) a 20 Nm.
M5 tak nově produkuje 441 kW (600 k) a 700 Nm. Tyto hodnoty přenáší na kola sedmistupňový dvouspojkový automat, na 100 km/h se tak limuzína dostane za 3,9 sekundy. Průměrná spotřeba je přitom 9,9 l/100 km. Silnější motor technici BMW sladili s paketem Competition, který je charakteristický především o 10 milimetrů nižší světlou výškou a pružinami, tlumiči a stabilizátory s tužší charakteristikou. Přepracován byl i aktivní M diferenciál, nastavení stabilizace a specifické naladění a přímější mapu řídící jednotky dostal posilovač řízení Servotronic. Za příplatek jsou dostupné karbon-keramické brzdy.
Vizuálně M5 Competition odlišíte už podle metalických odstínů, které jsou jen dva – černá Carbon a bílá Mineral. A protože celkem vznikne jen 200 kusů této limitované série, na každou barvu připadne polovina tohoto počtu. Lak doplňují 20palcová kovaná a leštěná kola s dvojitými paprsky v provedení Jet Black, mající vpředu pneumatiky s rozměrem 265/35 a vzadu s rozměrem 295/30. Třešničkou na dortu jsou zadní difuzor, odtoková hrana víka zavazadlového prostoru a kryty vnějších zpětných zrcátek z uhlíkových vláken. Masku a ozdobné prvky za předními koly zdobí loga „M5 Competition“.
Sedadla s elektrickým nastavováním a bílými vyšitými logy „M5“ na opěrkách mají poskytovat dokonalý kompromis mezi komfortem a sportovní boční oporou. Čalounění obstarává černá kůže Merino s kontrastním bílým prošíváním, černou barvu mají také koberce s bílým koženým obšíváním. Dekorační lišty jsou z karbonu, před spolujezdcem je na jedné z nich umístěné logo „M5 Competition 1/200“. Ve výbavě jsou audiosystém Bang & Olufsen High End s prostorovým zvukem a výkonem 1200 Wattů, head-up displej, varování při nechtěném opuštění jízdního pruhu, vyhřívaná přední sedadla či sklopná opěradla zadních sedadel. Celkem tedy vznikne jen 200 automobilů, cena jednoho je 129 500 eur (cca 3,5 milionu korun).
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.