Před sedmi lety se Porsche s modelem Panamera vydalo do světa luxusních limuzín a navzdory často kritizovanému designu německá automobilka v těžké konkurenci uspěla. Jenže právě rivalové se v posledních měsících posunuli dál, takže Panameře pomalu začínal docházet dech. S aktuálně příchozí druhou generací se však pozice vozu radikálně mění.
Čtyřdveřové Porsche se poprvé představilo již v roce 1989. Tehdy šlo ale pouze o koncept, jehož vizualizace by nahrávala označení „prodloužená 911.“ Sériová limuzína s typickým logem stuttgartské automobilky přijela až o dvacet let později. A ačkoliv byl design první Panamery často kritizován, zákazníky si i tak model našel velice jednoduše. Jak se totiž někdy říká, na vzhled auto nejezdí, a ve všem ostatním Panamera své konkurenty vyrovnala nebo porazila. Nástupce tak má na co navazovat. První vizuální dojmy z nováčka v segmentu BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S pak napovídají, že by se mohlo jednat dokonce o návrat k onomu konceptu z, pro naši republiku, revolučního roku.
Označení „prodloužená 911“ jsme nepoužili náhodou. Nová Panamera totiž designově staví na prvcích, použitých právě u nedávno omlazeného bestselleru. Příznivci Porsche pak jistě poznají jistou podobnost také s dvojicí 718 Boxster a 718 Cayman. Přední části dominují nová full-LED světla s diodami denního svícení a přepracované nasávací otvory ve tvaru písmene A. Díky nim vůz vypadá, jako by se rozšířil o více než reálných šest milimetrů. Zachována zůstala dlouhá přední kapota, jejíž tvar se dvěma prolisy se ale oproti předchůdci poněkud změnil. Za předními koly je decentní nasávací otvor, z něhož vychází prolis, charakterizující celý profil vozu. Nejmenší kola mají průměru 19 palců, k dostání jsou ale i „dvacítky“ a „jedenadvacítky.“ Tvar střechy se oproti předchůdci změnil, je elegantnější a uhlazenější, kvůli němu pak změnou prošla i boční okna. To zadní je charakteristické svou velikostí a návazností na zbytek elektricky ovládaného víka kufru. Trojdimenzionální LED světla spojená diodami podsvícenou lištou jsou podobná těm u řady 911. Aerodynamiku zlepšuje vysouvací spoiler, stejně jako difuzor se čtveřicí koncovek výfuku (u modelů 4S a 4S Diesel mají tvar kruhu, u verze Turbo lichoběžníku).
Kabina je tím nejmodernějším, co u současných vozů Porsche najdete. Typická je nízká pozice sedadel, sportovní naturel pak umocňuje ještě volant a přístrojový panel. Ten je sdružený kolem centrálního analogového otáčkoměru, po jehož stranách jsou dva sedmipalcové displeje. Další obrazovka má úhlopříčku 12,3 palce a tvoří prakticky celou středovou konzoli. Jedná se o výstup poslední generace infotainmentu PCM, který obsahuje online navigaci, rozhraní Porsche Connect a Apple CarPlay, konektivitu s chytrými telefony nebo hlasové ovládání. Pasé jsou klasické ovládací prvky, alespoň tedy na středovém tunelu. Místo nich jsou dotykové plochy, stejným způsobem se nastavují rovněž výdechy ventilace. Připomínkou analogových časů jsou hodiny na vrcholku palubní desky. Přesunutí dozadu znamená individuální ovládání infotainmentu a klimatizace, která může být na přání čtyřzónová. Zároveň je vzadu také více místa, za což Panamera vděčí o 30 milimetrů delšímu rozvoru náprav. Kufr pojme v základní konfiguraci 495 litrů, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 pak odhalí 1304 litrů prostoru. O klimatizaci již byla řeč, mezi dalšími příplatky se objevují také panoramatická střecha, audio Burmester s trojdimenzionálním zvukem, ambientní osvětlení nebo masážní sedadla.
Na rozdíl od Caymanu a Boxsteru se pod kapotou Panamery objeví zatím pouze šesti- nebo osmiválcové motory se dvěma turbodmychadly. Slabší ze dvou benzínových variant je Panamera 4S s 2.9litrovým šestiválcem o výkonu 440 koní při 5650 ot./min s točivým momentem 550 Nm mezi 1750 - 5500 ot./min. Panamera Turbo má ve svých útrobách čtyřlitrový osmiválec o výkonu 550 koní při 5750 ot./min s točivým momentem 770 Nm mezi 1960 - 4500 ot./min. Naftová Panamera 4S Diesel dostala čtyřlitrový osmiválec o výkonu 422 koní mezi 3500 - 5000 ot./min s točivým momentem 850 Nm mezi 1000 - 3250 ot./min. To z něj činí nejsilnější naftové Porsche historie. Všechny tři motory jsou spojeny s osmistupňovým dvouspojkovým automatem PDK, pohánějícím všechna kola. Základem vozu je modulární platforma MSB s délkou 5049 milimetrů, z níž mimo jiné vyplývá také použití nejmodernějších technických řešení. Tříkomorové vzduchové odpružení doplňují adaptivní tlumiče PASM, systém PDCC Sport nebo vektorování točivého momentu. Jízdním vlastnostem prospívá elektromechanické řízení, natáčení zadních kol z modelů 918 Spyder a 911 Turbo nebo příplatkový otočný volič Mode Switch na volantu s režimy Normal, Sport, Sport Plus a Individual. Odezvu motoru ještě zvýší tlačítko Sport Response na středovém tunelu.
Technické údaje
4S Turbo 4S Diesel Výkon: 440 k 550 k 422 k Toč. moment: 550 Nm 770 Nm 850 Nm Převodovka: 8 PDK 8 PDK 8 PDK Zrychlení: 4,4/4,2 s 3,8/3,6 s 4,5/4,3 s Max. rychlost: 289 km/h 306 km/h 285 km/h Spotřeba: 8,1 l/100 km 9,3 l/100 km 6,7 l/100 km Délka: 5049 mm Šířka: 1937 mm Výška: 1423 mm Rozvor: 2950 mm Kufr: 495/1304 lPozn.: Údaje za lomítkem platí pro verze s paketem Sport Chrono.
S novou generací vozu přichází také upravená nabídka bezpečnostních asistentů. Z ní jde vypíchnout především noční vidění, jehož kamera dokáže detekovat osoby i zvířata. Varování je pak do kabiny přenášeno pomocí barevných indikátorů. Vedle standardních full-LED světel je možné sáhnout rovněž po reflektorech LED matrix. Zajímavý je systém Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem, který spolupracuje s navigací a upravuje své nastavení například také podle rychlostních limitů či radarů. V Německu už lze novou Panameru objednávat, první kusy však k dealerům zamíří až 5. listopadu. Nejlevnější verze 4S přijde na 113 027 eur (cca 3 064 000 korun), 4S Diesel vychází na 116 954 eur (cca 3 171 000 korun) a konečně Turbo přijde na 153 011 eur (cca 4 148 000 korun).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.