Před sedmi lety se Porsche s modelem Panamera vydalo do světa luxusních limuzín a navzdory často kritizovanému designu německá automobilka v těžké konkurenci uspěla. Jenže právě rivalové se v posledních měsících posunuli dál, takže Panameře pomalu začínal docházet dech. S aktuálně příchozí druhou generací se však pozice vozu radikálně mění.
Čtyřdveřové Porsche se poprvé představilo již v roce 1989. Tehdy šlo ale pouze o koncept, jehož vizualizace by nahrávala označení „prodloužená 911.“ Sériová limuzína s typickým logem stuttgartské automobilky přijela až o dvacet let později. A ačkoliv byl design první Panamery často kritizován, zákazníky si i tak model našel velice jednoduše. Jak se totiž někdy říká, na vzhled auto nejezdí, a ve všem ostatním Panamera své konkurenty vyrovnala nebo porazila. Nástupce tak má na co navazovat. První vizuální dojmy z nováčka v segmentu BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S pak napovídají, že by se mohlo jednat dokonce o návrat k onomu konceptu z, pro naši republiku, revolučního roku.
Označení „prodloužená 911“ jsme nepoužili náhodou. Nová Panamera totiž designově staví na prvcích, použitých právě u nedávno omlazeného bestselleru. Příznivci Porsche pak jistě poznají jistou podobnost také s dvojicí 718 Boxster a 718 Cayman. Přední části dominují nová full-LED světla s diodami denního svícení a přepracované nasávací otvory ve tvaru písmene A. Díky nim vůz vypadá, jako by se rozšířil o více než reálných šest milimetrů. Zachována zůstala dlouhá přední kapota, jejíž tvar se dvěma prolisy se ale oproti předchůdci poněkud změnil. Za předními koly je decentní nasávací otvor, z něhož vychází prolis, charakterizující celý profil vozu. Nejmenší kola mají průměru 19 palců, k dostání jsou ale i „dvacítky“ a „jedenadvacítky.“ Tvar střechy se oproti předchůdci změnil, je elegantnější a uhlazenější, kvůli němu pak změnou prošla i boční okna. To zadní je charakteristické svou velikostí a návazností na zbytek elektricky ovládaného víka kufru. Trojdimenzionální LED světla spojená diodami podsvícenou lištou jsou podobná těm u řady 911. Aerodynamiku zlepšuje vysouvací spoiler, stejně jako difuzor se čtveřicí koncovek výfuku (u modelů 4S a 4S Diesel mají tvar kruhu, u verze Turbo lichoběžníku).
Kabina je tím nejmodernějším, co u současných vozů Porsche najdete. Typická je nízká pozice sedadel, sportovní naturel pak umocňuje ještě volant a přístrojový panel. Ten je sdružený kolem centrálního analogového otáčkoměru, po jehož stranách jsou dva sedmipalcové displeje. Další obrazovka má úhlopříčku 12,3 palce a tvoří prakticky celou středovou konzoli. Jedná se o výstup poslední generace infotainmentu PCM, který obsahuje online navigaci, rozhraní Porsche Connect a Apple CarPlay, konektivitu s chytrými telefony nebo hlasové ovládání. Pasé jsou klasické ovládací prvky, alespoň tedy na středovém tunelu. Místo nich jsou dotykové plochy, stejným způsobem se nastavují rovněž výdechy ventilace. Připomínkou analogových časů jsou hodiny na vrcholku palubní desky. Přesunutí dozadu znamená individuální ovládání infotainmentu a klimatizace, která může být na přání čtyřzónová. Zároveň je vzadu také více místa, za což Panamera vděčí o 30 milimetrů delšímu rozvoru náprav. Kufr pojme v základní konfiguraci 495 litrů, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 pak odhalí 1304 litrů prostoru. O klimatizaci již byla řeč, mezi dalšími příplatky se objevují také panoramatická střecha, audio Burmester s trojdimenzionálním zvukem, ambientní osvětlení nebo masážní sedadla.
Na rozdíl od Caymanu a Boxsteru se pod kapotou Panamery objeví zatím pouze šesti- nebo osmiválcové motory se dvěma turbodmychadly. Slabší ze dvou benzínových variant je Panamera 4S s 2.9litrovým šestiválcem o výkonu 440 koní při 5650 ot./min s točivým momentem 550 Nm mezi 1750 - 5500 ot./min. Panamera Turbo má ve svých útrobách čtyřlitrový osmiválec o výkonu 550 koní při 5750 ot./min s točivým momentem 770 Nm mezi 1960 - 4500 ot./min. Naftová Panamera 4S Diesel dostala čtyřlitrový osmiválec o výkonu 422 koní mezi 3500 - 5000 ot./min s točivým momentem 850 Nm mezi 1000 - 3250 ot./min. To z něj činí nejsilnější naftové Porsche historie. Všechny tři motory jsou spojeny s osmistupňovým dvouspojkovým automatem PDK, pohánějícím všechna kola. Základem vozu je modulární platforma MSB s délkou 5049 milimetrů, z níž mimo jiné vyplývá také použití nejmodernějších technických řešení. Tříkomorové vzduchové odpružení doplňují adaptivní tlumiče PASM, systém PDCC Sport nebo vektorování točivého momentu. Jízdním vlastnostem prospívá elektromechanické řízení, natáčení zadních kol z modelů 918 Spyder a 911 Turbo nebo příplatkový otočný volič Mode Switch na volantu s režimy Normal, Sport, Sport Plus a Individual. Odezvu motoru ještě zvýší tlačítko Sport Response na středovém tunelu.
Technické údaje
4S Turbo 4S Diesel Výkon: 440 k 550 k 422 k Toč. moment: 550 Nm 770 Nm 850 Nm Převodovka: 8 PDK 8 PDK 8 PDK Zrychlení: 4,4/4,2 s 3,8/3,6 s 4,5/4,3 s Max. rychlost: 289 km/h 306 km/h 285 km/h Spotřeba: 8,1 l/100 km 9,3 l/100 km 6,7 l/100 km Délka: 5049 mm Šířka: 1937 mm Výška: 1423 mm Rozvor: 2950 mm Kufr: 495/1304 lPozn.: Údaje za lomítkem platí pro verze s paketem Sport Chrono.
S novou generací vozu přichází také upravená nabídka bezpečnostních asistentů. Z ní jde vypíchnout především noční vidění, jehož kamera dokáže detekovat osoby i zvířata. Varování je pak do kabiny přenášeno pomocí barevných indikátorů. Vedle standardních full-LED světel je možné sáhnout rovněž po reflektorech LED matrix. Zajímavý je systém Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem, který spolupracuje s navigací a upravuje své nastavení například také podle rychlostních limitů či radarů. V Německu už lze novou Panameru objednávat, první kusy však k dealerům zamíří až 5. listopadu. Nejlevnější verze 4S přijde na 113 027 eur (cca 3 064 000 korun), 4S Diesel vychází na 116 954 eur (cca 3 171 000 korun) a konečně Turbo přijde na 153 011 eur (cca 4 148 000 korun).
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?