Zvěsti se stávají skutečností, legendární Dodge Viper se v roce 2017 definitivně stáhne z prodeje. Jeho konec se ale pořádně oslaví. Jak?
Ačkoliv příští rok bude Viper slavit 25 let existence, i přes to bude muset zmizet z nabídky výrobce. Důvodem je fakt, že díky zástavbě karoserie do něj nejdou nainstalovat hlavové airbagy. Tento prvek je přitom dosti podstatný a bez něj není vůz dostatečně bezpečný.
Jeho konec však výrobce oslaví hned pěti limitovanými edicemi. Každá odkáže na určitý milník v historii modelu a bude vyrobena v dost nízkém počtu kusů. První edicí je Dodge Viper 1:28 Edition ACR, jenž odkazuje na rekordní čas zajetý na okruhu Laguna Seca.
Ten měl hodnotu 1:28,65 minuty a jedná se zároveň o nástupce Viperu 1:33 Edition ACR z roku 2010. U první edice počítejme s výrazným vzhledem, který nabídne loga 1:28 Edition, aerodynamický paket Extreme Aero a karbon-keramické brzdy. Celkově se jej má vyrobit 28 kusů.
Druhou edicí je Viper GTS-R Commemorative Edition ACR. Bude bílý s modrými pruhy a svým vzhledem odkazuje na okruhový Viper GTS-R GT2 Championship Edition z roku 1998. V základu najdeme karosářský paket Extreme Aero nebo Extreme Carbon. V základní výbavě se ocitnou karbon-keramické brzdy, červené bezpečnostní pásy a polepy Stryker. Podstatným prvkem je plachta vozu, na níž bude umístěno jméno vlastníka. Výrobce počítá s tím, že tahle edice se vyrobí v počtu rovných sto kusů.
Dalším kouskem do sbírky je Viper VooDoo II Edition ACR, který odkazuje na Viper VooDoo z roku 2010. U něj počítejme s výrobou 31 kusů. Vedle něj stojí zelený Viper Snakeskin Edition GTC. Ten nejde přehlédnout díky zelenému laku Snakeskin, přičemž vůz odkazuje na stejnojmený Viper z roku 2010.
Poslední specialitou je Viper Dealer Edition ACR. Jeho podobu na snímku sice nenajdeme, ale již dnes se ví, že ho budou prodávat jen dvě dealerství - Tomball Dodge v Texasu a Roanoke Dodge ve státě Illinois v USA. Vůz dostane bílý lak karoserie s modrým širokým a červeným tenčím pruhem. Výroba se zastaví na počtu 33 kusů.
U všech výše uvedených verzí Viperu se pod kapotou bude nacházet 8,4litrový desetiválec s výkonem 654 koní a točivým momentem 814 Nm. Ten jde výhradně na zadní nápravu skrze manuální převodovku se šesti stupni.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?