Někteří řidič si často myslí, že jim při cestě do zahraničí stačí povinná výbava, která je vyžadována u nás v České republice. To ale však velký omyl.
Nejčastěji pak řidiči při policejní kontrole argumentují buď Vídeňskou, nebo Ženevskou úmluvou. Problém je ten, že tyto úmluvy se zmiňují jen o technické výbavě vozidla, nikoliv o povinné výbavě daného vozu. Tudíž do každého státu musíme mít naše vozidlo vybavené jinak.
Tak například při cestě do Španělska musíte mít u sebe dvoje dioptrické brýle. Naopak v Belgii musí nosit motorkář zákonem předepsané oblečení Největší zajímavostí je ale Estonsko, kde když zaparkujete svůj vůz v kopci, musíte ho zajistit klínem.
Na veškeré odlišnosti v povinné výbavě se zaměřili u organizace ÚAMK, jejíž pracovníci pro vás zpracovali komplexní přehled na cesty.
BelgieMotocyklisté musí povinně nosit ochranný oděv: rukavice, bunda s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi a boty s ochranou kotníků. Reflexní vesta je povinná jen pro řidiče motorového vozidla. Hasicí přístroj je povinný pro vozidla registrovaná v Belgii, pro zahraniční vozidla je pouze doporučení.
BulharskoVšechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasicím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje z vozidla během mimořádné události, a to i pro motorkáře.
ChorvatskoDěti mladší 12 let nesmí cestovat na předních sedadlech. Výjimkou jsou děti do 2 let umístěné v tzv. „vajíčku“ a s vypnutým airbagem. Na motocyklu či mopedu není povoleno přepravovat děti do 12 let. Vozidla s přívěsem musí mít 2 trojúhelníky. Reflexní vesta je povinná jen pro řidiče motorového vozidla.
DánskoHasicí přístroj a reflexní vesta není součástí povinné výbavy, ale doporučuje se je mít ve vozidle. Na dálnicích, řidič musí používat výstražná světla svého vozu, aby varoval ostatní motoristy před tvorbou kolony nebo jiným nebezpečím (například nehodou, překážkou na vozovce atd.).
EstonskoReflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje z vozidla během mimořádné události za snížené viditelnosti. Hasicí přístoj je součástí povinné výbavy dvoustopého motorového vozidla. Je povinné vozit dva zakládací klíny (špalky ze dřeva nebo umělé hmoty), aby se zabránilo možnému pohybu, když je vozidlo zaparkováno v kopci.
FinskoChodec nebo posádka vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti, musí mít na oblečení reflexní prvky nebo reflexní vestu.
FranciePřilby motorkářů musí mít reflexní prvky, podle předpisu ECE 22-04 odstavec 6.16. Helmy schválené francouzskými orgány bez reflexních samolepek můžete použít. Řidiči motorových vozidel a motorkáři musí mít alcotester v jejich dopravním prostředku, ale žádná pokuta nebude uložena, pokud ho nemohou ukázat během policejní silniční kontroly.
Dítě do 10 let nesmí cestovat na předním sedadle, pokud jsou zadní sedadla volná. Reflexní vesta je povinná pro každého na palubě dopravního prostředku s 2 nebo více koly (např.: motocykl, osobní vozidlo, dodávka, karavan, nákladní vozidlo), Pokud to je jinak, při kontrole hrozí sankce 90 až 750 Eur.
V Paříži je od 1. července zavedena nízkoemisní zóna a je tedy nutné mít nízkoemisní plaketu. Jsou zakázána sluchátka na poslech hudby a handsfree sady do ucha u cyklistů, motorkářů a řidičů motorových vozidel.
ItálieDěti cestující ve vozidlech registrovaných v zahraničí, musí být zajištěny v souladu s právními předpisy platnými v zemi původu. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje z motorového vozidla během mimořádné události. Toto nařízení neplatí pro motocykly. Cyklista, který jede po komunikaci za snížené viditelnosti nebo v tunelu, musí mít oblečenu reflexní vestu.
KyprDěti do pěti let nesmí být za žádných okolností přepravovány na předním sedadle spolujezdce. Zakázána je zde pro řidiče konzumace jídla a pití při řízení vozidla. Každé vozidlo musí mít v povinné výbavě dva výstražné trojúhelníky.
LitvaDěti do 12 let a menší jak 1,35 m není možné přepravovat na předních sedadlech automobilů. Povinnost vozit hasicí přístroj je jen ve dvoustopém vozidle. Reflexní vesta je povinná pouze pro řidiče.
LotyšskoHasicí přístroj je povinný v osobních autech a dva v autobusech s váhou nad 5 tun. Autolékárnička je povinná a u autobusů s více než 25 místy k sezení jsou povinné dvě. Chodec, cyklista, motorkář nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti, musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu.
LucemburskoChodec, cyklista, motorkář nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti, musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu. Na motocyklu či mopedu není povoleno přepravovat děti do 12 let. Dítě ve věku od 3 do 17 let, měřící méně než 1,50 metru, musí být přepravováno v odpovídajícím zádržném systému pouze na zadních sedadlech.
MaďarskoU dodělávaných světel pro denní svícení musí svítit zadní obrysová světla. Svícení je povinné mimo města a všechny žárovky musí být provozuschopné. Chodec, cyklista nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti, musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu.
NěmeckoReflexní vesta je povinná jen pro řidiče vozidel registrovaných v Německu. V německých městech jsou zavedeny nízkoemisní zóny a je tedy nutné mít nízkoemisní plaketu.
PolskoChodec, cyklista nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti, musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu. Povinnost vozit hasicí přístroj ve dvoustopém vozidle.
PortugalskoJe zde zakázáno vozit on board kamery ve vozidle. Reflexní vesta není vyžadována u vozidel registrovaných mimo portugalské území.
RakouskoLékárnička je povinná i pro motorkáře a musí být v obalu, který zabrání vniku nečistot do obsahu autolékárničky.
Je zde zakázáno vozit on board kamery ve vozidle. Reflexní vesta je povinná jen pro řidiče motorového vozidla a pro ostatní čelny osádky vozu se doporučuje. Barvy jsou povolené: oranžová, žlutá, červená. Sankce v případě porušení těchto předpisů jsou 14 až 2180 Eur. V okolí Vidně a dalších částech rakouska jsou zavedeny nízkoemisní zóny pro vozidla kategorie N bez omezení váhy.
ŘeckoZde není tolerována hands free sada do ucha. Naopak každý majitel dvoustopého vozu má povinnost vozit hasicí přístroj.
RumunskoDěti do 12 let nesmí cestovat na předních sedadlech automobilů. Povinnost vozit hasicí přístroj ve dvoustopém vozidle. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje při mimořádné události z motorového vozidla, a to ve dne i v noci.
SlovenskoChodec nebo cyklista pohybující se po neosvětlené komunikaci nebo po komunikaci mimo zastavěná území za snížené viditelnosti, musí mít na sobě oblečen reflexní prvek. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje při mimořádné události z motorového vozidla, a to ve dne i v noci. Sankce - 50 až 150 Eur. Navigace nebo podobný přístroj nesmí být umístěn na čelním skle v zorném poli řidiče.
SlovinskoNa motocyklu či mopedu není povoleno přepravovat děti do 12 let. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje při mimořádné události z motorového vozidla. Sankce za porušení předpisů činí 40 Eur.
ŠpanělskoGPS zařízení je povoleno, ale jakékoli jiné obrazovky, které by mohly rozptylovat pozornost řidiče - televize, DVD přístroje, atd. - je zakázáno. Řidič mající dioptrické brýle nebo kontaktní čočky, musí mít s sebou ještě jedny jako náhradní. Reflexní vesta není povinná u osobních vozidel registrovaných mimo španělské území.
ŠvédskoDvoustopá vozidla zaparkovaná nebo která zastavila v noci, včetně úsvitu a soumraku a za špatného počasí, musí mít zapnuta obrysová světla nebo v případě poruchy obrysových světel výstražná světla. Doporučuje se vozit reflexní vestu pro každého ve vozidle a hasicí přístroj.
ŠvýcarskoKdyž vozidlo musí počkat nějakou dobu, např. před železničním přejezdem, musí být použity obrysová světla.
TureckoHasicí přístroj je povinný u dvoustopých motorových vozidel. Pro osobní vozidla platí povinnost mít v povinné výbavě dva výstražné trojúhelníky.
UkrajinaHasicí přístroj je povinný v osobních autech a dva v autobusech. Je zakázáno přepravovat děti mladší 12ti let, a menší než 145 cm na zadním sedadle motocyklu.
Velká BritánieMotoristé s levostranným řízením by si měly zajistit, aby jejich světlomety byly upraveny pro jízdu na levé straně, jinak riskují, že budou zastaveni policií a pokutováni až do výše 1000 liber. Osvědčení zdravotní způsobilosti, které je vydáno v zahraničí a svého držitele osvobozuje od užívání bezpečnostního pásu není platné ve Velké Británii. Reflexní vesta není povinnou součástí povinné výbavy osobního vozidla.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.