Lamborghini má další unikátní sporťák, Centenario s atmosférickým dvanáctiválcem

ar6, 1. března 2016, 12:10 Google+ Geneva International Motor Show 2016

Stalo se tradicí, že Lamborghini čas od času představí nějaký limitovaný kousek s naprosto špičkovou technologií i cenovkou. Z dřívějších let jmenuje Réventon, Sesto Elemento, Aventador J nebo Veneno, letos se k nim pak přidává Centenario. To oslavuje sto let od narození Ferruccia Lamborghiniho a vznikne jen ve čtyřiceti kusech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Centenario je nejnovějším speciálem Lamborghini, vznikne jen čtyřicet kusů.

Centenario je nejnovějším speciálem Lamborghini, vznikne jen čtyřicet kusů. | foto: Lamborghini

Sdílejte článek

Základem kupé nebo roadsteru je monokok z uhlíkových vláken, kolem nějž jsou umístěny panely karosérie ze stejného materiálu. Lamborghini tak váží „pouze“ 1520 kilogramů. Tuto sílu dává do pohybu atmosférický dvanáctiválec o výkonu 770 koní, který má posunutou horní hranici otáček až na 8600 za minutu. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 2,8 sekundy, trojnásobná rychlost se na tachometru objeví za 23,5 sekundy. A že tyto hodnoty Centenario umí dokazuje i maximální rychlost přes 350 km/h.

Přes převodovku ISR jsou permanentně poháněna všechna čtyři kola, novinkou je použití natáčení zadní nápravy. V nižších rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola, vyšší hodnoty znamenají natáčení obou náprav ve stejném směru. Toto řešení tak pomáhá agilitě a celkové stabilitě vozu. Volič jízdních režimů obsahuje módy Strada, Sport a Corsa. Podvozek má vedle natáčecí zadní nápravy rovněž magnetické odpružení a dynamické řízení. Karbon-keramické brzdy potom kupé nebo roadster zastaví na třiceti metrech, pokud jede stovkou, nebo na 290 metrech, pokud jede třístovkou.

img-responsive

Za špičkovou aerodynamiku a atmosférický motor si nechá Centenario pořádně zaplatit. | foto: Lamborghini

O dílech karosérie z uhlíkových vláken již byla řeč, pro větší autenticitu však Lamborghini používá tyto části pouze přetřené lesklou nebo matnou barvou. Že jde o karbon tak poznáte už z dálky. Nahoru se otevírající dveře, kapota nebo střecha jsou lesklé, splitter, difuzor, nástavce prahů nebo podběhy jsou matné. Tmavé části potom doplňují detaily v jasně žlutém odstínu (majitel ale bude moci zvolit i jinou barvu). Charakteristické jsou pro 4924 milimetrů dlouhý a 1443 milimetrů vysoký vůz aerodynamické prvky v předním nárazníku a zadním difuzoru členěné do několika segmentů. Přední partie dále zaujmou dvěma nasávacími otvory v kapotě a světly s podpisem ve tvaru písmene Y.

Ten se opakuje i v zadní části, kde se LED diodové reflektory táhnou téměř po celé šířce auta. Ve spodní části nárazníku jsou vedle difuzoru také tři koncovky výfuku. Specialitou je zadní spoiler, který mění svou polohu podle aktuální rychlosti a zvoleného jízdního režimu. Extrémem je jeho rozšíření o 150 milimetrů a naklonění až o 15 stupňů. Kola z kovaného hliníku s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu obouvají speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli PZero se specifickým žlutým proužkem. Ve středech ráfků nechybí matice s logem automobilky.

Kabina je plně přizpůsobitelná požadavkům majitele, její součástí ale budou vždy sedadla s karbonovou konstrukcí a potahy z kůže a Alcantary. Uhlíková vlákna jsou ostatně i na volantu, panelech dveří a středovém tunelu. Většina prvků je čalouněná Alcantarou, doplněnou o prošívání žlutou nití a decentní žluté vložky třeba na koberečcích. Výstupem multimediálního systému je 10,1palcová dotyková obrazovka, která zobrazuje jednak navigaci nebo internetový prohlížeč (součástí infotainmentu je rozhraní Apple CarPlay), jednak ale také data o telemetrii včetně rychlosti nebo přetížení. Přístrojový panel je plně digitální.

Že nastupujete do sportovního modelu prozrazují nejen dvě helmy pod přední kapotou, ale i příplatková dvojice kamer, jejichž prostřednictvím můžete nahrávat své výkony na závodní dráze. Celkem vznikne jen 20 kusů kupé a 20 kusů roadsteru. Každý má cenovku nejméně 1,75 milionu euro (cca 47,3 milionu korun), všechny už ale mají svého majitele.

Vytisknout

Diskuze: Lamborghini má další unikátní sporťák, Centenario s atmosférickým dvanáctiválcem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

Volkswagen odhaluje SUV na základech Pola, dočkají se i v Boleslavi?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud