Stalo se tradicí, že Lamborghini čas od času představí nějaký limitovaný kousek s naprosto špičkovou technologií i cenovkou. Z dřívějších let jmenuje Réventon, Sesto Elemento, Aventador J nebo Veneno, letos se k nim pak přidává Centenario. To oslavuje sto let od narození Ferruccia Lamborghiniho a vznikne jen ve čtyřiceti kusech.
Základem kupé nebo roadsteru je monokok z uhlíkových vláken, kolem nějž jsou umístěny panely karosérie ze stejného materiálu. Lamborghini tak váží „pouze“ 1520 kilogramů. Tuto sílu dává do pohybu atmosférický dvanáctiválec o výkonu 770 koní, který má posunutou horní hranici otáček až na 8600 za minutu. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 2,8 sekundy, trojnásobná rychlost se na tachometru objeví za 23,5 sekundy. A že tyto hodnoty Centenario umí dokazuje i maximální rychlost přes 350 km/h.
Přes převodovku ISR jsou permanentně poháněna všechna čtyři kola, novinkou je použití natáčení zadní nápravy. V nižších rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola, vyšší hodnoty znamenají natáčení obou náprav ve stejném směru. Toto řešení tak pomáhá agilitě a celkové stabilitě vozu. Volič jízdních režimů obsahuje módy Strada, Sport a Corsa. Podvozek má vedle natáčecí zadní nápravy rovněž magnetické odpružení a dynamické řízení. Karbon-keramické brzdy potom kupé nebo roadster zastaví na třiceti metrech, pokud jede stovkou, nebo na 290 metrech, pokud jede třístovkou.
O dílech karosérie z uhlíkových vláken již byla řeč, pro větší autenticitu však Lamborghini používá tyto části pouze přetřené lesklou nebo matnou barvou. Že jde o karbon tak poznáte už z dálky. Nahoru se otevírající dveře, kapota nebo střecha jsou lesklé, splitter, difuzor, nástavce prahů nebo podběhy jsou matné. Tmavé části potom doplňují detaily v jasně žlutém odstínu (majitel ale bude moci zvolit i jinou barvu). Charakteristické jsou pro 4924 milimetrů dlouhý a 1443 milimetrů vysoký vůz aerodynamické prvky v předním nárazníku a zadním difuzoru členěné do několika segmentů. Přední partie dále zaujmou dvěma nasávacími otvory v kapotě a světly s podpisem ve tvaru písmene Y.
Ten se opakuje i v zadní části, kde se LED diodové reflektory táhnou téměř po celé šířce auta. Ve spodní části nárazníku jsou vedle difuzoru také tři koncovky výfuku. Specialitou je zadní spoiler, který mění svou polohu podle aktuální rychlosti a zvoleného jízdního režimu. Extrémem je jeho rozšíření o 150 milimetrů a naklonění až o 15 stupňů. Kola z kovaného hliníku s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu obouvají speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli PZero se specifickým žlutým proužkem. Ve středech ráfků nechybí matice s logem automobilky.
Kabina je plně přizpůsobitelná požadavkům majitele, její součástí ale budou vždy sedadla s karbonovou konstrukcí a potahy z kůže a Alcantary. Uhlíková vlákna jsou ostatně i na volantu, panelech dveří a středovém tunelu. Většina prvků je čalouněná Alcantarou, doplněnou o prošívání žlutou nití a decentní žluté vložky třeba na koberečcích. Výstupem multimediálního systému je 10,1palcová dotyková obrazovka, která zobrazuje jednak navigaci nebo internetový prohlížeč (součástí infotainmentu je rozhraní Apple CarPlay), jednak ale také data o telemetrii včetně rychlosti nebo přetížení. Přístrojový panel je plně digitální.
Že nastupujete do sportovního modelu prozrazují nejen dvě helmy pod přední kapotou, ale i příplatková dvojice kamer, jejichž prostřednictvím můžete nahrávat své výkony na závodní dráze. Celkem vznikne jen 20 kusů kupé a 20 kusů roadsteru. Každý má cenovku nejméně 1,75 milionu euro (cca 47,3 milionu korun), všechny už ale mají svého majitele.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.