Lamborghini má další unikátní sporťák, Centenario s atmosférickým dvanáctiválcem

Centenario je nejnovějším speciálem Lamborghini, vznikne jen čtyřicet kusů.
Centenario je nejnovějším speciálem Lamborghini, vznikne jen čtyřicet kusů., foto: Lamborghini
ar6 1. března 2016 12:10
Sdílej:

Stalo se tradicí, že Lamborghini čas od času představí nějaký limitovaný kousek s naprosto špičkovou technologií i cenovkou. Z dřívějších let jmenuje Réventon, Sesto Elemento, Aventador J nebo Veneno, letos se k nim pak přidává Centenario. To oslavuje sto let od narození Ferruccia Lamborghiniho a vznikne jen ve čtyřiceti kusech.

Základem kupé nebo roadsteru je monokok z uhlíkových vláken, kolem nějž jsou umístěny panely karosérie ze stejného materiálu. Lamborghini tak váží „pouze“ 1520 kilogramů. Tuto sílu dává do pohybu atmosférický dvanáctiválec o výkonu 770 koní, který má posunutou horní hranici otáček až na 8600 za minutu. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 2,8 sekundy, trojnásobná rychlost se na tachometru objeví za 23,5 sekundy. A že tyto hodnoty Centenario umí dokazuje i maximální rychlost přes 350 km/h.

Přes převodovku ISR jsou permanentně poháněna všechna čtyři kola, novinkou je použití natáčení zadní nápravy. V nižších rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola, vyšší hodnoty znamenají natáčení obou náprav ve stejném směru. Toto řešení tak pomáhá agilitě a celkové stabilitě vozu. Volič jízdních režimů obsahuje módy Strada, Sport a Corsa. Podvozek má vedle natáčecí zadní nápravy rovněž magnetické odpružení a dynamické řízení. Karbon-keramické brzdy potom kupé nebo roadster zastaví na třiceti metrech, pokud jede stovkou, nebo na 290 metrech, pokud jede třístovkou.

O dílech karosérie z uhlíkových vláken již byla řeč, pro větší autenticitu však Lamborghini používá tyto části pouze přetřené lesklou nebo matnou barvou. Že jde o karbon tak poznáte už z dálky. Nahoru se otevírající dveře, kapota nebo střecha jsou lesklé, splitter, difuzor, nástavce prahů nebo podběhy jsou matné. Tmavé části potom doplňují detaily v jasně žlutém odstínu (majitel ale bude moci zvolit i jinou barvu). Charakteristické jsou pro 4924 milimetrů dlouhý a 1443 milimetrů vysoký vůz aerodynamické prvky v předním nárazníku a zadním difuzoru členěné do několika segmentů. Přední partie dále zaujmou dvěma nasávacími otvory v kapotě a světly s podpisem ve tvaru písmene Y.

Ten se opakuje i v zadní části, kde se LED diodové reflektory táhnou téměř po celé šířce auta. Ve spodní části nárazníku jsou vedle difuzoru také tři koncovky výfuku. Specialitou je zadní spoiler, který mění svou polohu podle aktuální rychlosti a zvoleného jízdního režimu. Extrémem je jeho rozšíření o 150 milimetrů a naklonění až o 15 stupňů. Kola z kovaného hliníku s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu obouvají speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli PZero se specifickým žlutým proužkem. Ve středech ráfků nechybí matice s logem automobilky.

Kabina je plně přizpůsobitelná požadavkům majitele, její součástí ale budou vždy sedadla s karbonovou konstrukcí a potahy z kůže a Alcantary. Uhlíková vlákna jsou ostatně i na volantu, panelech dveří a středovém tunelu. Většina prvků je čalouněná Alcantarou, doplněnou o prošívání žlutou nití a decentní žluté vložky třeba na koberečcích. Výstupem multimediálního systému je 10,1palcová dotyková obrazovka, která zobrazuje jednak navigaci nebo internetový prohlížeč (součástí infotainmentu je rozhraní Apple CarPlay), jednak ale také data o telemetrii včetně rychlosti nebo přetížení. Přístrojový panel je plně digitální.

Že nastupujete do sportovního modelu prozrazují nejen dvě helmy pod přední kapotou, ale i příplatková dvojice kamer, jejichž prostřednictvím můžete nahrávat své výkony na závodní dráze. Celkem vznikne jen 20 kusů kupé a 20 kusů roadsteru. Každý má cenovku nejméně 1,75 milionu euro (cca 47,3 milionu korun), všechny už ale mají svého majitele.

Stalo se
Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.