Velká Británie je doslova rodištěm ultra-lehkých sportovních vozů jako je například Lotus Seven nebo Caterham 7. Dalším v pořadí je nově představený Zenos E10 R, který chce být plnohodnotným konkurentem Caterhamu. Co vše nabídne ostřejší provedení E10 R?
Automobilka Zenos prohlásila, že E10 R je jejich nejrychlejším a nejvzrušivějším modelem současnosti. Po vzhledové stránce se výkonnější provedení nijak razantně neliší, ten hlavní rozdíl je v pohonné jednotce. Zenos E10 R disponuje motorem z nového Focusu RS, přesněji 2,3litrovým čtyřválcem Ecoboost o výkonu 350 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivém momentu 475 Nm při 4000 otáčkách za minutu. Šestistupňová manuální převodovka přenáší veškerou sílu na zadní kola. E10 R zrychlí na 96 km/h za rovné 3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Celková konstrukce vozu je z hliníku a karbonu.
V kabině je k vidění na středové konzole multifunkční TFT displej, dále čtyřbodové závodní bezpečnostní pásy nebo lehká kompozitní sedadla. V příplatkové výbavě nechybí vyhřívané sedačky, šestibodové závodní bezpečnostní pásy anebo rychle vyjímací volant. Zenos E10 R může jezdit po 16 nebo 17palcových kolech, které pomáhají snížit neodpruženou hmotnost o skoro 10 kg. Výkonné „R“ váží 700 kg a je tak o 25 kg lehčí než verze E10 S.
Zenos nabídne ze začátku také limitovanou edici modelu pod označením Drive Edition, která bude vyzařovat zakázkovým lakem, speciálními polepy, nastavitelnými tlumiči Bilstein, přepracovaným hlavním brzdovým válcem, karbonovými sedadly, šestibodovými závodními pásy, krátkou hliníkovou řadicí pákou a také koženým interiérem.
Cena Zenosu E10 R startuje na částce 39 995 liber (v přepočtu cca 1,54 milionu korun), kdežto jmenovaná edice Drive, která bude vyrobena pouze v 15 kusech, začíná na cifře 43 995 liber (cca 1,69 milionu korun). Jenom pro srovnání, nový Focus RS, jenž má stejný motor 2,3 Ecoboost, je jen o 10 000 liber (cca 386 tisíc korun) dražší než Zenos E10 R. Značka přijímá v současné době již objednávky.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?