Není žádným tajemstvím, že 308 je nejsilnějším modelem Peugeotu. Však je to auto roku, zároveň nejprodávanější model ve své třídě ve Francii a také jeden z nejprodávanějších aut v Evropě. A proto jsme i my věnovali hodně času a úsilí a novou „třistaosmičku“ měli již dvakrát na test. Proto je i pro nás, česká premiéra verce kombi, velmi důležitá.
Interiér – Francouzká Octavie
Kokpit vozu jakoby z oka vypadl menší 308 hatchback, což je naprosto v pořádku. Můžeme tak znovu podotknout, k jak výrazné mezigenerační změně došlo. V interiéru tak nalezneme lepší materiály, pokrokovou techniku a vybavení, zlepšenou ergonomii a celkově lepší dílenské zpracování. Však sama automobilka konstatuje, že to co prodává rodinné kombíky je kvalita a té se Peugeot v poslední době velmi věnuje a klade na ní veliký důraz.
V čem je 308 SW opravdu dobrá, je nabídka prostoru a to především co se zavazadlového prostoru týče. Ten pojme ohromných 610 litrů (stejně jako Octavie Combi), po střechu dokonce 740 a po sklopení sedaček 1660 litrů. Variabilita interiéru je na vysoké úrovni, přispívá k tomu i „kolejnicový“ systém, který je velice variabilní a nabízí možnost ukotvení různých zavazadel a věcí, které nechcete nechat poletovat po kufru. Vytvoření 1660 litrového objemu je otázkou pár vteřin. Sklopení zadních sedadel je velmi jednoduché a rychlé.
Novinkou u Peugeotu bude Čeština v jejich multimediálních systémech. První model, který bude umět česky je právě 308 SW.
Jízda – jistý, komfortní, prostě tak jak jej známe
Prodloužení rozvoru bylo okamžitě poznat na jízdním projevu 308 SW. Ta byla o krapet jistější v zatáčkách než hatchback, na druhou stranu nebyla tak obratná, oba dva rozdíly jsou ale velmi malé, i když znatelné. Podvozek stále zvládá tlumení nerovností a pokud jde o ty menší, zvládá to výborně, velké příčné a ostré nerovnosti už umí trochu pozlobit.
Během prezentace jsme vyzkoušeli hned tři motorizace. Základní 1,2 PureTech 110 koní, silnější turbodieselovou 1,6 e-HDI 115 koní a nejsilnější turbodiesel 2,0 BlueHDI 150 koní, která při jízdě přistřikuje ke spalinám AdBlue kapalinu, respektive močovinu, díky čemuž snižuje množství vypouštěných škodlivin.
Příjemným překvapením pro nás byl motor 1,2 PureTech, který měl dost síly na 1,4 tunovou váhu 308 SW. Příjemný projev jsme zaznamenali ve středních otáčkách, ve kterých byl velmi málo hlučný. Na cca. 15-20km trase jsme naměřili poměrně vysokou spotřebu okolo 10 litrů. Motor byl ale syrový a měl najeto něco přes 400km. Takže na delší trasu po zajetí může spotřeba ještě o dva litry spadnout.
Osvědčený agregát 1,6 e-HDI s výkonem 115 koní je dle nás ta nejlepší volba. Velmi úsporný provoz (na stejné trase jsme naměřili spotřebu kolem 7 litry a stejně jako u 1,2 spotřeba půjde ještě dolů), kultivovaný chod a dobrý zvukový projev i za studena nás přesvědčil, jde o ideální volbu pro ty, kteří nikam moc nespěchají a raději něco uspoří.
Pro ty, kteří spěchají je tu například 2,0 BlueHDI s výkonem 150 koní a točivým momentem 370 Nm. Tento motor může být spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou EAT, kterou jsme také vyzkoušeli. V této kombinaci se jedná o velmi komfortní a svižné kombi, které se spokojí se spotřebou o litr vyšší než 1,6 e-HDI.
Závěr
Peugeot plánuje prodat každý rok až 230 tisíc Peugeotů 308, z čehož by mělo být 70 000 ve variantě kombi. Je to sebevědomý cíl, i přesto si myslíme, že je to klidně možné. Své kvality má a mezi konkurencí se rozhodně neztratí. My se již těšíme na klasický test, kdy novou 308 SW důkladně prověříme.