Nová generace oblíbeného užitkového automobilu Jumper měla včera novinářskou premiéru v České Republice. My jsme na ní nechyběli a přinášíme vám spoustu informací a jízdní dojmy.
Pro Citroën je u nás divize užitkových vozů velmi důležitá. V Čechách automobilky prodávají průměrně 5% užitkových modelů a 95% osobních. Citroën prodá 15% užitkových a z toho je drtivá většina právě model Jumper. Není pak divu, že se jedná o strategický model značky.
Jumper prošel výraznými mezigeneračními změnami. Mnoho z nich bylo provedeno na popud skutečných majitelů bývalé generace. Zároveň byl Jumper důkladně testován. S testovanými modely se najelo přes čtyři miliony kilometrů.
Posílená tuhost karoserie, nové zesílené uchycení zadních dveří a nebo zvýšená odolnost kolejnic, to jsou některé změny provedené na základě reálných zkušeností majitelů předchozí generace Jumeperu.
Nová generace přináší spoustu novinek. Například pneumatické odpružení zadní nápravy, které umožňuje snížit nakládací hranu až o 7 centimetrů. Přibyly i odkládací prostory, celkem jich nyní je v kabině až 13. Novinkou je také rádio a navigace s dotykovým displejem, což je ojedinělé v segmentu. Zároveň je znovu k dispozici parkovací kamera, která kdykoliv se otevřou zadní dveře hlídá prostor nakládání/vykládání a obraz promítá na displeji v kabině, takže má řidič přehled o tom, co se vzadu děje. Zajímavý je i nový systém HDC (regulace rychlosti při jízdě ze svahu).
Během poměrně krátké testovací jízdy po úzkých silničkách za Prahou jsem si na rozměry vozu rychle zvykl. Díky velkým zrcátkům, jsem měl perfektní přehled o dění vzadu a i bez parkovací kamery lze bezproblémově couvat a parkovat. Pod kapotou testovaného Jumperu jsme měli motor 2,2 HDi s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, který je dostupný při 1750 ot/min. (mimochodem, téměř identické parametry jako 2,0 TDI ve Škodě Octavii 150 koní a 320 Nm od 1750 ot/min.). Jumper neměl najeto ani 500 kilometrů, ale i tak měl až překvapivě mnoho síly. Zároveň byl kultivovaný a zpřevodování bylo velmi zdařilé, stejně jako přené dráhy řadící páky umístěné na přístrojové desce.
Nový Jumper prošel změnami, které jsou ihned vidět. A co víc, velmi mu prospěli. Korunuje to velmi příznivou cenou a to nejen tou základní. Citroën v Čechách nastavil velmi zajímavý a výhodný systém, jakým lze základní nejmenší a nejslabší Jumper zvětšit, prodloužit, nebo doplnit o silnější motorizaci. Například ze základního 2,2 HDi 110 koní za +10 000,- máte 2,2 HDi 130 koní +10 000,- 2,2 HDi 150 koní a +10 000,- 3,0 HDi 180 koní. V rámci právě probíhající akce můžete mít ještě dodatečnou slevu 25 000,- nebo servis Free Drive na 2 roky a 150 000 km zdarma. (Free Drive obsahuje například i výměnu oleje včetně oleje, výměnu stěračů a podobně).
Je tedy Jumper vhodnou investicí pro firmy? Odpovíme, že ano. Díky možnosti zaplatit jen za to, za co potřebuji, je ideální volbou pro malé a středí firmy, které si nakonfigurují podle svých potřeb, jen to co skutečně potřebují.
Fotografie: Roman Havlín
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).