Nissan Leaf se neprodává tak, jak by si v Japonsku přáli. Prodeje pozvolna klesají a vývojáři si tak museli lámat hlavu nad tím, jak prodeje alespoň trochu oživit.
Doba elektromobilům příliš nepřeje. Ačkoliv se na trhu objevuje stále větší množství vozů s tímto alternativním pohonem, tvoří stále jen zlomek prodejů. Důvodů může být více - od vysoké ceny, která nedohání klasické benzínové vozy ani s masivními dotacemi evropských států, přes obavu z nedostatečného dojedu, obavu z nutnosti výměny baterie až po špatné načasování. Automobilový trh je totiž nyní v útlumu a to elektromobilům, které jsou uplatnitelné spíše jako druhé či třetí vozy do rodiny, příliš nesvědčí.
Automobilkám zbývají v zásadě dvě možnosti. Mohou výrobu stopnout a čekat jak na dozrání technologií, tak na ekonomicky lepší časy, nebo inovovat. Zdá se, že první variantu zvolili Peugeot, Citroën a Mitsubishi, kteří "dočasně" pozastavili výrobu svého malého elektromobilu. Nissan sází na druhou možnost.
Nepříliš úspěšný Leaf by měl lépe prorazit s inovovaným pohonným ústrojím. Cílem inovací nebylo ani tak zvýšit výkon, jako spíše zmenšit celé zařízení a snížit jeho hmotnost. To se podařilo a vůz je nyní lehčí o nezanedbatelných 80 kilogramů. Takové odlehčení samozřejmě znamená vyšší dojezd, který je nyní stanoven na 228 km. To je oproti dosud slibovaným 170 km značné zlepšení, ale je otázkou, jak se to projeví v reálných podmínkách. Napomoci by však měl také nižší odběr palubních spotřebičů, na kterém u Nissanu taktéž zapracovali.
Motor se také zmenšil, díky čemuž mohly být pod přední kapotu přeneseny některé komponenty nutné pro nabíjení. Tím se znatelně zvětšil kufr, z 330 litrů se zvětšil na 370.
Nissan také snížil cenu Leafu, avšak za cenu odebrání několika prvků výbavy. Vytvořila se tak nová základní výbava, která neobsahuje například navigaci a některé další luxusnější prvky.
Zvenčí půjde nový Leaf rozeznat jen těžko. Kromě tří nových barev se změnil jen design kol a velmi znalé oko možné rozezná pozměněný vzhled světem pro denní svícení a mlhovek.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.