Automobilka McLaren se nechala inspirovat Ferrari, které nabízí výrobu zakázkových vozů již desetiletí. McLaren nyní představil vůz, založený na modelu MP4-12C, který bude vyroben v jednom jediném exempláři, přesně podle přání zákazníka.
Vůz s názvem X-1, bude vyroben v rámci speciálního programu McLaren Special Operations (MSO), který je součástí automobilky. Paul MacKenzie, ředitel programu MSO říká: "Jeden náš klient, který vlastní model F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a také MP4-12C se rozhodl, že by chtěl nový, unikátní automobil".
Jednání o výrobě zakázkového vozu započali ještě před uvedením modelu MP4-12C na trh. Klient chtěl vůz, který bude mít schopnosti a jízdní vlastnosti supersportovního vozu, ale bude také disponovat unikátní a jedinečnou karoserií, která bude podtrhovat jeho osobnost.
Na dalším meetingu ukázali Paul MacKenzie a Frank Stephenson (ředitel designového oddělení automobilky) nejmenovanému klientovi různé obrázky ze sféry automobilů, architektury, módy, designu a dokonce i Hollywoodských filmů, jako inspiraci.
Klient si nakonec jako inspiraci pro design vozu vybral vozy 1961 Facel Vega, 1953 Chrysler D’Elegance Ghia, 1959 Buick Electra a 1971 Citroën SM. Dále jej zaujala Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, art deco hodiny Jaeger LeCoultre, přívěs Airstream, pero Montblanc Thomase Manna, piáno a ... také lilek.
Klient chtěl, aby vůz po designové stránce navrhovali nejen designeři automobilky, ale také externí. Ve výsledku navrhl design vozu Hong Yeo - bývalý student prestižní britské Royal College of Art. Nad celou jeho prací však dozoroval Frank Stephenson.
Podle slov designerů bylo na celém voze nejsložitější dosáhnout klasických proporcí vozů s motorem ve předu, když je X-1 založen na platformě s motorem uprostřed. To byl také jeden z důvodů, proč designový návrh zabral 18 měsíců.
Podle slov designera Honga Yeo je každý detail na X-1 vytvořen za nějakým účelem. Nic na voze nebylo vytvořeno jen tak, vše má svůj význam. Asi nejviditelnějším designovým prvkem jsou výsuvné boční křídla, která v normálnáí poloze částečně zakrývají zadní kola.
Malá výška vozu, spolu s jeho značnou šířkou a bočními kryty kol, které se vysunují a tím upravují aerodynamiku vozu, má vytvářet dojem letícího superhrdiny, za kterým vlaje jeho kápě.
Celá karoserie vozu je nová, automobilka nepoužila žádný stávající díl. Veškerý design však byl vytvořen s požadavkem použitelnosti vozu. Díky tomu získal vůz bez problémů homologaci pro silniční provoz. Celý proces výroby a návrh vozu by měl trvat dva a půl roku.
Vnější rozměry modelu X-1 jsou 4,658m na délku, 2,097m na šířku (včetně zrcátek) a 1,199m na výšku. Ve srovnání s původním MP4-12C je X-1 o 109 mm delší a 188mm širší.
Panely karoserie jsou tvořeny z karbonových vláken a proto je hmotnost vozu, i přes nárůst rozměrů, téměř identická s původním McLarenem a činí 1400 kg.
Architektura kabiny se nezměnila, majitel vozu si pouze vybral jiné materiály a barvy dekorů.
Technika vozu je identický s výchozím McLarenem a díky tomu je vůz poháněn vidlicovým osmiválcem twin-turbo s maximálním výkonem 625 koní.
Vůz bude představen veřejnosti na výstavě v Monterey, poté se vrátí zpět do dílen McLarenu, kde jej automobilka dokončí a předá novému majiteli.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.