Vůz s názvem X-1, bude vyroben v rámci speciálního programu McLaren Special Operations (MSO), který je součástí automobilky. Paul MacKenzie, ředitel programu MSO říká: "Jeden náš klient, který vlastní model F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a také MP4-12C se rozhodl, že by chtěl nový, unikátní automobil".
Jednání o výrobě zakázkového vozu započali ještě před uvedením modelu MP4-12C na trh. Klient chtěl vůz, který bude mít schopnosti a jízdní vlastnosti supersportovního vozu, ale bude také disponovat unikátní a jedinečnou karoserií, která bude podtrhovat jeho osobnost.
Na dalším meetingu ukázali Paul MacKenzie a Frank Stephenson (ředitel designového oddělení automobilky) nejmenovanému klientovi různé obrázky ze sféry automobilů, architektury, módy, designu a dokonce i Hollywoodských filmů, jako inspiraci.
Klient si nakonec jako inspiraci pro design vozu vybral vozy 1961 Facel Vega, 1953 Chrysler D’Elegance Ghia, 1959 Buick Electra a 1971 Citroën SM. Dále jej zaujala Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, art deco hodiny Jaeger LeCoultre, přívěs Airstream, pero Montblanc Thomase Manna, piáno a ... také lilek.
Klient chtěl, aby vůz po designové stránce navrhovali nejen designeři automobilky, ale také externí. Ve výsledku navrhl design vozu Hong Yeo - bývalý student prestižní britské Royal College of Art. Nad celou jeho prací však dozoroval Frank Stephenson.
Podle slov designerů bylo na celém voze nejsložitější dosáhnout klasických proporcí vozů s motorem ve předu, když je X-1 založen na platformě s motorem uprostřed. To byl také jeden z důvodů, proč designový návrh zabral 18 měsíců.
Podle slov designera Honga Yeo je každý detail na X-1 vytvořen za nějakým účelem. Nic na voze nebylo vytvořeno jen tak, vše má svůj význam. Asi nejviditelnějším designovým prvkem jsou výsuvné boční křídla, která v normálnáí poloze částečně zakrývají zadní kola.
Malá výška vozu, spolu s jeho značnou šířkou a bočními kryty kol, které se vysunují a tím upravují aerodynamiku vozu, má vytvářet dojem letícího superhrdiny, za kterým vlaje jeho kápě.
Celá karoserie vozu je nová, automobilka nepoužila žádný stávající díl. Veškerý design však byl vytvořen s požadavkem použitelnosti vozu. Díky tomu získal vůz bez problémů homologaci pro silniční provoz. Celý proces výroby a návrh vozu by měl trvat dva a půl roku.
Vnější rozměry modelu X-1 jsou 4,658m na délku, 2,097m na šířku (včetně zrcátek) a 1,199m na výšku. Ve srovnání s původním MP4-12C je X-1 o 109 mm delší a 188mm širší.
Panely karoserie jsou tvořeny z karbonových vláken a proto je hmotnost vozu, i přes nárůst rozměrů, téměř identická s původním McLarenem a činí 1400 kg.
Architektura kabiny se nezměnila, majitel vozu si pouze vybral jiné materiály a barvy dekorů.
Technika vozu je identický s výchozím McLarenem a díky tomu je vůz poháněn vidlicovým osmiválcem twin-turbo s maximálním výkonem 625 koní.
Vůz bude představen veřejnosti na výstavě v Monterey, poté se vrátí zpět do dílen McLarenu, kde jej automobilka dokončí a předá novému majiteli.