McLaren X-1 - náš zákazník, náš pán

Pavel Dvořák, 20. srpna 2012, 08:41 Google+

Automobilka McLaren se nechala inspirovat Ferrari, které nabízí výrobu zakázkových vozů již desetiletí. McLaren nyní představil vůz, založený na modelu MP4-12C, který bude vyroben v jednom jediném exempláři, přesně podle přání zákazníka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
MP4-12C

MP4-12C | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

 

Vůz s názvem X-1, bude vyroben v rámci speciálního programu McLaren Special Operations (MSO), který je součástí automobilky. Paul MacKenzie, ředitel programu MSO říká: "Jeden náš klient, který vlastní model F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a také MP4-12C se rozhodl, že by chtěl nový, unikátní automobil".

Jednání o výrobě zakázkového vozu započali ještě před uvedením modelu MP4-12C na trh. Klient chtěl vůz, který bude mít schopnosti a jízdní vlastnosti supersportovního vozu, ale bude také disponovat unikátní a jedinečnou karoserií, která bude podtrhovat jeho osobnost.

Na dalším meetingu ukázali Paul MacKenzie a Frank Stephenson (ředitel designového oddělení automobilky) nejmenovanému klientovi různé obrázky ze sféry automobilů, architektury, módy, designu a dokonce i Hollywoodských filmů, jako inspiraci.

Klient si nakonec jako inspiraci pro design vozu vybral vozy 1961 Facel Vega, 1953 Chrysler D’Elegance Ghia, 1959 Buick Electra a 1971 Citroën SM. Dále jej zaujala Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, art deco hodiny Jaeger LeCoultre, přívěs Airstream, pero Montblanc Thomase Manna, piáno a  ...  také lilek.

Klient chtěl, aby vůz po designové stránce navrhovali nejen designeři automobilky, ale také externí. Ve výsledku navrhl design vozu Hong Yeo - bývalý student prestižní britské Royal College of Art. Nad celou jeho prací však dozoroval Frank Stephenson.

Podle slov designerů bylo na celém voze nejsložitější dosáhnout klasických proporcí vozů s motorem ve předu, když je X-1 založen na platformě s motorem uprostřed. To byl také jeden z důvodů, proč designový návrh zabral 18 měsíců.

Podle slov designera Honga Yeo je každý detail na X-1 vytvořen za nějakým účelem. Nic na voze nebylo vytvořeno jen tak, vše má svůj význam. Asi nejviditelnějším designovým prvkem jsou výsuvné boční křídla, která v normálnáí poloze částečně zakrývají zadní kola.

Malá výška vozu, spolu s jeho značnou šířkou a bočními kryty kol, které se vysunují a tím upravují aerodynamiku vozu, má vytvářet dojem letícího superhrdiny, za kterým vlaje jeho kápě.

Celá karoserie vozu je nová, automobilka nepoužila žádný stávající díl. Veškerý design však byl vytvořen s požadavkem použitelnosti vozu. Díky tomu získal vůz bez problémů homologaci pro silniční provoz. Celý proces výroby a návrh vozu by měl trvat dva a půl roku.

Vnější rozměry modelu X-1 jsou 4,658m na délku, 2,097m na šířku (včetně zrcátek) a 1,199m na výšku. Ve srovnání s původním MP4-12C je X-1 o 109 mm delší a 188mm širší.

Panely karoserie jsou tvořeny z karbonových vláken a proto je hmotnost vozu, i přes nárůst rozměrů, téměř identická s původním McLarenem a činí 1400 kg.

Architektura kabiny se nezměnila, majitel vozu si pouze vybral jiné materiály a barvy dekorů.

Technika vozu je identický s výchozím McLarenem a díky tomu je vůz poháněn vidlicovým osmiválcem twin-turbo s maximálním výkonem 625 koní.

Vůz bude představen veřejnosti na výstavě v Monterey, poté se vrátí zpět do dílen McLarenu, kde jej automobilka dokončí a předá novému majiteli.


 

Vytisknout

Diskuze: McLaren X-1 - náš zákazník, náš pán

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

opel mokka

Opel v Moskve: Nová Astra Sedan, Mokka a turbomotor 1,6 SIDI

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud