Poslanecká sněmovna schválila zákon, který umožňuje městům zřídit takzvanou nízkoemisní zónu. Díky ní bude možné zamezit vjezdu do města některým řidičům.
Nové emisní zóny navrhla trojice poslanců zvolených za Moravskosleszký kraj, kde je tradičně kvalita ovzduší tristní. Nový zákon zavede možnost umístit na vjezdu do postiženého místa značku zakazující vjezd vozidlům, které nejsou vybaveny potvrzením ministerstva dopravy o emisním limitu svého vozidla. Plaketku potvrzenou ministerstvem si bude muset každý řidič umístit za čelní sklo a jedině s ní bude možné vjet do jinak uzavřené oblasti. Zákon však ukládá, že místo bude muset být možné objet po silnici minimálně stejné třídy.
Zóny bude možné zavést jedině na místech, kde došlo k porušení imisních limitů, popřípadě v lázeňských městech a v chráněných oblastech.
Omezení má však jisté výjimky. Nebude se vztahovat na vozidla záchranářů, historická vozidla a také vozidla hromadné dopravy. O výjimku budou moci požádat také postižení a nemohoucí lidé, a také osoby, kterým by zákaz znemožnil podnikání.
Například Praha se na zavedení emisních zón připravuje již delší dobu (přestože od té doby se změnilo osazenstvo magistrátu) a dá se očekávat, že příležitosti ce chytí i Ostrava. Naopak Brno je návrhu spíše skeptické.
Otázkou zůstává, co takováto norma vyřeší. Výjimku pro vjezd do města dostanou autobusy a pravděpodobně i značná část starších nákladních vozů, které budou mít ve znečišťování ovzduší pravděpodobně prim. Na druhou stranu, jejich obnovu by musel někdo zaplatit a není to nikdo jiný než zákazníci těchto obchodů a cestující hromadnou dopravou. Nebylo by tedy lepší začít s těmi emisemi někde trochu jinde? Například budováním tras, na kterých nebudou permanentní zácpy, a také zkvalitňováním a zejména zrychlováním hromadné dopravy, aby dokázala autům lépe konkurovat...
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.