Poslanecká sněmovna schválila zákon, který umožňuje městům zřídit takzvanou nízkoemisní zónu. Díky ní bude možné zamezit vjezdu do města některým řidičům.
Nové emisní zóny navrhla trojice poslanců zvolených za Moravskosleszký kraj, kde je tradičně kvalita ovzduší tristní. Nový zákon zavede možnost umístit na vjezdu do postiženého místa značku zakazující vjezd vozidlům, které nejsou vybaveny potvrzením ministerstva dopravy o emisním limitu svého vozidla. Plaketku potvrzenou ministerstvem si bude muset každý řidič umístit za čelní sklo a jedině s ní bude možné vjet do jinak uzavřené oblasti. Zákon však ukládá, že místo bude muset být možné objet po silnici minimálně stejné třídy.
Zóny bude možné zavést jedině na místech, kde došlo k porušení imisních limitů, popřípadě v lázeňských městech a v chráněných oblastech.
Omezení má však jisté výjimky. Nebude se vztahovat na vozidla záchranářů, historická vozidla a také vozidla hromadné dopravy. O výjimku budou moci požádat také postižení a nemohoucí lidé, a také osoby, kterým by zákaz znemožnil podnikání.
Například Praha se na zavedení emisních zón připravuje již delší dobu (přestože od té doby se změnilo osazenstvo magistrátu) a dá se očekávat, že příležitosti ce chytí i Ostrava. Naopak Brno je návrhu spíše skeptické.
Otázkou zůstává, co takováto norma vyřeší. Výjimku pro vjezd do města dostanou autobusy a pravděpodobně i značná část starších nákladních vozů, které budou mít ve znečišťování ovzduší pravděpodobně prim. Na druhou stranu, jejich obnovu by musel někdo zaplatit a není to nikdo jiný než zákazníci těchto obchodů a cestující hromadnou dopravou. Nebylo by tedy lepší začít s těmi emisemi někde trochu jinde? Například budováním tras, na kterých nebudou permanentní zácpy, a také zkvalitňováním a zejména zrychlováním hromadné dopravy, aby dokázala autům lépe konkurovat...
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.