Model Legacy slaví letos už dvacáté narozeniny a jak jinak tyto kulatiny oslavit, než příchodem zbrusu nové generace. Její předzvěst byla v podobě konceptu představena už počátkem roku v Detroitu a nyní, po tři čtvrtě roce, přichází sériové Legacy páté generace na český trh.
Pro krátkou projížďku padla naše volba na kombík s naftovým boxerem pod kapotou, který u nás bude zřejmě tvořit většinu prodejů. Nové Legacy je oproti předchozímu větší ve všech rozměrech. Délka kombi narostla o 4,5 cm na celkových 4775 mm a samotný rozvor o 7,5 cm na 2745 mm. O rovných 5 cm se zvětšil vůz do šířky, o 6 cm do výšky. A to nejsou žádné milimetrové hodnoty, které většina automobilek uvádí jako hesla „nové a větší“. Auto vypadá už na první pohled mohutněji a zavalitěji, přesto si ponechává typický sportovní střih a agresivitu sobě vlastní.Růstové hormony jsou patrné i v interiéru. Za volantem ba ani na zadních sedadlech necítí klaustrofobii ani nadprůměrně vysoký novinář, což se o minulém Legacy říct rozhodně nedalo. Místa je skutečně dostatek ve všech směrech, dokonce i v oblasti ramen a nad hlavou. Díky vybrání opěradel předních sedaček si na nepohodlí nebudou stěžovat ani cestující vzadu. Volant má široké možnosti výškového i podélného nastavení, ruční brzda je nově elektronická a její tlačítko najdeme na palubní desce vlevo vedle do ruky skvěle padnoucího volantu. Plasty v interiéru jsou sice stále japonsky tvrdé, ale působí o půl třídy hodnotněji než třeba v Impreze či Foresteru. Rovněž jejich slícování se nám na první pohled zdálo kvalitnější.Po otočení klíčkem se dvoulitrový boxer ozve klasickým naftovým zaklapáním, které však po chvilce zmizí a vy přestanete věřit, že máte pod kapotou diesel. Motor je nesmírně kultivovaný a (i díky novému umístění na pomocném rámu) je oprostěn jakýchkoliv vibrací či nepříjemného hluku. A to ani pod zátěží, kdy většina rádoby příjemných nafťáků kapituluje a svůj původ dá hlasitě najevo. Boxer se začíná sbírat kolem 1800 otáček, solidně a přitom plynule zatáhne zhruba o dvě stovky výš. Kdo čeká kopanec á la TDI PD, odejde s nepořízenou. Třebaže maximum výkonu 110 kW (150 k) leží na hranici 3600 otáček, motor se s radostí nechá vytočit ještě o 1000 otáček výš, kde zasáhne ostříží oko elektronického omezovače.Řízení je dle tradic Subaru přesné, na poměry třídy relativně zábavné a spolu se stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD tvoří už léta nerozlučnou dvojici jako stvořenou pro řidiče s velkým Ř. Skvělé jízdní vlastnosti podtrhuje komplikovaná zadní náprava s dvojitými lichoběžníky doplněná vpředu klasikou McPherson. Řazení manuální šestistupňové převodovky jde subjektivně hladčeji než v případě již zmíněné Imprezy. Díky tenkým A sloupkům zpříjemnňuje jízdu solidní výhled, stejně jako rozměrná vnější zpětná zrcátka či ovládání audiosystému nebo telefonu přímo z volantu.Subaru Legacy kombi 2.0D Active stojí na českém trhu 855 tisíc korun, což není málo. Na rozdíl od předchozí generace ale může nové Legacy bojovat proti soupeřům i jinými zbraněmi než jen kvalitními jízdními vlastnostmi. Například prostornost interiéru snese srovnání i s etalony třídy. A rázem už cena začíná dávat smysl. Protože je několik desítek kilometrů na závěrečné soudy příliš málo, nelenili jsme a nyní vyjednáváme klasický týdenní redakční test.Prodej Subaru Legacy startuje na českém trhu v těchto dnech. Standardní výbavu všech vozů tvoří mimo jiné šestice airbagů, duální klimatizace, ovládání audia a handsfree z volantu, stabilizační systém VDC, Hill Holder či elektronická parkovací brzda. Novinkou jsou některé prvky doplňkové výbavy jako třeba automatické stěrače, elektrické ovládání sedadla řidiče v deseti směrech nebo navigační systém s couvací kamerou.
ČESKÉ CENY LEGACY KOMBI: Trend Active Comfort Sport 2.0i 715 000 Kč 795 000 Kč --- --- 2.0i CVT --- 855 000 Kč --- --- 2.0D --- 855 000 Kč 1 005 000 Kč 1 045 000 Kč 2.5i CVT --- 865 000 Kč 1 005 000 Kč --- 2.5 GT AT --- --- --- 1 105 000 KčTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.