Ferrari, máš smůlu, Lambo jdi se zahrabat, přichází další horká hlava. Tentokrát za Španělska přijel rychlostí blesku supersport jménem Tramontana. Ve verzi R nabídne neskutečných 720 koní a plno zážitků.
To nejdůležitejší je pod kapotou, tak rychle na to. Najdeme tam totiž dvanáctiválec o objemu 5,5 litru původem od Mercedesu. Jeho 550 koní byla příliš slabá káva, proto se Tramontana neštítila přidání dvou turbodmychadel a výkon poskočil na 720 koní. Pro ty co se bojí je v nabídce připravena i nepřeplňovaná vezre.
To vše dává dost výkonu k tomu, aby Tramontana R zrychlila na stovku za 3,6 sekundy a komu je to málo nechť ví, že zrychlení na 320 km/h (200 mil/h) trvá jen 10,15 sekundy. Neskutečné. O maximální rychlosti se raději nezmiňují.
Tramontana R je oproti té původní o 5 cm zkrácena tak, aby byla maximálně vylepšena aerodynamika a sezení na silnici. Rozložení hmotnosti je dokonalé, zprava doleva jde přesně o 50:50, zepředu dozadu potom 42:58. Hnaná je přirozeně zadní náprava.
O bezpečně brzdění z kosmických rychlostí se starají šestipístková brzdy Brembo, tlumiče jsou potom stavitelné.
V Tramontaně se sedí pěkně za sebou. Ještě aby ne, vždyť jde o kapotovanou formuli, navíc jen tak je možné zachovat dokonalé rozložení hmotnosti.
Cena je stanovena na 385 tisíc euro, tedy necelých 11 milionů korun. Je to daň za nízkou výrobu, jen jedno auto měsíčně.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.