6. března letošního roku představí na ženevském autosalonu Hyundai Motor Company svůj nový evropský hatchback segmentu C, který ponese z modelů automobilky jako první alfanumerické označení i 30. Koncept tohoto vozu byl dosud prezentován pod označením FD.
Hyundai se při vývoji vozu soustředil na kombinaci kultivované dynamiky s elegantním designem, dostatečným pohodlím a bezpečnostními prvky. Zahájení prodeje tohoto modelu v České republice je plánováno na letošní září. Hyundai i 30 bude zpočátku vyráběn v Koreji, ale po dostavbě továrny v Nošovicích se výroba přesune právě do České republiky.
Sériový i 30 zůstal poněkud za sliby konceptu FD pozadu. Přestože celkový tvar i koncepce i 30 je navlas stejná s FD, několik změněných detailů k praktičnosti je příčinou ztráty svěžesti a neotřelosti designu. Na první pohled je rozdíl patrný už na přední masce. Změny tvaru doznalo vykrojení horního otvoru před chladičem, které je navíc doplněno poněkud zbytečně masivním chromovaným prvkem nesoucím logo. Úpravou prošel dále prolis pro přední mlhovky, který doplnil mírně rušivý, ale ve městech zase praktický prvek vystupujícího dílčího nárazníku. Lehké změny doznaly přední světlomety, zvětšena byla zpětná zrcátka a chybí integrované koncovky výfuku v zadním nárazníku. Práh zavazadlového prostoru byl snížen, což narušilo oválné linie zádě, změna však přinese větší užitnou hodnotu. Zvláště škoda je pak upuštění od integrovaných klik pro otvírání dveří v lomu karoserie a jejich náhrada zažitou klasikou s mírnou prohlubní. Nu, pro tuning i 30 naznačil koncept FD poměrně snadné a cenově dostupné možnosti.
Zatímco v minulosti byly názvy pro vozidla Hyundai vybírány tak, aby vyjadřovaly vlastnosti neodmyslitelně spjaté s jednotlivými modely značky Hyundai, nyní se společnost rozhodla pro více celostní přístup k pojmenování svých modelů.
V písmenu "i" nalezla společnost Hyundai písmeno, které dokáže nést obě poselství. Písmeno "i" je tradičně využíváno jako ikona pro technologické výrobky a je zavedena v celé Evropě. Nadto je "i" součástí příslibu značky Hyundai. V devadesátých letech změnila své celkové zaměření a posunula se od původní filozofie výroby "cenově výhodných" vozidel směrem k sofistikovanějšímu profilu. Dnes je úmysl "inspirovat" jedním ze základních kamenů značky.
Číslo 30 je numerickým ekvivalentem přiděleným segmentu vozidla. V tomto případě evropskému segmentu C. i10 = segment A, i20 = segment B, i30 = segment C, i40 = segment D, i50 = segment E
U budoucích odvozených modelů nebo modelů spadajících do speciálních segmentů budou k písmenu "i" připojována další písmena, například: i30 CW značí segment C cross-wagon. Toto pojmenování bude používáno pouze u nových vozidel prodávaných v Evropě.
Zdroje: Hyundai CR
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?