MANIFESTO je koncept, který v sobě soustřeďuje a opětovně potvrzuje všechny hodnoty, kterými se pyšní značka Dacia. Jednoduchý vůz, ale přesto „cool“, atraktivní, robustní a jako stvořený pro aktivity ve volné přírodě, který zároveň splňuje požadavky hospodárnosti a ekologie. MANIFESTO je laboratoř pro nové nápady, kde některé průkopnické prvky budou uplatněny pro další zdokonalení sériově vyráběných automobilů Dacia v budoucnu.
Koncept MANIFESTO znovu potvrzuje jedinečnou vizi této značky o tom, jaký má být automobil obsahující pouze to základní, ale který přesto zůstává atraktivním, robustním, cenově dostupným a ekologicky účinným. Koncept MANIFESTO je zkušební laboratoří pro nové nápady. Je to automobil spojený s přírodou, ekologický a nabízející mnoho nových prvků, které najdeme v příštích generacích automobilů Dacia.
Koncept MANIFESTO není budoucím sériovým automobilem: je vyjádřením snahy značky reagovat na požadavky zákazníků a jejich stále rostoucí oblibu aktivit ve volné přírodě, a při tom jim nabídnout ještě více hodnot a kvalit, které byly a jsou základem úspěchu značky Dacia.
JEN TO NEZBYTNÉ, ALE PŘESTO „COOL“
MANIFESTO nově definuje to, co je ve vozidle opravdu nezbytné, aby cestující mohli získat ještě bezprostřednější a opravdovější zážitky. Pasažéry v automobilu nic neodděluje od okolního prostředí – žádné dveře, žádná okna, žádnéčelní sklo. Jste jakoby součástí přírody. A při svých aktivitách pod širým nebem oceníte zadní částa automobilu, kterou můžete proměnit na pracovní plochu, která se dá využít pro nejrůznější účely.
Cestující mohou být ještě blíže k přírodě, a zároveň využívat připojení ke všem službám ze svého smartphonu: jednoduchý, efektivní a ekonomický přístup Bring-Your-Own-Device, se kterým přichází Dacia, umožňuje úplnou integraci smartphonu do přístrojové desky a palubního počítače. Tento systém je již zaveden v některých modelech a v budoucnosti se bude dále zdokonalovat.
Koncept MANIFESTO také uvádí pasažéry do další průlomové oblasti, která bude k dispozici v nových modelech.
Jedná se o velmi jednoduchý systém YouClip, používaný pro fixaci různých praktických a modulárních pomůcek.
A protože atraktivní vzhled se u Dacie často překrývá s užitečností, pouze jedno stropní svítidlo – proč používat dvě, když i jedno dává dostatek světla, které potřebujete - které lze vyjmout a použít jako výkonnou kapesní svítilnu!
ROBUSTNÍ A STVOŘENÝ PRO JÍZDU VE VOLNÉ PŘÍRODĚ
Automobily Dacia jsou známé svou robustností a spolehlivostí. Například Duster, Jogger a Sandero Stepway jsou zákazníky oceňovány jako vynikající automobily pro aktivity ve volné přírodě. Koncept MANIFESTO posunuje hranice ještě dále, tento vůz se stává jakýmsi prostředníkem mezi člověkem a přírodou.
Koncept MANIFESTO respektuje všechny charakteristické znaky světa „outdoor“, například pohon všech čtyř kol, světlou výšku, velká kola a karoserii, která hravě zvládne i nejtvrdší podmínky v terénu.
Koncept MANIFESTO je vodotěsný. „Waterproof“: vnitřní prostor kabiny můžete čistit vodní tryskou.
Snímatelné potahy sedadel lze během několika sekund proměnit ve spací pytle.
Na střešní nosič lze uložit nejrůznější předměty, protože střešní lišty se dají přesunovat a tím vytváří mnoho možností pro uložení nákladu. Dacia se posunula před ostatní značky už svými novými modulárními střešními lištami, které v minulosti představila u modelů Sandero Stepway a Jogger, a které se brzy objeví také u modelu Duster.
Speciální odnímatelná baterie zajišťuje napájení prostřednictvím domácí zásuvky, čímž se koncept MANIFESTO stává zdrojem energie pro outdoorové aktivity.
ECO-SMART
Konceptem MANIFESTO značka Dacia dále rozvíjí svoji vizi automobilu s minimální ekologickou stopou. Protože se jedná o malé a lehké vozidlo, spotřebuje méně energie. Tuto snahu lze sledovat v celé historii modelové řady Dacia – například Jogger je o 300 kg lehčí než jeho sedmimístní konkurenti.
Značná část karoserie konceptu MANIFESTO je vyrobena z recyklovaných plastů, materiálů vyrobených ze zpracovaných použitých polymerů, které vytvářejí typický skvrnitý povrch, označovaný jako Starkle®.
Ruku v ruce s tím, je interiér vybaven přírodními materiály, jako např. korek na povrchu přístrojové desky. A stejně jako u posledních modelů značky Dacia zmizelo také dekorativní chromování.
Další novinkou jsou nepneumatické pneumatiky, které jsou ekologické a úsporné. Hlavním důvodem je dlouhá životnost. Nemůže u nich dojít k píchnutí a vydrží stejně dlouho jako automobil.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.