Po nedávném uvedení modelu EV6, který v krátké době získal mezinárodní uznání, představila značka Kia v rámci AutoMobility LA nadčasový koncept čistě elektrického SUV s označením Kia Concept EV9, vnímaný jako zatím nejreálnější podoba přírůstku do rodiny elektromobilů Kia nové generace.
Podobně jako Kia EV6 je i Concept EV9 elektromobilem. SUV krom toho zaujme markantními estetickými kvalitami, do nichž se promítá designová filozofie ´Spojené protiklady´.
Tým návrhářů se inspiroval především principem „Výrazný jako příroda sama“ (Bold for Nature) uvedené designové filozofie. Koncept čistě elektrického SUV tak získal výraznou ikonickou podobu, umně spojující racionální a emocionální aspekty s hravými robustními prvky a stylistickými úpravami.
„Kia Concept EV9 je pro nás dalším důležitým ukazatelem na neuvěřitelné cestě, kterou jsme ušli od počátku letošního roku. Jasně jsme ukázali svůj záměr stát se celosvětovým leaderem v řešeních trvale udržitelné mobility a dnes s hrdostí představujeme náš čistě elektrický koncept SUV, v němž spojujeme vyspělý pohon s nulovými emisemi, nejmodernější design exteriéru a moderní, pokrokový interiér plný technologií,“ uvedl Karim Habib, viceprezident a vedoucí globálního návrhářského centra Kia (Kia Design Center).
Tvar věcí budoucích
Concept EV9 představuje další možnou vývojovou variantu vozidla kategorie SUV. Koncepční model postavený na vyspělé podvozkové architektuře E-GMP představuje špičkový vůz pro rodinné potřeby, poháněný čistě elektrickým hnacím ústrojím s nulovými emisemi.
Spojuje podmanivý profil exteriéru s moderní a elegantní kabinou, kde našla uplatnění i řada nejmodernějších technologií. Pozoruhodné estetické kvality koncepčního modelu Concept EV9 – zvenčí i zevnitř – se odvíjejí od nové designové filozofie „Spojené protiklady“.
Concept EV9 se velkou měrou inspiroval principem „Výrazný jako příroda sama“ (Bold for Nature) uvedené designové filozofie, a zhmotňuje tak pokrokový, dobrodružný a uvolněný charakter s robustním a vzpřímeným postojem. Uvedené proporce při pohledu zvenčí pomáhají zvýraznit podobu SUV se třemi řadami sedadel – mimořádně schopného a praktického vozu, připraveného zhostit se jakéhokoli úkolu.
Boční ostře řezaný profil v moderním duchu propůjčuje čistě elektrickému SUV jednoduché a současně markantní kontury.
Karoserie s nízkým těžištěm přichází s provokativním výrazem, který zaujme výraznými objemy blatníků, připomínajících krystaly a posazených vysoko vůči zbytku karoserie. Nízký boční profil studie Concept EV9 dává vyniknout velkému objemu blatníků ve prospěch výrazného postoje SUV.
V kontrastu celého modelu jsou jemné a přívětivé povrchy karoserie, vykompenzované ostrými a elegantně ohraněnými prvky. Geometrie je vyjádřena rafinovaným rozložením hmoty s přívětivě působícím objemem kabiny v elegantně vyvedeném trupu vozidla.
Concept EV9 měří na délku 4 930 mm, je široký 2 055 mm, na výšku měří 1 790 mm a má rozvor náprav 3 100 mm. Koncept rovněž kombinuje své ohromující tvary SUV s nejmodernější technikou. Plně elektrické SUV poskytuje dojezd až 483 km (300mil) na jedno dobití. Je také vybaven ultra rychlou dobíjecí technologií nové generace s 350kW nabíječkou, která umožňuje jeho vyspělému bateriovému elektrickému pohonnému ústrojí doplnit energii z 10 % na 80 % za 20-30 minut.
‚Tygří maska‘ vstupuje do digitálního věku
Pro epochu akumulátorových elektromobilů byla upravena i kultovní tygří maska Kia, jejíž novou podobu Concept EV9 prezentuje.
Nová digitální tygří maska staví na skutečnosti, že čistě elektrické vozy nepotřebují klasickou masku chladiče jako vozy se spalovacím motorem, a tak Concept EV9 používá čelní partii lakovanou v barvě karoserie s poukazem na hodnoty trvalé udržitelnosti.
Nová maska akumulátorového elektromobilu Concept EV9 používá displej s komplikovaným vzorem hvězdného oblaku, který v době nečinnosti zůstává zcela ukrytý za panelem karoserie. Stylová světelná přehlídka ještě více akcentuje high-tech charakter čistě elektrického SUV, ale současně i vzdává poctu světu přírody. Sekvenční aktivací vzniká uvítací osvětlení pro řidiče a zároveň tyto zdroje slouží jako poziční světla během jízdy. Vzor hvězdného oblaku inspiroval návrhářský tým Kia k vytvoření výrazných vertikálních světel denního svícení (DRL) vpředu i vzadu, což se odrazilo v jedinečném světelném podpisu celého vozu.
Možnosti vyplývající z přepracované přední partie a ‚digitální tygří masky‘ se odrazily v novém provedení průduchů vzduchu ve prospěch potlačení čelní hmoty vozidla a výrazně lepší aerodynamiky.
Plocha v zadní části kapoty, tradičně vyhrazená větracím průduchům, zde slouží jako fotovoltaický panel, napomáhající vozu získávat část elektrické energie. Jedná se o alternativní zdroj energie v situacích, kdy se poblíž nenachází žádná dobíjecí stanice.
K dalšímu vylepšení aerodynamiky modelu Concept EV9 napomáhají vysouvací střešní ližiny, které se v době, kdy nejsou zapotřebí, zasunou dovnitř střechy ve prospěch hladkého obtékání vzduchu kolem vozidla. Střešní ližiny lze podle potřeby vysunout jednoduchým stiskem tlačítka. Nová generace systému sledování okolí na bázi kamer nahrazuje tradiční vnější zpětná zrcátka a opět vylepšuje aerodynamické vlastnosti a napomáhá k lepšímu přehledu řidiče o okolní situaci.
Přirozené světlo
Concept EV9 při pohledu zezadu zaujme působivým a současně nádherně subtilním provedením trojúhelníkových zadních sloupků, které přitahují oko pozorovatele a dokonale ladí s ostře řezanými designovými prvky SUV. Pokrokové ztvárnění zadního D-sloupku se dále odrazilo v jedinečném světelném podpisu DLO (Daylight Opening).
S geometrickými tvary a robustním charakterem modelu Concept EV9 jsou sladěna i 22" kola s broušenými povrchy. Trojúhelníkové aerodynamické plošky regulují proudění vzduchu kolem kol a současně opticky kontrastují s kruhovitou podobou kola, opět v duchu designové filozofie „Spojené protiklady“ a dosažení harmonie všech prvků a částí vozidla.
Ve snaze o souzvuk s prostředím – podle principu designové filozofie – používá Concept EV9 panoramatické střešní okno k osvětlení celé kabiny. To znamená nejen volný výhled celé posádky směrem vzhůru, ale též příznivý dopad na pocit pohody a dobré nálady.
Nádherně vyvedená a elegantní skleněná konstrukce přináší přímé propojení s vnějším prostředím, ať již cestující touží po záplavě slunečního světla nebo uklidňující záři měsíce a hvězd na večerní obloze.
Proměnlivý interiér
Concept EV9 zohledňuje aspekty pohody, kvality života a plného zapojení lidského vědomí, a proto byl pečlivě navržen tak, aby řidiči i zbytku posádky nabídl interiér měnící se podle toho, jak ubíhá cesta do cíle.
Kabina odráží design exteriéru koncepčního modelu Concept EV9 a velkou měrou staví na designové filozofii „Spojené protiklady“.
V kabině čistě elektrického SUV převládá design spojující charakter kvality přírody, pohybu a klidu. Pocity lehkosti a propojení s okolím ještě znásobuje panoramatické střešní okno s dokonalým výhledem ven.
O propojení modelu Concept EV9 s virtuálním světem se stará interaktivní ultra širokoúhlý displej o velikosti 27", sloužící jako nervové centrum naplňující požadavky celé posádky ohledně multimédií, ovládání klimatizace či komfortních funkcí.
Tento ‚futuristický‘ pocit v kabině přechází od vizionářského designu interiéru až po samotný volant. Automobilový průmysl dnes pojímá volant jako samostatný produkt a celkově autonomní podsystém; koncepční model Concept EV9 však přichází se zcela odlišným přístupem, kdy je vysouvací blok systému řízení jakýmsi rozšířením vnitřního prostoru – do nějž je začleněn a s nímž je dokonale sladěn.
Pokrokové režimy pro interiér stojícího vozidla
Interiér koncepčního modelu Concept EV9 zkoumá nové perspektivy společně s tím, jak se mění zážitky na cestě. Čistě elektrické SUV používá tři progresivní režimy interiéru, které zohledňují různé situace a požadavky během jízdy.
Režim „Active“ je určen pro samotnou jízdu s cílem zajistit řidiči i zbytku posádky optimální požitek z jízdy v čistě elektrickém SUV.
Dva další režimy se týkají scénářů, kdy Concept EV9 stojí na místě.
Režim „Pause“ upravuje prostřední interiéru tak, aby se podobal spíše prvotřídnímu salonku, v němž mohou cestující snadno komunikovat a užívat si světla pronikající panoramatickým střešním oknem. V tomto režimu se přední sedadla otočí dozadu, aby na sebe viděli cestující usazení v první a třetí řadě. Sedadla druhé řady se sklopí a promění ve stoleček, dokonale zapadající do uspořádání prvotřídního salonku.
Druhým režimem stojícího vozidla je „Enjoy“, kdy se interiér promění v otevřený prostor s otočenými sedadly třetí řady. V uvedeném režimu se otevře výklopná záď, kdy si celá posádka může užívat venkovní atmosféru a pozorovat celé okolí vozidla, pohodlně usazená v kabině čistě elektrického SUV.
Inspirován vodou
Concept EV9 staví na designu inspirovaném jednoduchostí a dokonalostí přírody, resp. jejími kontrasty a souhrou v naprosté harmonii. V tomto ohledu Concept EV9 staví na ‚vodním prvku‘, kdy do popředí vystupují charakteristiky související s vyrovnaností, poklidem a pocitem pohody. Například barevný tón exteriéru napodobuje nekonečnou hloubku oceánů; tu pak vyvažuje konejšivě čirá modrá obloha, vyzařující z celého interiéru.
‚Vodní prvek‘ dále přišel ke slovu v době, kdy tým návrhářů Kia hledal pro Concept EV9 udržitelné a ekologické materiály. K výrobě podlahové krytiny vozidla byly částečně využity recyklované rybářské sítě; látka čalounění sedadel je vyrobena z recyklovaných plastových lahví a recyklovaných vlněných vláken. V celé kabině se též používá umělá (veganská) kůže, představující mnohem etičtější a udržitelnější materiál než klasická kůže ze zvířat. Kia má v plánu používání zvířecí kůže ve všech svých vozidlech postupně omezit.
Poskytovatel řešení trvale udržitelné mobility
Během zveřejnění ´Strategického plánu trvale udržitelné mobility Kia´ (11. listopadu) představila značka svoji firemní vizi stát se „Poskytovatelem řešení trvale udržitelné mobility“ společně se záměrem dosáhnout do roku 2045 uhlíkové neutrality napříč celým hodnotovým řetězcem firmy. Uhlíková neutralita je postavena na třech pilířích: zasazení o „trvale udržitelnou mobilitu“, „udržitelnou planetu“ a „udržitelné energie“. Uvedená strategie zahrnuje nejrůznější procesy – od logistiky přes výrobu vozidel a jejich provoz až po likvidaci odpadu. Důležitou součástí uvedené strategie je i Concept EV9 coby další možný přírůstek do sestavy špičkových akumulátorových elektromobilů Kia.
Model Concept EV9 je vystaven na přehlídce AutoMobility LA a LA Auto Show od 17. do 28. listopadu 2021.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.