Za duchovního otce letectví je právem považován Leonardo da Vinci, autor mnoha návrhů létajících zařízení, mimo jiné vzdušného šroubu – vrtulníku. Jak by se tvářil na ambice společnosti HyPoint, která zahájila ve spolupráci s firmou Piasecki Aircraft projekt s cílem vyrobit první vodíkem poháněný vrtulník, se už nikdy nedozvíme. Jedno je ale jisté - vodíková technologie zažívá v dopravě obrovský rozmach a nezalekla se ani letectví.
Vodík je navrhován jako palivo bez emisí, které by mohlo pomoci vyčistit pověst letectví jako významného producenta uhlíku. V duchu této rétoriky plánují firmy HyPoint a Piasecki Aircraft vyvinout a certifikovat vodíkový systém, který lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, které je schopné kolmého startu i přistání.
Společnosti vyčlenily prvních 6,5 milionu dolarů na vývoj zařízení, které by se mohlo stát revolučním hnacím prvkem pro elektrická letadla. Díky vodíkovému systému, plně certifikovaném americkou Federální správou letecké dopravy (FAA), by elektrické letadlo mělo k dispozici několikanásobně více energie. Došlo by tak ke zvýšení doletu a rychlejšímu doplňování paliva.
Vrtulník se pyšní výjimečným designem
Kombinovaný vrtulník Piasecki PA-890 je navržen tak, aby splňoval příslušné normy pro komerční certifikaci. Do roku 2025 by měla být zahájena jeho sériová výroba. Elektrický pětimístný stroj disponuje širokými sklopnými křídly, která zajišťují efektivní let se zpomalenou horní vrtulí a také vyrovnávací rotor, který se za letu vpřed sklápí dozadu, a stává se z něj tedy tlačná vrtule. Křídla se při startu a přistání vyklápějí o 90 stupňů nahoru, aby nepřekážela hlavní vrtuli.
Jeho verze poháněná palivovým článkem se má stát prvním vodíkovým vrtulníkem na světě ovládaným lidskou posádkou. Podle počáteční dohody je v plánu pět 650kW systémů s vodíkovými palivovými články, jež budou do vrtulníku začleněny.
„Stoprocentně se soustředíme na vývoj a certifikaci 650kW systému pro náš kombinovaný vrtulník, který by se mohl stát světově první helikoptérou s vodíkovým pohonem a lidskou posádkou,“ prohlásil generální ředitel John Piasecki.
„Pokud uspějeme, otevře se nám cesta ke spolupráci s dalšími výrobci a zajistíme tak širší využití této technologie. První laboratorní zkoušky, které společnost Piasecki financovala vloni v zimě, prokázaly technickou proveditelnost systému vodíkových palivových článků firmy HyPoint. Technologii společnosti HyPoint porovnáváme s jinými možnostmi a svá zjištění pečlivě testujeme a ověřujeme, přičemž výsledky nám dávají důvod k velkému optimismu. Naším cílem je do dvou let vyvinout plnohodnotné systémy, které bude možné použít už v roce 2024 ke zkouškám pro účely certifikace, a v roce 2025 chceme začít dodávat již objednaných zhruba 325 kusů,“ doplnil Piasecki.
Vzduchem chlazený systém má překvapivý výkon
Společnost HyPoint uvádí, že její vzduchem chlazený turbo systém s palivovými články dokáže vyrobit dostatečné množství nepřetržitě dodávané energie, která je potřeba pro energeticky náročné kolmé starty a přistávání. Odlehčený systém navíc dosáhne výkonu až 2000 W/kg. To je více než trojnásobek poměru výkonu a hmotnosti běžných, kapalinou chlazených systémů s vodíkovými palivovými články. Maximální hustota energie by měla dosáhnout hodnoty 1500 W-h/kg, což umožní delší cesty. Pro představu - dnešní běžně dostupné lithiové baterie jen zřídka přesahují hodnotu 300 W-h/kg.
Toyota podporuje nové technologie
Na vodík se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď.
Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním. Firma již 30 let pracuje na široké škále nízkoemisních a bezemisních pohonů a dalších technologií snižujících emise. Soustavně pracuje na vozech poháněných vodíkem. Své úsilí zhodnotila v roce 2018, kdy představila autobus na vodík Toyota SORA. Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy, vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.