BMW Group představuje první čistě elektrický prémiový vůz cílený na tradiční jádro segmentu střední třídy. BMW i4 v sobě spojuje agilitu a dynamickou suverenitu, které jsou základem pověstné radosti z jízdy, a navíc komfort sedanu a moderní funkčnost v novém, svěžím provedení s nulovými emisemi. Signalizuje tak příchod elektrické mobility do samotného srdce značky BMW. Ceny včetně DPH začínají u modelu BMW i4 eDrive40 na částce 1 453 400 Kč.
Novinka stanovuje nová měřítka ve své třídě nejen v oblasti jízdní dynamiky, komfortu na dlouhé vzdálenosti a elegantního a výrazného vzhledu, ale také nekompromisními standardy při výběru prémiových materiálů a zpracováním. Nejnovější generace systému iDrive, nejmodernější inovace v oblasti automatizované jízdy a parkovacího asistenta a široké možnosti přizpůsobení designu a výbavy vytvářejí emocionálně intenzivní zážitky z jízdy.
Pátá generace technologie BMW eDrive, kterou tvoří řídicí výkonová elektronika, technologie nabíjení a vysokonapěťová baterie, stejně jako vysoce integrované elektromotory, propůjčuje BMW i4 sportovní výkony, kterými je značka BMW proslulá. To vše v kombinaci s přesvědčivou každodenní použitelností a schopností jízdy na dlouhé vzdálenosti. Tato zcela nová podoba charakteristické BMW radosti z jízdy se na silnicích objeví ještě letos. Poprvé bude technologie BMW eDrive páté generace použita v konfiguraci s elektrickým pohonem všech kol.
BMW i4 bude od uvedení na trh k dispozici ve dvou modelových variantách, včetně vůbec prvního BMW M automobilu s čistě elektrickým pohonem. BMW i4 M50 (kombinovaná spotřeba elektrické energie: 24–19 kWh/100 km v cyklu WLTP, emise CO2: 0) je výkonný model od BMW M GmbH, který nabízí vysoce intenzivní radost z jízdy. Je vybaven elektromotory na přední i zadní nápravě s kombinovaným maximálním výkonem 400 kW/544 k, M specifickou technologií podvozku a dojezdem v testovacím cyklu WLTP až 510 km. V případě BMW i4 eDrive40 (kombinovaná spotřeba elektrické energie: 20–16 kWh/100 km v cyklu WLTP, emise CO2: 0) je použit jeden elektromotor s výkonem 250 kW/340 k pohánějící zadní kola, který umožňuje lokálně bezemisní jízdu s působivou dávkou sportovního stylu. Jeho dojezd vypočítaný podle WLTP činí až 590 km.
V souladu se současnou druhou fází transformace BMW Group směrem k elektromobilitě je vývoj BMW i4 založen na flexibilní architektuře, jež byla od počátku navržena pro čistě elektrický pohon a je také dokonale vhodná pro dosažení sportovního charakteru, který se od BMW očekává. Výjimečně tenké, 110 mm vysoké vysokonapěťové akumulátorové články umístěné nízko v podlaze výrazně snižují těžiště vozu, což má příznivý vliv na jízdní vlastnosti. Umístění baterie a kompaktní konstrukce pohonu přinášejí vyvážené rozložení hmotnosti, jež je rovněž charakteristickým rysem vozů BMW. Díky propracovanému a pečlivě navrženému podvozku, který byl přesně přizpůsoben koncepci vozu i výkonovým charakteristikám systému pohonu, se BMW i4 může pochlubit takovou mírou celkového sladění celistvosti, jemuž se jeho konkurenti nemohou rovnat. BMW Group využila své dlouholeté zkušenosti s vývojem mimořádně sportovních prémiových vozů také při integraci všech komponentů elektrického hnacího ústrojí a podvozku.
Flexibilní architektura vozu jde ruku v ruce s kvalitním designem, který vychází z nového designového jazyka značky BMW, jehož ostrá čistota se elegantním způsobem přenáší do výrazných linií čtyřdveřového kupé. Čistě elektrický pohon se tak snoubí se sportovní elegancí a funkčností karoserie Gran Coupé, která díky pěti plnohodnotným sedadlům, délce 4,785 m, velké zadní výklopné stěně a praktickému zavazadlovému prostoru o objemu 470 až 1290 litrů nabízí neomezenou každodenní využitelnost a schopnost jízdy na dlouhé vzdálenosti. Charakteristický vzhled BMW, i na limitech vyvážené jízdní vlastnosti a výkonný elektrický pohon, který se skvěle hodí i na dlouhé cesty, se tak spojují v dokonalý celek, jenž zahajuje novou éru radosti z jízdy v podání BMW.
Dlouhý dojezd BMW i4 lze přičíst také specifické hustotě energie vysokonapěťové baterie, která se oproti BMW i3 zvýšila o 20 %. Maximální nabíjecí výkon baterií nejnovější generace současně narostl na 210 kW. Nejnovější pokroky v oblasti technologie baterií jsou výsledkem mnohaleté neúnavné výzkumné a vývojové práce. BMW Group si sama vyrábí bateriové moduly a vysokonapěťové baterie pro vozidla s elektrifikovaným pohonem od roku 2013. Pokud jde o technologii bateriových článků i výrobu vysokonapěťových baterií specifických pro daný model, opírá se společnost o obrovské množství vlastních odborných znalostí a zkušeností.
Při porovnání celkových nákladů vlastnictví je rozdíl ještě větší – BMW i4 je přibližně o 30 % levnější než srovnatelný model se spalovacím motorem. Toto srovnání zohledňuje nejen náklady na elektrickou energii, ale také výši daně z provozu motorových vozidel, pojištění, údržbu a díly podléhající běžnému opotřebení. U BMW i4 není třeba měnit olej ani servisovat výfukový systém. Brzdy BMW i4 jsou také méně namáhány než u vozů s konvenčním pohonem, a to díky zpomalování pomocí rekuperace energie.
O výkonech a akceleraci bateriových elektromobilů jistě nikdo nepochybuje už z principu typu pohonu. O proklamované neomezené každodenní využitelnosti a schopnosti jízdy na dlouhé vzdálenosti nás však bude muset BMW i4 teprve přesvědčit a myslím si, že ke slíbeným ideálům bude docela daleko...
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.