Evropské návrhářské centrum ED² automobilky Toyota vytvořilo na základě modelu Aygo jeho ještě stylovější a výraznější modifikaci pojmenovanou Aygo X Prologue. Jejím cílem je ukázat, že i auta tradičně označovaná jako nejdostupnější, mohou vyčnívat nad ostatní svým designem.
Toyota je po většinu 21. století evropským lídrem ve třídě minivozů a na tento segment se hodlá zaměřit i v budoucnu. Pověřila proto své evropské návrhářské centrum v Nice vytvořením nového zástupce této třídy.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Aygo už od svého uvedení v roce 2005, kdy převzalo roli nejdostupnějšího modelu Toyoty, cílí svojí hravostí a zábavností především na duchem mladé a progresivní zákazníky. Svěžím charakterem a zajímavou jízdní dynamikou tradičně oslovuje vyznavače stylu, a ke značce tak dokázalo přitáhnout mnoho nových evropských uživatelů.
V návrhářském centru ED² vznikl speciální tým, který pro vůz navrhl ještě smělejší a výraznější vzhled. „Každý si zaslouží senzační vůz. Při pohledu na Aygo X Prologue mohu s hrdostí prohlásit, že přesně takové auto tým ED² stvořil a do tohoto segmentu přináší revoluční změnu,“ říká prezident ED² Ian Cartabiano.
Aygo vždy symbolizovalo osobní svobodu a mobilitu. Aygo X Prologue k tomu přidává i drzejší element. Je neméně zábavné, ale nyní i s určitým prvkem nabroušenosti. Při pohledu ze všech úhlů vyjadřuje jasný postoj se silnou osobností. Větší kola a zvýšená poloha za volantem se odráží v lepším výhledu ven, a tím i přehledu o dění na vozovce.
Výrazný dvoubarevný lak karoserie se odrazil v jedinečném ostrém profilu, který upoutá pozornost důrazem na ochotu ihned se vrhnout do akce. Pocit dynamiky ve prospěch agresivnější sportovní image ještě akcentuje nová klínovitá linie střechy.
Hi-tech přední světlomety ve tvaru křídel obepínají horní část kapoty motoru. Níže zaujme velká maska chladiče, mlhová světla a kryt nárazníku, ve všech případech s motivem šestiúhelníku a poukazem na vůz připravený vyrazit na cestu. Kamkoli.
Aygo X Prologue navíc disponuje řadou praktických prvků zaměřených na svobodu pohybu. Do ochranného krytu zadního nárazníku konstruktéři umístili držák k upevnění nosiče jízdních kol. Profil vozidla akcentuje integrovaný střešní nosič, který svým vzhledem opticky navazuje na šestiúhelníková zadní světla s nenásilným poukazem na tradici modelu. Ve vnějším zpětném zrcátku je upevněna akční kamera, která spolehlivě zaznamená vše, co se kolem auta děje.
Pro podtržení ostřejší podoby vozu použili návrháři výrazné barvy. Vybírali z konkrétních ingrediencí, kterými jsou chilli papričky, zázvor, wasabi a černý pepř. Další možností, jak posunout barevnost na novou úroveň, bylo použití dvoubarevného lakování karoserie. Aygo X Prologue posouvá barevnou kvalitu o stupínek výše jemným popraškem modrých metalických vloček ve směsi laku. S ohledem na výsledný oslnivý efekt tento lak dostal označení „zářivá chilli červená“.
Náročný projekt vytvoření konceptu Aygo X Prologue za současné pandemické situace skvěle otestoval agilní procesy návrhu a vývoje v rámci celého ED². Tým návrhářů pracujících společně nebo na dálku hladce zvládl celý proces vývoje od ručních skic přes digitální modely náčrtů, simulace ve virtuální realitě a 3D modely „speedshape“ až po konečný vůz.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.