Arteon R1 a Arteon Shooting Brake R2 kombinují jízdní vlastnosti sportovních a cestovních automobilů. Vrcholné verze s přeplňovaným motorem o výkonu 235 kW zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a spotřebují pouhých 7,7 – 7,9 l/100 km1/2. Nový pohon všech kol 4MOTION zajistí plynulé rozdělování hnací síly mezi zadní kola (Torque Vectoring) a výrazně zvyšuje jízdní dynamiku.
Avantgardní modely Arteon a Arteon Shooting Brake jsou sportovní a cestovní automobily pro náročné podnikatele a manažery. Volkswagen nyní zahajuje předprodej vrcholných verzí modelové řady, která byla na podzim 2020 významně rozšířena a modernizována. Modely Arteon R a Arteon Shooting Brake R pohání výkonný a hospodárný přeplňovaný čtyřválec TSI. Nejvyšší výkon 235 kW (320 k) přenáší na vozovku nový pohon všech kol 4MOTION se systémem R-Performance Torque Vectoring. Verze se splývavou zádí ve stylu kupé stojí v České republice 1 536 900 Kč; Shooting Brake jako nová dynamická interpretace kombi Variant začíná na ceně 1 561 900 Kč.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Technickým srdcem vlajkových lodí řady Arteon, koncipovaných společností Volkswagen R, je EA888 evo4 – nejnovější evoluční stupeň technicky vyspělého přeplňovaného motoru. Čtvrtá generace agilní jednotky TSI kombinuje výkonovou charakteristiku sportovního motoru s hospodárností velmi moderního agregátu se sníženým zdvihovým objemem a menším počtem válců. TSI 2,0 litru poskytuje maximální točivý moment 420 N.m již při 2100 min-1. Křivka točivého momentu na této hodnotě zůstává až do 5350 min-1. Řidič tak má k dispozici velmi široké pásmo využitelných otáček. TSI dosahuje nejvyššího výkonu mezi 5350 a 6500 min-1. Hnací sílu předává systému pohonu všech kol 7stupňová dvouspojková převodovka (DSG). Hospodárnost této vyspělé techniky dokládá kombinovaná spotřeba paliva 7,7 - 7,9 l/100 km (NEDC), která je pro oba modely „R“ identická.
TSI o výkonu 320 k umožňuje suverénní jízdní výkony. Obě verze modelu Arteon R zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy. Další akceleraci ukončí při 250 km/h elektronický omezovač. Pro oba sportovní modely Volkswagen si však mohou zákazníci objednat na přání paket „R-Performance“ bez omezovače nejvyšší rychlosti, která se v tomto případě zvýší na 270 km/h. Uvedené hodnoty však vystihují výjimečný charakter modelů Arteon R a Arteon Shooting Brake R jen neúplně. Nevšední zážitky z řízení obou vozů kategorie gran turismo definuje především mimořádně vysoký točivý moment. Trvale dostupná hnací síla přitom ideálně doplňuje další vlastnosti, které umožňují cestování na dlouhé vzdálenosti ve velkém stylu. Oba Volkswageny současně nabízejí mimořádnou míru ryzí jízdní dynamiky díky novému pohonu všech kol a nově nastavenému podvozku se sériově dodávanými elektronicky řízenými tlumiči (DCC).
Pohon všech kol – 4MOTION se systémem R-Performance Torque Vectoring – je vybaven funkcí selektivního rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Nová rozvodovka zadní nápravy přitom rozděluje točivý moment motoru TSI nejen mezi přední a zadní nápravu, ale i mezi obě zadní kola (Torque Vectoring). Zejména v zatáčkách se tím citelně zvyšuje agilita. Řidič navíc může ovlivňovat činnost systému rozdělování hnací síly mezi zadní kola a stabilizujících systémů pro podporu jízdní dynamiky prostřednictvím sériově dodávaného voliče jízdních režimů a téměř plynulého nastavování charakteristiky podvozku DCC posuvným ovládacím prvkem. Speciálně pro modely Arteon R byly vyvinuty také pneumatiky. Nejsportovnější nastavení všech parametrů pohonu a podvozku je přímo přístupné modrým tlačítkem „R“ na multifunkčním volantu. Po jeho stisknutí uvede volič jízdních režimů motor, převodovku, podvozek DCC včetně řízení a regulační systémy do módu „Race“, v němž se cestovní automobil spontánně promění v závodní vůz.
Arteon R a Arteon Shooting Brake R jsou naprosto typickými modely „R“ s dalekosáhle individualizovaným designem a exkluzivní výbavou. Součástí vnější výbavy jsou nově navržené nárazníky „R“ (vpředu s markantními otvory pro přívod vzduchu, vzadu s difuzorem), matně chromované kryty vnějších zpětných zrcátek, funkce promítání loga „R“ v oblasti předních dveří jako součást osvětlení okolí, brzdová soustava R-Performance s modrými brzdovými třmeny (vpředu s logem „R“) a 18“ kola z lehké slitiny typu „Sebring“. Na přání je mohou nahradit 19“ kola „Adelaide“ nebo 20“ kola „Estoril“. Vizuálně a akusticky nápadná je nová, sériově dodávaná sportovní výfuková soustava Volkswagen R se dvěma lichoběžníkovými kovovými koncovkami na okrajích difuzoru.
Interiér zušlechťuje čalounění sedadel černou tkaninou ArtVelours s logem „R“ na opěradlech vpředu a sportovní multifunkční volant „R“ s velkými páčkami pro manuální řazení DSG. Rovněž sériově se dodává hliníkové ozdobné obložení v „karbonovém“ stylu. Ozdobné prošívání na sedadlech, loketní opěrce vpředu, páce voliče převodovky a kůží obšitém sportovním volantu je odlišeno modrým odstínem, který je pro Volkswagen R typický. Rovněž modrá je vnitřní část prostředního ramene volantu. S těmito ozdobnými prvky může ladit i modré světlo jako jeden z 30 barevných odstínů sériově dodávaného dekoračního osvětlení. Na přání jsou navíc k dispozici sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy (vpředu). Boční polštáře těchto sedadel „Nappa Carbon“ jsou čalouněny kůží v „karbonové“ úpravě.
1) Arteon R 235 kW – spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 10,1 – 9,9, mimo město 6,6 – 6,4, kombinovaná 7,9 – 7,7; kombinované emise CO2, g/km: 180 – 176; třída hospodárnosti: D-C
2) Arteon Shooting Brake R 235 kW – spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 10,1 – 9,9, mimo město 6,6 – 6,5, kombinovaná 7,9 – 7,7; kombinované emise CO2, g/km: 181– 177; třída hospodárnosti: D-C
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.