Nedělní Velkou cenu Valencie silničních motocyklů ve třídě MotoGP vyhrál Australan Casey Stoner, druhý skončil po souboji v cílové rovince Američan Ben Spies a třetí byl Ital Andrea Dovizioso, český závodník Karel Abraham dojel osmý. Podrobnosti zveřejnil server motogp.com.
Abraham vyrazil do závodu ze čtvrté řady, ale postupně se propracoval mezi nejlepší. Český jezdec celých 30 kol bojoval se svým rivalem v boji o titul nováčka roku Britem Calem Crutchlowem. V posledním kole se dokonce dostal přes Daniho Pedrosu na čtvrté místo, v souboji s Crutchlowem ale nakonec neuspěl a po lehkém pádu dojel na osmém místě. "Skvěle jsme si zazávodili. Myslím, že to muselo být napínavé i pro diváky," popsal Abraham v tiskové zprávě svého týmu.
Po kolizi s Crutschlowem se do závodu i po pádu stihl vrátit a skončil osmý. "Strašně mě to mrzí. Byl to skvěle rozjetý závod. Mohl jsem udělat nejlepší výsledek v sezoně a ještě šlo o titul nováčka roku. Štve mě to, ale takové věci se prostě stávají. Tahle sezona prostě byla trochu smolná, tak budu doufat, že příští rok budeme mít víc štěstí," dodal brněnský rodák.
V pořadí MS třídy MotoGP obsadil jedenadvacetiletý jezdec týmu Cardion AB Motoracing konečné 14. místo, když získal 64 bodů. "Kdyby se povedlo i těch pár smolných závodů, které jsme měli, tak jsem mohl mít klidně o dvacet bodů víc a pohybovat se někde kolem jedenáctého místa na úrovni nejlepšího netovárního jezdce Ducati Barbery," mínil Abraham.
Hned v pondělí přebere novou motorku Ducati Desmosedici GP12, kterou pohání nový motor o objemu 1000 kubických centimetrů. "Mám z té motorky respekt, ale těším se, až ji vyzkouším. Zatím každý přechod na silnější motorku pro mě znamenal zlepšení, tak doufám, že to bude platit i v příští sezoně," dodal Abraham.
Ve třídě Moto2 vyhrál ve Valencii Ital Michele Pirro, druhý skončil Fin Mika Kallio a třetí pak Dominik Aegerter ze Švýcarska. Pirro si v sobotu vyjel pole position a roli favorita potvrdil i ve Velké ceně, čímž se dočkal prvního triumfu v závodě MS. Sám jel s číslem 51, ale na přilbě měl číslo 58, kterým dal vzpomenout na zesnulého krajana Marka Simoncelliho. Po průjezdu cílem také ruce vítěze zamířily k nebi a bylo jasné, že Pirro věnuje triumf svému někdejšímu soupeři. Z mistrovského titulu se raduje Němec Stefan Bradl. Jeho rival v boji o prvenství Marc Márquez ze Španělska totiž vinou zranění očního nervu do závodu nenastoupil.
Ve třídě do 125 ccm vyhrál Španěl Maverick Viňales, druhý skončil jeho krajan Nicolas Terol a stal se mistrem světa. Český závodník Jakub Kornfeil skončil se ztrátou jednoho kola na 24. místě.
Kvalifikaci sice vyhrál v sobotu Brit Danny Webb na motocyklu Mahindra, ale v neděli už závod ovládli Španělé. Vítězem se stal nováček sezony Viňales. Novým mistrem světa pak je Terol, jenž startoval až ze třetí řady, ale k zisku titulu mu stačilo dojet do 11. místa, což druhou příčkou bohatě splnil. I třetí projel cílem závodník ze Španělska, a to Hector Faubel. Terol bouřlivě slavil s diváky. Stal se posledním mistrem světa této kubatury, v příští sezoně se pojede už kategorie Moto3. Kornfeilovi se nedařilo a stejně jako v sobotní kvalifikaci figuruje ve výsledkové listině na 24. místě, když ztratil v neděli na vítěze jedno kolo.
Ještě před startem závodu se ráno shromáždili na okruhu závodníci všech kubatur, aby uctili památku Simoncelliho. Skupinu vedl bývalý mistr světa Kevin Schwantz, jezdci obkroužili jedno kolo za potlesku fanoušků. Ti měli na sobě často trička, kterými dávali najevo vzpomínku na italského závodníka. Vystaven byl i stroj zesnulého jezdce Honda Gresini RC212V. Fanoušci měli v hledišti rovněž vlajky, kterými vzdali Simoncellimu hold. Jezdci uctili jeho památku i minutou ticha a vzpomínkovou akci završil ohňostroj. Velká cena Valencie silničních motocyklů:
Do 125 ccm: 1. Viňales (Šp./Aprilia) 41:44,138, 2. Terol (Šp./Aprilia) +3,216, 3. Faubel (Šp./Aprilia) +7,460, 4. Vazquez (Šp./Derbi) +14,560, 5. Folger (Něm./Aprilia) +18,451, 6. Moncayo (Šp./Aprilia) +36,472, ...24. KORNFEIL (ČR/Aprilia) źtráta jedno kolo.Koneční pořadí MS ve třídě do 125 ccm: 1. Terol (Šp./Aprilia) 302 body, 2. Zarco (Fr./Derbi) 262, 3. Viňales (Šp./Aprilia) 248, 4. Cortese (Něm./Aprilia) 225, 5. Faubel (Šp./Aprilia) 177, 6. Folger (Něm./Aprilia) 161,...12. KORNFEIL (ČR/Aprilia) 72.
Třída Moto2: 1. Pirro (It./Moriwaki) 46:22,205, 2. Kallio (Fin./Suter) +6,105, 3. Aegerter (Švýc./Suter) +6,363, 4. West (Aust./Honda) +8,843, 5. Noyes (USA/FTR) +9,229, 6. Hernandez (Šp./FTR) +9,926.Konečné pořadí MS ve třídě Moto2: 1. Bradl (Něm./Kalex) 274 body, 2. Marquez (Šp./Suter) 251, 3. Iannone (It./Suter) 177, 4. De Angelis (RSM/Motobi) 174, 5. Lüthi (Švýc./Suter) 151, 6. Corsi (It./FTR) 127.
Třída MotoGP: 1. Stoner (Aust./Honda) 48:18,645, 2. Spies (USA/Yamaha) +0,015, 3. Dovizioso (It./Honda) +5,936, 4. Crutchlow (Brit./Yamaha) +8,718, 5. Pedrosa (Šp./Honda) +9,321, 6. Nakasuga (Jap./Yamaha) +23,818, ...8. ABRAHAM (ČR/Ducati) +37,952.Konečné pořadí MS ve třídě MotoGP: 1. Stoner (Aust./Honda) 350 bodů, 2. Lorenzo (Šp./Yamaha) 260, 3. Dovizioso (It./Honda) 228, 4. Pedrosa (Šp./Honda) 219, 5. Spies (USA/Yamaha) 176, 8. Simoncelli (It./Honda) 139, ...14. ABRAHAM (ČR/Ducati) 64.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.