Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatické finálové hodině vybojoval první a druhé místo, kterým zakončil sezónu 2018-2019 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA WEC. V samotném závěru závodu bylo odepřeno zdánlivě jisté vítězství vozu č. 7.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantem Toyoty TS050 HYBRID č. 8 obhájili korunku Le Mans a pojistili si titul v mistrovství světa závodních jezdců. Své stájové kolegy (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María) s vozem č. 7 porazili o pouhých 16,9 sekundy. Drama sledovalo 252 tisíc diváků.
Během 367. kola při náskoku více než dvou minut ukázala palubní jednotka vozu č. 7 defekt pneumatiky a José proto zajel do boxů k výměně kola. Kvůli závadě na senzoru však bylo indikováno nesprávné kolo, a tak José odjížděl z boxové uličky se stále ucházející pneumatikou. To si vyžádalo pomalé kolo s návratem do boxů, kde musel být přezut kompletní vůz – a přesvědčivé vedení v závodu tak převzal Kazuki s vozem č. 8.
Posádka vozu č. 7 měla přitom pod kontrolou převážnou část celého závodu a zaznamenala dokonce nejrychlejší kolo v historii Le Mans: 3 minuty 17,297 s. Přepisovaly se však i další rekordy motorsportu. Kazuki se stal na okruzích prvním mistrem světa původem z Japonska a Fernando je historicky druhým pilotem, který získal titul mistra světa ve dvou různých automobilových soutěžích – po předchozím zisku titulu světového šampiona Formule 1.
Vůz č. 7 vyjížděl do závodu z první startovní pozice, neboť Kamui v kvalifikacích zaznamenal nejrychlejší kolo. Druhým na startu byla Toyota č. 8. Tímto byla určena scéna napínavého a těsného souboje o celkové vítězství mezi dvěma monoposty TS050 HYBRID o výkonu 1000 koní, kdy se oba vozy pravidelně střídaly ve vedení.
Po 12 hodinách závodu dělilo obě TOYOTY pouhých 8,6 sekundy. V noci pak vůz č. 7 získal rozhodující náskok, neboť sesterský vůz řešil problém s vyvážením aerodynamiky. Ten byl způsobem poškozením karoserie v důsledku tvrdého souboje na plný plyn, ačkoli se oba vozy po celý závod pohybovaly na úrovni stejného kola.
S blížícím se koncem závodu si vůz č. 7 držel poměrně stabilní náskok kolem dvou minut a tým se soustředil hlavně na bezpečný dojezd obou vozů do cíle. Vše probíhalo podle plánu, dokud sedmičku nepostihla dramatická závada, kdy se Kazuki necelou hodinu před koncem závodu ujal vedení.
Šigeki Tomojama, prezident GAZOO Racing Company: „K vítězství na Le Mans vám nestačí pouze rychlý vůz. Rovněž potřebujete spolehlivý vůz a silný tým. Po loňském vítězství jsme se chtěli ještě zlepšit; soustavně jsme pracovali na vylepšování všech aspektů a věřím, že to z letošního vítězství bylo zřejmé. Oslavy na stupních vítězů mne ohromily, neboť se objevilo tolik vlajek týmu TOYOTA GAZOO Racing, a dokonce dvě japonské vlajky letící po obloze. Jsem moc šťastný, že jsme sepsali novou stránku v historii závodu Le Mans. Nemůžeme však být zcela šťastní, zvážíme-li potíže, které se v poslední hodině vyskytly na voze č. 7, který po většinu závodu vedl. K pomalému defektu se přidal ještě vadný senzor, což nás stálo spoustu času. Vidíme, že je stále prostor ke zlepšení samotného vozu i fungování týmu. TOYOTA GAZOO Racing se bude usilovně připravovat na Le Mans 2020 i na kategorii hypervozů od podzimu 2020, stále s rostoucí vervou. Upřímně si vážíme nepolevující podpory fanoušků.“
Hisatake Murata, prezident týmu: „Máme smíšené pocity, protože jsme podruhé zvítězili na Le Mans, ale všichni z týmu jsou smutní kvůli Mikemu, Kamuimu a Josému i party kolem vozu č. 7, neboť si zasloužili vítězství. V nejbližších dnech prošetříme přesnou příčinu tohoto problému, aby se již neopakoval. Jsem nicméně hrdý na celkové výkony i na týmového ducha, který doprovázel celý náš závod, včetně obtížných okamžiků v poslední hodině. Blahopřeji novým mistrům světa Sébastienovi, Kazukimu a Fernandovi, stejně tak k jejich druhému vítězství na Le Mans. Bylo to pozoruhodné zakončení neuvěřitelné sezóny týmu TOYOTA GAZOO Racing a již se těšíme na obhajobu mistrovských titulů v sezóně příští.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to tvrdý výsledek, protože to s námi vypadalo dobře opravdu dlouho, ale nakonec jsme měli smůlu s defektem. To je prostě Le Mans. Všichni z týmu odvedli skvělou práci, zejména parta kolem vozu. Patří jim poklona, že nám dokázali připravit vůz, který jel celý den v čele. Blahopřejeme vozu č. 8, nejen ke dnešku, ale také k vítězství v celém světovém šampionátu. Byl nám nesnadným soupeřem, ale zároveň jsme si to patřičně užili. Vynasnažíme se, abychom se vrátili ještě silnější.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Boj o vítězství na Le Mans je nesmírně těžký a frustrující; opět jsme se o tom přesvědčili. Pokoušel jsem se již čtyřikrát, takže možná příští rok bude můj. Hlavní je, že se nikdy nesmíme vzdát; měli bychom pokračovat v tlaku na pilu a dostat ze sebe to nejlepší. Letos jsem tlačil na vítězství opravdu mocně a vše vypadalo dobře až do 23. hodiny závodu, takže tento výsledek je obtížné přijmout. Blahopřejeme vozu č. 8 a 3 všem, kteří to dotáhli až do konce závodu; není snadné odjet celých 24 hodin, takže poklona patří všem.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „V první řadě chci poblahopřát našim týmovým kolegům z vozu č. 8, kteří nás tlačili až na hranice možností kvůli zisku vítězství na Le Mans a titulu mistra světa. Historie Le Mans ukazuje, že je to drsný a krutý závod; bohužel jsme se o tom dnes přesvědčili i my sami. Jsem nicméně hrdý na stájové kolegy Mikea a Kamuiho pro jejich výkony, předvedli skvělou jízdu a můžeme slíbit, že se na Le Mans vrátíme ještě silnější.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to pro nás obtížný závod, protože jsme věděli, že je možné ztratit titul mistra světa. Když jsme do závodu vyjížděli, chtěli jsme držet tempo s vozem č. 7, ale již po několika kolech jsem si uvědomil, že je to prakticky nemožné. Během závodu jsme se zlepšili, ale vůz č. 7 byl nesporně v závěru rychlejší. Byl bych spokojen i s dojezdem na druhém místě, takže to, co postihlo vůz č. 7, je skutečně bolestivé. Je mi jich moc líto, předvedli úžasný kus práce.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Letošní vítězství na Le Mans rozhodlo štěstí, nikoli výkony. Byl to náročný závod a těžko věřit tomu, co postihlo vůz č. 7. Podobnou situaci jsme zažili v roce 2016, takže víme, jaké to je a máme pro naše týmové kolegy pochopení. Díky našemu vítězství jsme současně mistry světa, na což jsme hrdí po této dlouhé a náročné sezóně, která zahrnovala řadu těsných soubojů s naším sesterským vozem.“
Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je úžasné zvítězit již podruhé na Le Mans, ale toto vítězství přišlo skutečně nečekaně. Neměli jsme tempo k tomu, abychom tento závod s vozem č. 7 vyhráli na trati. Velkou roli dnes sehrálo štěstí, které je prostě součástí motorsportu. Soucítím s týmovými kolegy, kteří jsou více než jen kolegové, jsou to přátelé. Zasloužili by si zvítězit, ale závod rozhodl, abychom vyhráli my. Naším hlavním cílem bylo získat titul mistra světa, a tak jsme velmi hrdí na to, že se nám to podařilo.“
Výsledky závodu 24 hodin Le Mans:1. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 (385 kol)2. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 (+16,972 s)3. SMP, vůz č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) (+6 kol)4. Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) (+9 kol)5. Rebellion, vůz č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) (+15 kol)6. Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) (+17 kol)
TISKOVÁ ZPRÁVA Toyota Central Europe - Czech, spol.s r.o.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?