Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatické finálové hodině vybojoval první a druhé místo, kterým zakončil sezónu 2018-2019 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA WEC. V samotném závěru závodu bylo odepřeno zdánlivě jisté vítězství vozu č. 7.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantem Toyoty TS050 HYBRID č. 8 obhájili korunku Le Mans a pojistili si titul v mistrovství světa závodních jezdců. Své stájové kolegy (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María) s vozem č. 7 porazili o pouhých 16,9 sekundy. Drama sledovalo 252 tisíc diváků.
Během 367. kola při náskoku více než dvou minut ukázala palubní jednotka vozu č. 7 defekt pneumatiky a José proto zajel do boxů k výměně kola. Kvůli závadě na senzoru však bylo indikováno nesprávné kolo, a tak José odjížděl z boxové uličky se stále ucházející pneumatikou. To si vyžádalo pomalé kolo s návratem do boxů, kde musel být přezut kompletní vůz – a přesvědčivé vedení v závodu tak převzal Kazuki s vozem č. 8.
Posádka vozu č. 7 měla přitom pod kontrolou převážnou část celého závodu a zaznamenala dokonce nejrychlejší kolo v historii Le Mans: 3 minuty 17,297 s. Přepisovaly se však i další rekordy motorsportu. Kazuki se stal na okruzích prvním mistrem světa původem z Japonska a Fernando je historicky druhým pilotem, který získal titul mistra světa ve dvou různých automobilových soutěžích – po předchozím zisku titulu světového šampiona Formule 1.
Vůz č. 7 vyjížděl do závodu z první startovní pozice, neboť Kamui v kvalifikacích zaznamenal nejrychlejší kolo. Druhým na startu byla Toyota č. 8. Tímto byla určena scéna napínavého a těsného souboje o celkové vítězství mezi dvěma monoposty TS050 HYBRID o výkonu 1000 koní, kdy se oba vozy pravidelně střídaly ve vedení.
Po 12 hodinách závodu dělilo obě TOYOTY pouhých 8,6 sekundy. V noci pak vůz č. 7 získal rozhodující náskok, neboť sesterský vůz řešil problém s vyvážením aerodynamiky. Ten byl způsobem poškozením karoserie v důsledku tvrdého souboje na plný plyn, ačkoli se oba vozy po celý závod pohybovaly na úrovni stejného kola.
S blížícím se koncem závodu si vůz č. 7 držel poměrně stabilní náskok kolem dvou minut a tým se soustředil hlavně na bezpečný dojezd obou vozů do cíle. Vše probíhalo podle plánu, dokud sedmičku nepostihla dramatická závada, kdy se Kazuki necelou hodinu před koncem závodu ujal vedení.
Šigeki Tomojama, prezident GAZOO Racing Company: „K vítězství na Le Mans vám nestačí pouze rychlý vůz. Rovněž potřebujete spolehlivý vůz a silný tým. Po loňském vítězství jsme se chtěli ještě zlepšit; soustavně jsme pracovali na vylepšování všech aspektů a věřím, že to z letošního vítězství bylo zřejmé. Oslavy na stupních vítězů mne ohromily, neboť se objevilo tolik vlajek týmu TOYOTA GAZOO Racing, a dokonce dvě japonské vlajky letící po obloze. Jsem moc šťastný, že jsme sepsali novou stránku v historii závodu Le Mans. Nemůžeme však být zcela šťastní, zvážíme-li potíže, které se v poslední hodině vyskytly na voze č. 7, který po většinu závodu vedl. K pomalému defektu se přidal ještě vadný senzor, což nás stálo spoustu času. Vidíme, že je stále prostor ke zlepšení samotného vozu i fungování týmu. TOYOTA GAZOO Racing se bude usilovně připravovat na Le Mans 2020 i na kategorii hypervozů od podzimu 2020, stále s rostoucí vervou. Upřímně si vážíme nepolevující podpory fanoušků.“
Hisatake Murata, prezident týmu: „Máme smíšené pocity, protože jsme podruhé zvítězili na Le Mans, ale všichni z týmu jsou smutní kvůli Mikemu, Kamuimu a Josému i party kolem vozu č. 7, neboť si zasloužili vítězství. V nejbližších dnech prošetříme přesnou příčinu tohoto problému, aby se již neopakoval. Jsem nicméně hrdý na celkové výkony i na týmového ducha, který doprovázel celý náš závod, včetně obtížných okamžiků v poslední hodině. Blahopřeji novým mistrům světa Sébastienovi, Kazukimu a Fernandovi, stejně tak k jejich druhému vítězství na Le Mans. Bylo to pozoruhodné zakončení neuvěřitelné sezóny týmu TOYOTA GAZOO Racing a již se těšíme na obhajobu mistrovských titulů v sezóně příští.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to tvrdý výsledek, protože to s námi vypadalo dobře opravdu dlouho, ale nakonec jsme měli smůlu s defektem. To je prostě Le Mans. Všichni z týmu odvedli skvělou práci, zejména parta kolem vozu. Patří jim poklona, že nám dokázali připravit vůz, který jel celý den v čele. Blahopřejeme vozu č. 8, nejen ke dnešku, ale také k vítězství v celém světovém šampionátu. Byl nám nesnadným soupeřem, ale zároveň jsme si to patřičně užili. Vynasnažíme se, abychom se vrátili ještě silnější.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Boj o vítězství na Le Mans je nesmírně těžký a frustrující; opět jsme se o tom přesvědčili. Pokoušel jsem se již čtyřikrát, takže možná příští rok bude můj. Hlavní je, že se nikdy nesmíme vzdát; měli bychom pokračovat v tlaku na pilu a dostat ze sebe to nejlepší. Letos jsem tlačil na vítězství opravdu mocně a vše vypadalo dobře až do 23. hodiny závodu, takže tento výsledek je obtížné přijmout. Blahopřejeme vozu č. 8 a 3 všem, kteří to dotáhli až do konce závodu; není snadné odjet celých 24 hodin, takže poklona patří všem.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „V první řadě chci poblahopřát našim týmovým kolegům z vozu č. 8, kteří nás tlačili až na hranice možností kvůli zisku vítězství na Le Mans a titulu mistra světa. Historie Le Mans ukazuje, že je to drsný a krutý závod; bohužel jsme se o tom dnes přesvědčili i my sami. Jsem nicméně hrdý na stájové kolegy Mikea a Kamuiho pro jejich výkony, předvedli skvělou jízdu a můžeme slíbit, že se na Le Mans vrátíme ještě silnější.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to pro nás obtížný závod, protože jsme věděli, že je možné ztratit titul mistra světa. Když jsme do závodu vyjížděli, chtěli jsme držet tempo s vozem č. 7, ale již po několika kolech jsem si uvědomil, že je to prakticky nemožné. Během závodu jsme se zlepšili, ale vůz č. 7 byl nesporně v závěru rychlejší. Byl bych spokojen i s dojezdem na druhém místě, takže to, co postihlo vůz č. 7, je skutečně bolestivé. Je mi jich moc líto, předvedli úžasný kus práce.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Letošní vítězství na Le Mans rozhodlo štěstí, nikoli výkony. Byl to náročný závod a těžko věřit tomu, co postihlo vůz č. 7. Podobnou situaci jsme zažili v roce 2016, takže víme, jaké to je a máme pro naše týmové kolegy pochopení. Díky našemu vítězství jsme současně mistry světa, na což jsme hrdí po této dlouhé a náročné sezóně, která zahrnovala řadu těsných soubojů s naším sesterským vozem.“
Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je úžasné zvítězit již podruhé na Le Mans, ale toto vítězství přišlo skutečně nečekaně. Neměli jsme tempo k tomu, abychom tento závod s vozem č. 7 vyhráli na trati. Velkou roli dnes sehrálo štěstí, které je prostě součástí motorsportu. Soucítím s týmovými kolegy, kteří jsou více než jen kolegové, jsou to přátelé. Zasloužili by si zvítězit, ale závod rozhodl, abychom vyhráli my. Naším hlavním cílem bylo získat titul mistra světa, a tak jsme velmi hrdí na to, že se nám to podařilo.“
Výsledky závodu 24 hodin Le Mans:1. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 (385 kol)2. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 (+16,972 s)3. SMP, vůz č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) (+6 kol)4. Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) (+9 kol)5. Rebellion, vůz č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) (+15 kol)6. Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) (+17 kol)
TISKOVÁ ZPRÁVA Toyota Central Europe - Czech, spol.s r.o.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.