Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatické finálové hodině vybojoval první a druhé místo, kterým zakončil sezónu 2018-2019 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA WEC. V samotném závěru závodu bylo odepřeno zdánlivě jisté vítězství vozu č. 7.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantem Toyoty TS050 HYBRID č. 8 obhájili korunku Le Mans a pojistili si titul v mistrovství světa závodních jezdců. Své stájové kolegy (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María) s vozem č. 7 porazili o pouhých 16,9 sekundy. Drama sledovalo 252 tisíc diváků.
Během 367. kola při náskoku více než dvou minut ukázala palubní jednotka vozu č. 7 defekt pneumatiky a José proto zajel do boxů k výměně kola. Kvůli závadě na senzoru však bylo indikováno nesprávné kolo, a tak José odjížděl z boxové uličky se stále ucházející pneumatikou. To si vyžádalo pomalé kolo s návratem do boxů, kde musel být přezut kompletní vůz – a přesvědčivé vedení v závodu tak převzal Kazuki s vozem č. 8.
Posádka vozu č. 7 měla přitom pod kontrolou převážnou část celého závodu a zaznamenala dokonce nejrychlejší kolo v historii Le Mans: 3 minuty 17,297 s. Přepisovaly se však i další rekordy motorsportu. Kazuki se stal na okruzích prvním mistrem světa původem z Japonska a Fernando je historicky druhým pilotem, který získal titul mistra světa ve dvou různých automobilových soutěžích – po předchozím zisku titulu světového šampiona Formule 1.
Vůz č. 7 vyjížděl do závodu z první startovní pozice, neboť Kamui v kvalifikacích zaznamenal nejrychlejší kolo. Druhým na startu byla Toyota č. 8. Tímto byla určena scéna napínavého a těsného souboje o celkové vítězství mezi dvěma monoposty TS050 HYBRID o výkonu 1000 koní, kdy se oba vozy pravidelně střídaly ve vedení.
Po 12 hodinách závodu dělilo obě TOYOTY pouhých 8,6 sekundy. V noci pak vůz č. 7 získal rozhodující náskok, neboť sesterský vůz řešil problém s vyvážením aerodynamiky. Ten byl způsobem poškozením karoserie v důsledku tvrdého souboje na plný plyn, ačkoli se oba vozy po celý závod pohybovaly na úrovni stejného kola.
S blížícím se koncem závodu si vůz č. 7 držel poměrně stabilní náskok kolem dvou minut a tým se soustředil hlavně na bezpečný dojezd obou vozů do cíle. Vše probíhalo podle plánu, dokud sedmičku nepostihla dramatická závada, kdy se Kazuki necelou hodinu před koncem závodu ujal vedení.
Šigeki Tomojama, prezident GAZOO Racing Company: „K vítězství na Le Mans vám nestačí pouze rychlý vůz. Rovněž potřebujete spolehlivý vůz a silný tým. Po loňském vítězství jsme se chtěli ještě zlepšit; soustavně jsme pracovali na vylepšování všech aspektů a věřím, že to z letošního vítězství bylo zřejmé. Oslavy na stupních vítězů mne ohromily, neboť se objevilo tolik vlajek týmu TOYOTA GAZOO Racing, a dokonce dvě japonské vlajky letící po obloze. Jsem moc šťastný, že jsme sepsali novou stránku v historii závodu Le Mans. Nemůžeme však být zcela šťastní, zvážíme-li potíže, které se v poslední hodině vyskytly na voze č. 7, který po většinu závodu vedl. K pomalému defektu se přidal ještě vadný senzor, což nás stálo spoustu času. Vidíme, že je stále prostor ke zlepšení samotného vozu i fungování týmu. TOYOTA GAZOO Racing se bude usilovně připravovat na Le Mans 2020 i na kategorii hypervozů od podzimu 2020, stále s rostoucí vervou. Upřímně si vážíme nepolevující podpory fanoušků.“
Hisatake Murata, prezident týmu: „Máme smíšené pocity, protože jsme podruhé zvítězili na Le Mans, ale všichni z týmu jsou smutní kvůli Mikemu, Kamuimu a Josému i party kolem vozu č. 7, neboť si zasloužili vítězství. V nejbližších dnech prošetříme přesnou příčinu tohoto problému, aby se již neopakoval. Jsem nicméně hrdý na celkové výkony i na týmového ducha, který doprovázel celý náš závod, včetně obtížných okamžiků v poslední hodině. Blahopřeji novým mistrům světa Sébastienovi, Kazukimu a Fernandovi, stejně tak k jejich druhému vítězství na Le Mans. Bylo to pozoruhodné zakončení neuvěřitelné sezóny týmu TOYOTA GAZOO Racing a již se těšíme na obhajobu mistrovských titulů v sezóně příští.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to tvrdý výsledek, protože to s námi vypadalo dobře opravdu dlouho, ale nakonec jsme měli smůlu s defektem. To je prostě Le Mans. Všichni z týmu odvedli skvělou práci, zejména parta kolem vozu. Patří jim poklona, že nám dokázali připravit vůz, který jel celý den v čele. Blahopřejeme vozu č. 8, nejen ke dnešku, ale také k vítězství v celém světovém šampionátu. Byl nám nesnadným soupeřem, ale zároveň jsme si to patřičně užili. Vynasnažíme se, abychom se vrátili ještě silnější.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Boj o vítězství na Le Mans je nesmírně těžký a frustrující; opět jsme se o tom přesvědčili. Pokoušel jsem se již čtyřikrát, takže možná příští rok bude můj. Hlavní je, že se nikdy nesmíme vzdát; měli bychom pokračovat v tlaku na pilu a dostat ze sebe to nejlepší. Letos jsem tlačil na vítězství opravdu mocně a vše vypadalo dobře až do 23. hodiny závodu, takže tento výsledek je obtížné přijmout. Blahopřejeme vozu č. 8 a 3 všem, kteří to dotáhli až do konce závodu; není snadné odjet celých 24 hodin, takže poklona patří všem.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „V první řadě chci poblahopřát našim týmovým kolegům z vozu č. 8, kteří nás tlačili až na hranice možností kvůli zisku vítězství na Le Mans a titulu mistra světa. Historie Le Mans ukazuje, že je to drsný a krutý závod; bohužel jsme se o tom dnes přesvědčili i my sami. Jsem nicméně hrdý na stájové kolegy Mikea a Kamuiho pro jejich výkony, předvedli skvělou jízdu a můžeme slíbit, že se na Le Mans vrátíme ještě silnější.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to pro nás obtížný závod, protože jsme věděli, že je možné ztratit titul mistra světa. Když jsme do závodu vyjížděli, chtěli jsme držet tempo s vozem č. 7, ale již po několika kolech jsem si uvědomil, že je to prakticky nemožné. Během závodu jsme se zlepšili, ale vůz č. 7 byl nesporně v závěru rychlejší. Byl bych spokojen i s dojezdem na druhém místě, takže to, co postihlo vůz č. 7, je skutečně bolestivé. Je mi jich moc líto, předvedli úžasný kus práce.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Letošní vítězství na Le Mans rozhodlo štěstí, nikoli výkony. Byl to náročný závod a těžko věřit tomu, co postihlo vůz č. 7. Podobnou situaci jsme zažili v roce 2016, takže víme, jaké to je a máme pro naše týmové kolegy pochopení. Díky našemu vítězství jsme současně mistry světa, na což jsme hrdí po této dlouhé a náročné sezóně, která zahrnovala řadu těsných soubojů s naším sesterským vozem.“
Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je úžasné zvítězit již podruhé na Le Mans, ale toto vítězství přišlo skutečně nečekaně. Neměli jsme tempo k tomu, abychom tento závod s vozem č. 7 vyhráli na trati. Velkou roli dnes sehrálo štěstí, které je prostě součástí motorsportu. Soucítím s týmovými kolegy, kteří jsou více než jen kolegové, jsou to přátelé. Zasloužili by si zvítězit, ale závod rozhodl, abychom vyhráli my. Naším hlavním cílem bylo získat titul mistra světa, a tak jsme velmi hrdí na to, že se nám to podařilo.“
Výsledky závodu 24 hodin Le Mans:1. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 (385 kol)2. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 (+16,972 s)3. SMP, vůz č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) (+6 kol)4. Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) (+9 kol)5. Rebellion, vůz č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) (+15 kol)6. Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) (+17 kol)
TISKOVÁ ZPRÁVA Toyota Central Europe - Czech, spol.s r.o.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.