Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatické finálové hodině vybojoval první a druhé místo, kterým zakončil sezónu 2018-2019 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA WEC. V samotném závěru závodu bylo odepřeno zdánlivě jisté vítězství vozu č. 7.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantem Toyoty TS050 HYBRID č. 8 obhájili korunku Le Mans a pojistili si titul v mistrovství světa závodních jezdců. Své stájové kolegy (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María) s vozem č. 7 porazili o pouhých 16,9 sekundy. Drama sledovalo 252 tisíc diváků.
Během 367. kola při náskoku více než dvou minut ukázala palubní jednotka vozu č. 7 defekt pneumatiky a José proto zajel do boxů k výměně kola. Kvůli závadě na senzoru však bylo indikováno nesprávné kolo, a tak José odjížděl z boxové uličky se stále ucházející pneumatikou. To si vyžádalo pomalé kolo s návratem do boxů, kde musel být přezut kompletní vůz – a přesvědčivé vedení v závodu tak převzal Kazuki s vozem č. 8.
Posádka vozu č. 7 měla přitom pod kontrolou převážnou část celého závodu a zaznamenala dokonce nejrychlejší kolo v historii Le Mans: 3 minuty 17,297 s. Přepisovaly se však i další rekordy motorsportu. Kazuki se stal na okruzích prvním mistrem světa původem z Japonska a Fernando je historicky druhým pilotem, který získal titul mistra světa ve dvou různých automobilových soutěžích – po předchozím zisku titulu světového šampiona Formule 1.
Vůz č. 7 vyjížděl do závodu z první startovní pozice, neboť Kamui v kvalifikacích zaznamenal nejrychlejší kolo. Druhým na startu byla Toyota č. 8. Tímto byla určena scéna napínavého a těsného souboje o celkové vítězství mezi dvěma monoposty TS050 HYBRID o výkonu 1000 koní, kdy se oba vozy pravidelně střídaly ve vedení.
Po 12 hodinách závodu dělilo obě TOYOTY pouhých 8,6 sekundy. V noci pak vůz č. 7 získal rozhodující náskok, neboť sesterský vůz řešil problém s vyvážením aerodynamiky. Ten byl způsobem poškozením karoserie v důsledku tvrdého souboje na plný plyn, ačkoli se oba vozy po celý závod pohybovaly na úrovni stejného kola.
S blížícím se koncem závodu si vůz č. 7 držel poměrně stabilní náskok kolem dvou minut a tým se soustředil hlavně na bezpečný dojezd obou vozů do cíle. Vše probíhalo podle plánu, dokud sedmičku nepostihla dramatická závada, kdy se Kazuki necelou hodinu před koncem závodu ujal vedení.
Šigeki Tomojama, prezident GAZOO Racing Company: „K vítězství na Le Mans vám nestačí pouze rychlý vůz. Rovněž potřebujete spolehlivý vůz a silný tým. Po loňském vítězství jsme se chtěli ještě zlepšit; soustavně jsme pracovali na vylepšování všech aspektů a věřím, že to z letošního vítězství bylo zřejmé. Oslavy na stupních vítězů mne ohromily, neboť se objevilo tolik vlajek týmu TOYOTA GAZOO Racing, a dokonce dvě japonské vlajky letící po obloze. Jsem moc šťastný, že jsme sepsali novou stránku v historii závodu Le Mans. Nemůžeme však být zcela šťastní, zvážíme-li potíže, které se v poslední hodině vyskytly na voze č. 7, který po většinu závodu vedl. K pomalému defektu se přidal ještě vadný senzor, což nás stálo spoustu času. Vidíme, že je stále prostor ke zlepšení samotného vozu i fungování týmu. TOYOTA GAZOO Racing se bude usilovně připravovat na Le Mans 2020 i na kategorii hypervozů od podzimu 2020, stále s rostoucí vervou. Upřímně si vážíme nepolevující podpory fanoušků.“
Hisatake Murata, prezident týmu: „Máme smíšené pocity, protože jsme podruhé zvítězili na Le Mans, ale všichni z týmu jsou smutní kvůli Mikemu, Kamuimu a Josému i party kolem vozu č. 7, neboť si zasloužili vítězství. V nejbližších dnech prošetříme přesnou příčinu tohoto problému, aby se již neopakoval. Jsem nicméně hrdý na celkové výkony i na týmového ducha, který doprovázel celý náš závod, včetně obtížných okamžiků v poslední hodině. Blahopřeji novým mistrům světa Sébastienovi, Kazukimu a Fernandovi, stejně tak k jejich druhému vítězství na Le Mans. Bylo to pozoruhodné zakončení neuvěřitelné sezóny týmu TOYOTA GAZOO Racing a již se těšíme na obhajobu mistrovských titulů v sezóně příští.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to tvrdý výsledek, protože to s námi vypadalo dobře opravdu dlouho, ale nakonec jsme měli smůlu s defektem. To je prostě Le Mans. Všichni z týmu odvedli skvělou práci, zejména parta kolem vozu. Patří jim poklona, že nám dokázali připravit vůz, který jel celý den v čele. Blahopřejeme vozu č. 8, nejen ke dnešku, ale také k vítězství v celém světovém šampionátu. Byl nám nesnadným soupeřem, ale zároveň jsme si to patřičně užili. Vynasnažíme se, abychom se vrátili ještě silnější.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Boj o vítězství na Le Mans je nesmírně těžký a frustrující; opět jsme se o tom přesvědčili. Pokoušel jsem se již čtyřikrát, takže možná příští rok bude můj. Hlavní je, že se nikdy nesmíme vzdát; měli bychom pokračovat v tlaku na pilu a dostat ze sebe to nejlepší. Letos jsem tlačil na vítězství opravdu mocně a vše vypadalo dobře až do 23. hodiny závodu, takže tento výsledek je obtížné přijmout. Blahopřejeme vozu č. 8 a 3 všem, kteří to dotáhli až do konce závodu; není snadné odjet celých 24 hodin, takže poklona patří všem.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „V první řadě chci poblahopřát našim týmovým kolegům z vozu č. 8, kteří nás tlačili až na hranice možností kvůli zisku vítězství na Le Mans a titulu mistra světa. Historie Le Mans ukazuje, že je to drsný a krutý závod; bohužel jsme se o tom dnes přesvědčili i my sami. Jsem nicméně hrdý na stájové kolegy Mikea a Kamuiho pro jejich výkony, předvedli skvělou jízdu a můžeme slíbit, že se na Le Mans vrátíme ještě silnější.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to pro nás obtížný závod, protože jsme věděli, že je možné ztratit titul mistra světa. Když jsme do závodu vyjížděli, chtěli jsme držet tempo s vozem č. 7, ale již po několika kolech jsem si uvědomil, že je to prakticky nemožné. Během závodu jsme se zlepšili, ale vůz č. 7 byl nesporně v závěru rychlejší. Byl bych spokojen i s dojezdem na druhém místě, takže to, co postihlo vůz č. 7, je skutečně bolestivé. Je mi jich moc líto, předvedli úžasný kus práce.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Letošní vítězství na Le Mans rozhodlo štěstí, nikoli výkony. Byl to náročný závod a těžko věřit tomu, co postihlo vůz č. 7. Podobnou situaci jsme zažili v roce 2016, takže víme, jaké to je a máme pro naše týmové kolegy pochopení. Díky našemu vítězství jsme současně mistry světa, na což jsme hrdí po této dlouhé a náročné sezóně, která zahrnovala řadu těsných soubojů s naším sesterským vozem.“
Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je úžasné zvítězit již podruhé na Le Mans, ale toto vítězství přišlo skutečně nečekaně. Neměli jsme tempo k tomu, abychom tento závod s vozem č. 7 vyhráli na trati. Velkou roli dnes sehrálo štěstí, které je prostě součástí motorsportu. Soucítím s týmovými kolegy, kteří jsou více než jen kolegové, jsou to přátelé. Zasloužili by si zvítězit, ale závod rozhodl, abychom vyhráli my. Naším hlavním cílem bylo získat titul mistra světa, a tak jsme velmi hrdí na to, že se nám to podařilo.“
Výsledky závodu 24 hodin Le Mans:1. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 (385 kol)2. TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 (+16,972 s)3. SMP, vůz č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) (+6 kol)4. Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) (+9 kol)5. Rebellion, vůz č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) (+15 kol)6. Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) (+17 kol)
TISKOVÁ ZPRÁVA Toyota Central Europe - Czech, spol.s r.o.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.