Při příležitosti čtvrtého podniku sezony na Hungaroringu se evropský šampionát Formule 3 poprvé prezentoval v rámci DTM. Pole startujících se v Maďarsku o jeden vůz zmenšilo na 18 (chyběl Carlinův pilot Dennis), jinak ovšem zůstalo beze změn.
Text a foto: Roman Klemm
V páteční kvalifikaci pro sobotní závod se prosadil Němec Maximilian Günther (Prema) a dosavadní „britskou dominaci“ dokázal druhým časem prolomit i úřadující mistr německé F4, Joey Mawson (Van Amersfoort). Druhou startovní řadu si na okruhu, na kterém se pro závody nedalo počítat s mnoha možnostmi předjíždění, zajistili Jake Hughes (Hitech) a další z nováčků, Ind Jehan Daruvala (Carlin). Až na pátém místě se musel zařadit favorizovaný Callum Ilott (Prema), vedle něhož slavil svůj doposud nejlepší kvalifikační výkon kariéry Pedro Piquet (Van Amersfoort). Druhý ze silných Britů, Lando Norris (Carlin) si zapsal vedle Číňana Zhoua sedmý čas, Harrison Newey uzavíral společně s Mickem Schomacherem nejlepší desítku. Rozhodující session vůbec nevyšla dalšímu z lídrů celkového hodnocení, Joelovi Erikssonovi: Švéd sice ovládl volný trénink, v kvalifikaci zajel ale jen předposlední čas.
1. závod: Poleman Günther stylem start-cílPrůběh sobotního závodu potvrdil tušení pesimistů, že si diváci kolem přihlouplé trati u Mogyorodu příliš předjíždění neužijí: Poleman Maximilan Günther udržel do první zatáčky první místo a díky tomu, že nechyboval ani věhem následujících 21 kol, si dojel nejen pro neohrožené vítězství, ale zárověň i pro vedení v celkové tabulce.
Joey Mawson byl před startem penalizován a odsunut na 5. startovní pozici, pro zbývající dvě místa na stupínku vítězů si proto dojeli piloti, startující z míst dvě a tři: Hughes s Daruvalou. Jeden z mála předjížděcích manévrů závodu předvedl v 9. kole Mawson, když se ve druhé zatáčce prodral před Ilotta. Mick Schumacher dojel za Neweyem, Zhou a Norrisem devátý, Eriksson zachránil po startu z chvostu pole alespoň bodík za 10. místo.
Sen Pedra Piqueta o možném prvním špičkovém umístění ve Formuli 3 se rozplynul hned krátce po startu, když přes něj v páté zatáčce přeletěl Ralf Aron.
Výsledek 1. závodu F3 na Hungaroringu:1. Maximilian Günther, Prema2. Jake Hughes, Hitech3. Jehan Daruvala, Carlin4. Joey Mawson, Van Amersfoort5. Callum Ilott, Prema6. Harrison Newey, Van Amersfoort
2. závod: Poleman Ilott ve stylu GüntheraZákladní kámen pro úspěch ve druhém závodě položil Callum Ilott již v kvalifikaci: Postavil svou Prema-Dallaru na pole-position před Erikssona, Norrise, Zhoua a sobotního vítěze, Günthera. Mick Schumacher se dokázal kvalifikovat jen jako 11. a Pedro Piquet se jako 15. vrátil do bezvýznamnosti chvostu pole.
O výsledku bylo rozhodnuto de facto již při sprintu do první zatáčky. Ilott tam dorazil jako první a po 22 kolech vyhrál i závod. V „husím pochodu po Hungaroringu“ mu na stupínek vítězů následovali Eriksson a Zhou, zatímco Norris start zaspal a zůstal bez bodů. Svým nejlepším výsledkem kariéry překvapil především mladý Němec David Beckmann (Motopark), když dojel za Hughesem jako 5. Mick Schumacher si polepšil alespoň na 9. místo před Habsburgem.
Výsledek 2. závodu F3 na Hungaroringu:1. Callum Ilott, Prema2. Joel Eriksson, Motopark3. Guanyu Zhou, Prema4. Jake Hughes, Hitech5. David Beckmann, Motopark6. Maximilian Gunther, Prema
3. závod: do třetice vavříny pro polemana, tentokrát se smál ErikssonNejlepší startovní místo závěrečného závodu maďarského podniku si v kvalifikaci vybojoval Švéd Eriksson před Ilottem, Zhouem a Norrisem.
Junior BMW na startu neztratil nervy a prvenství udržel i v první kombinaci zatáček. Za ním se zařadili Ilott, Zhou, Norris a Beckmann, který opětně potvrdil, že jeho přestup do týmu Motopark nese ovoce. Znovu se nepředjíždělo. Prvních pět mělo navzájem již po dvou kolech sekundové odstupy a v nezměněném pořadí dojeli do cíle.
Situace na špičce celkového hodnocení se po 12 závodech celkem vyjasnila: o titul letos jede výhradně kvarteto Eriksson-Günther-Ilott-Norris.
Výsledek 3. závodu F3 na Hungaroringu:1. Joel Eriksson, Motopark2. Callum Ilott, Prema3. Guanyu Zhou, Prema4. Lando Norris, Carlin5. David Beckmann, Motopark6. Maximilian Gunther, Prema
Celkový stav evropského šampionátu F3 po 4 podnicích:
1. Joel Eriksson 183 b.2. Maximilian Günther 178 b.3. Callum Ilott 162 b.4. Lando Norris 155 b.5. Guanyu Zhou 68 b.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?