Tým Porsche LMP nasadí v Le Mans dva prototypy Porsche 919 Hybrid. V nich se bude střídat celkem šest továrních jezdců, kteří mají za sebou dohromady 37 startů v této okruhové klasice. Pouze jediný z této šestice prozatím na svém kontě nemá celkové prvenství z tohoto vyčerpávajícího maratonu.
Prozatím v klidu, před pomyslným vrcholem vytrvalostní sezóny, se jezdci Porsche vyznávají ze svých vzpomínek, které se váží k této okruhové legendě. Začtěte se do příběhů a zkuste se vžít do pocitů, které prožili piloti, kteří na vlastní kůži okusili, jak chutná neslavnější okruhový závod na světě. První vyznání patřilo posádce, která na kapotě svého prototypu veze číslici „1“.
V tomto pokračování se dozvíte, co znamená Le Mans pro druhou trojici jezdců.
Earl Bamber: „Le Mans 2015 byla velká zkušenost. Ale vše začalo ještě před Vánocemi 2014. Tehdy jsem od Porsche dostal nabídku na testování 919 Hybrid. Jezdil jsem Porsche Super Cup a Porsche Carrera Cup a ani ve snu by mne nenapadlo, že mohu dostat takovou příležitost. Bylo to opravdu jako sen. Bral jsem to s velkou pokorou, jako vyjádření poděkování ze strany Porsche, že jsem je v uplynulých sezónách dobře reprezentoval. Neváhal jsem a vydal se v dohodnutém termínu do Evropy. Když jsem ve Weissachu přišel k simulátoru, zeptal se mne závodní inženýr Kyle Wilson-Clarke, zda už mám nějaké povědomí o jízdě s hybridním prototypem. Odpověděl jsem ´Nemám, kde bych k tomu přišel? Vždyť doposud jsem zvyklý řídit v Porsche Cupu auto, které má na volantu dva čudlíky!´ Test nakonec dopadl celkem dobře a když jsem se vracel zpátky domů, do Orlanda, dostal jsem od Porsche zprávu ˇVezmi si diář, potřebujeme si s tebou domluvit schůzku - v červnu pojedeš Le Mans!´... až mi z ruky vypadlo pero. V Le Mans 2015 bylo naše 919 velmi rychlé. V trénincích i v kvalifikaci. Nico (Hülkenberg), Nick (Tandy) a já jsme se dohodli, že si pojedeme každý své tempo a budeme se hlavně snažit vyhnout nějakým kolizím. Pojedeme na pohodu a ono to nějak dopadne a třeba získáme i nějaké pódium. V klidu jsme kroužili po okruhu, hodinu za hodinou a nestarali se o pořadí. A v neděli ráno jsme najednou vedli!!! Nikdo si nás nevšímal, byli jsme v klidu, ale najednou začal být na naší posádku vyvíjený určitý tlak. Realita potenciálního vítězství v nejslavnějším okruhovém závodě planety samozřejmě dostala i nás. Potom Nico proťal cílovou pásku a všechno okolo se najednou úplně zbláznilo. Procházel jsem po pit lane před naší garáží jako zombie - nechápal jsem, co se stalo, nevěděl jsem co mám dělat, kam mám jít. Všechno okolo se zbláznilo. Byly to velmi zvláštní chvíle, na které jsem si vzpomněl vloni, když jsem znovu přijel do Le Mans. Moje závodnické začátky se datují do roku 1998 a to je rok, ve kterém Porsche naposledy vyhrálo Le Mans. Od té doby nikdo jiný nedokázal Porsche vrátit na stupínek nejvyšší, až Nico, Nick a já.“
Timo Bernhard: „Od mých začátků u Porsche, tehdy to bylo v juniorském týmu, až doposud mne doprovází můj dvorní mechanik Alex Wiggenhauser, který vždy pracoval na mém voze. Pro něj je Le Mans jakási modla. Už tehdy mi vyprávěl, jaké to v Le Mans je. Mluvil o startech v GT i o posledním celkovém triumfu Porsche v roce 1998. Tehdy jsem si nedokázal představit, jaké to je ve skutečnosti. Teprve, když jsem začal jezdit v kategorii GT, začal jsem vnímat mýtus Le Mans. V té době jsme vyhráli třídu GT, ale opravdoví hrdinové pro mne byli ti celkoví vítězové. Přišlo mi to jako nedosažitelné, ale od té doby jsem občas snil o tom, že jednou budu já stát na tom balkónu vysoko nad tím nekonečným nadšeným davem. V letech 2009 až 2012 jsme byli já a Romain Dumas společně zapůjčeni z Porsche do týmu Audi a v roce 2010 se můj sen splnil. První a poslední stint jsou vždy nejvíce emocionálně nabyté sekvence a já měl tu čest v nich náš vůz řídit. Bylo to tehdy poprvé, co jsem zahajoval závod v Le Mans a byly to před startem dlouhé hodiny, kdy jsem prožíval silné vzrušení. Už zaváděcí kolo je ohromný adrenalin a co teprve to poslední. Jedete po okruhu a všude podél trati stojí maršálové a mávají vlajkami. Dojíždí se v konvoji. Nikdy do konce života nezapomenu na tyto chvíle. Poslední minuty v autě byly hodně osobní. Bylo to, jako bych sledoval film, ve kterém se odvíjí celý můj dosavadní život: dětské sny, podpora rodičů, nekonečná tvrdá práce. Cítil jsem konečné uspokojení. Když jsem potom vystoupal na ten balkón a stál tam na tom nejvyšším stupínku a viděl ty nadšené davy, to byl neskutečný pocit. Vedle mne stál tehdy Tom Kristensen a udiveně se mne zeptal ˇCo je? Ty se neraduješ?´ V tu chvíli jsem cítil, že je toho na mne moc. Později mi jeden novinář, Gustav Büsing se jmenoval, řekl ´Teď jste vítězem Le Mans. A to už vám nikdy nikdo nesebere.´ Cítil jsem se velmi dojatý. Moc dobře si uvědomuji, že i když budete sebelepší jezdec, tak to nikdy neznamená, že automaticky vyhrajete Le Mans. Ten závod je skutečná legenda a vítězství zde nelze nikdy dopředu naplánovat. Mně se to podařilo a jsem za to velmi vděčný. Alan McNish mi jednou prozradil, že si své první vítězství v Le Mans vůbec neužil. Bylo toho všeho najednou strašně moc, že si to ani nedokázal uvědomit. Teprve, když v Le Mans zvítězil podruhé, tak si to pořádně užil. Ale vůbec nejlepší prý pro něj bylo, že to zažil s Porsche. A já to mám stejné, jako on.“
Brendon Hartley: „Já se v Le Mans nejvíce těším na noční část. To je jeden z mých nejintenzivnějších zážitků z mého prvního závodu na okruhu La Sarthe v roce 2012. Tehdy jsem jel v jednosedadlovém voze a všechno pro mne bylo nové. Sice jsem už měl nějaké závodní zkušenosti, ale nikdy jsem si nezkusil jízdu ve tmě. To se nedalo srovnat absolutně s ničím jiným. Do té doby jsem si myslel, že je to stejné, jako ve dne. Odhadovat brzdné body, vnímat všechny ty důležité značky okolo trati. Prostě, když to dokáží ostatní, tak to dokážu i já. Ale jak jsem se mýlil. Všechny domy, zábradlí, stromy, čáry na asfaltu i objekty, které jsou okolo trati a které ani pořádně nevnímáte, ale o kterých víte, že tam jsou a dotváří vám celkový obraz o prostoru, ve kterém se momentálně pohybujete - to všechno bylo najednou pryč. Prostě to zmizelo a já jsem si připadal, že jsem se ztratil. Během prvních pěti kol jsem se musel celou trať učit úplně od začátku. Hledal jsem si nové body, z nichž mnohé byly jen pouhými záblesky v té okolní tmě a kterých jsem si za denního světla vůbec nevšímal. Dalším aspektem, který jsem si uvědomil, bylo úplně jiné vnímání rychlosti. Jak se věci pohybují okolo vás a vidíte je jen v kuželu svých světel, připadá vám, že je celý ten prostor okolo vás jakoby pokřivený, zdeformovaný. Po prvotním šoku jsem tomu ale postupně přivykl a postupně jsem si tu jízdu začal užívat. Byla to pro mne dodatečná dávka adrenalinu, která mé smysly přirozeně zbystřila. Bylo to úžasné. Ačkoli fyzicky není žádný rozdíl mezi jízdou ve dne a v noci, duševně máte pocit, že jedete daleko delší stint. Nyní se naopak na noční část velmi těším a jsem připravený sednout za volant, pokud bude nutné nad ránem zajet nějaký mimořádný stint.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?