Tým Porsche LMP nasadí v Le Mans dva prototypy Porsche 919 Hybrid. V nich se bude střídat celkem šest továrních jezdců, kteří mají za sebou dohromady 37 startů v této okruhové klasice. Pouze jediný z této šestice prozatím na svém kontě nemá celkové prvenství z tohoto vyčerpávajícího maratonu.
Prozatím v klidu, před pomyslným vrcholem vytrvalostní sezóny, se jezdci Porsche vyznávají ze svých vzpomínek, které se váží k této okruhové legendě. Začtěte se do příběhů a zkuste se vžít do pocitů, které prožili piloti, kteří na vlastní kůži okusili, jak chutná neslavnější okruhový závod na světě. První vyznání patřilo posádce, která na kapotě svého prototypu veze číslici „1“.
V tomto pokračování se dozvíte, co znamená Le Mans pro druhou trojici jezdců.
Earl Bamber: „Le Mans 2015 byla velká zkušenost. Ale vše začalo ještě před Vánocemi 2014. Tehdy jsem od Porsche dostal nabídku na testování 919 Hybrid. Jezdil jsem Porsche Super Cup a Porsche Carrera Cup a ani ve snu by mne nenapadlo, že mohu dostat takovou příležitost. Bylo to opravdu jako sen. Bral jsem to s velkou pokorou, jako vyjádření poděkování ze strany Porsche, že jsem je v uplynulých sezónách dobře reprezentoval. Neváhal jsem a vydal se v dohodnutém termínu do Evropy. Když jsem ve Weissachu přišel k simulátoru, zeptal se mne závodní inženýr Kyle Wilson-Clarke, zda už mám nějaké povědomí o jízdě s hybridním prototypem. Odpověděl jsem ´Nemám, kde bych k tomu přišel? Vždyť doposud jsem zvyklý řídit v Porsche Cupu auto, které má na volantu dva čudlíky!´ Test nakonec dopadl celkem dobře a když jsem se vracel zpátky domů, do Orlanda, dostal jsem od Porsche zprávu ˇVezmi si diář, potřebujeme si s tebou domluvit schůzku - v červnu pojedeš Le Mans!´... až mi z ruky vypadlo pero. V Le Mans 2015 bylo naše 919 velmi rychlé. V trénincích i v kvalifikaci. Nico (Hülkenberg), Nick (Tandy) a já jsme se dohodli, že si pojedeme každý své tempo a budeme se hlavně snažit vyhnout nějakým kolizím. Pojedeme na pohodu a ono to nějak dopadne a třeba získáme i nějaké pódium. V klidu jsme kroužili po okruhu, hodinu za hodinou a nestarali se o pořadí. A v neděli ráno jsme najednou vedli!!! Nikdo si nás nevšímal, byli jsme v klidu, ale najednou začal být na naší posádku vyvíjený určitý tlak. Realita potenciálního vítězství v nejslavnějším okruhovém závodě planety samozřejmě dostala i nás. Potom Nico proťal cílovou pásku a všechno okolo se najednou úplně zbláznilo. Procházel jsem po pit lane před naší garáží jako zombie - nechápal jsem, co se stalo, nevěděl jsem co mám dělat, kam mám jít. Všechno okolo se zbláznilo. Byly to velmi zvláštní chvíle, na které jsem si vzpomněl vloni, když jsem znovu přijel do Le Mans. Moje závodnické začátky se datují do roku 1998 a to je rok, ve kterém Porsche naposledy vyhrálo Le Mans. Od té doby nikdo jiný nedokázal Porsche vrátit na stupínek nejvyšší, až Nico, Nick a já.“
Timo Bernhard: „Od mých začátků u Porsche, tehdy to bylo v juniorském týmu, až doposud mne doprovází můj dvorní mechanik Alex Wiggenhauser, který vždy pracoval na mém voze. Pro něj je Le Mans jakási modla. Už tehdy mi vyprávěl, jaké to v Le Mans je. Mluvil o startech v GT i o posledním celkovém triumfu Porsche v roce 1998. Tehdy jsem si nedokázal představit, jaké to je ve skutečnosti. Teprve, když jsem začal jezdit v kategorii GT, začal jsem vnímat mýtus Le Mans. V té době jsme vyhráli třídu GT, ale opravdoví hrdinové pro mne byli ti celkoví vítězové. Přišlo mi to jako nedosažitelné, ale od té doby jsem občas snil o tom, že jednou budu já stát na tom balkónu vysoko nad tím nekonečným nadšeným davem. V letech 2009 až 2012 jsme byli já a Romain Dumas společně zapůjčeni z Porsche do týmu Audi a v roce 2010 se můj sen splnil. První a poslední stint jsou vždy nejvíce emocionálně nabyté sekvence a já měl tu čest v nich náš vůz řídit. Bylo to tehdy poprvé, co jsem zahajoval závod v Le Mans a byly to před startem dlouhé hodiny, kdy jsem prožíval silné vzrušení. Už zaváděcí kolo je ohromný adrenalin a co teprve to poslední. Jedete po okruhu a všude podél trati stojí maršálové a mávají vlajkami. Dojíždí se v konvoji. Nikdy do konce života nezapomenu na tyto chvíle. Poslední minuty v autě byly hodně osobní. Bylo to, jako bych sledoval film, ve kterém se odvíjí celý můj dosavadní život: dětské sny, podpora rodičů, nekonečná tvrdá práce. Cítil jsem konečné uspokojení. Když jsem potom vystoupal na ten balkón a stál tam na tom nejvyšším stupínku a viděl ty nadšené davy, to byl neskutečný pocit. Vedle mne stál tehdy Tom Kristensen a udiveně se mne zeptal ˇCo je? Ty se neraduješ?´ V tu chvíli jsem cítil, že je toho na mne moc. Později mi jeden novinář, Gustav Büsing se jmenoval, řekl ´Teď jste vítězem Le Mans. A to už vám nikdy nikdo nesebere.´ Cítil jsem se velmi dojatý. Moc dobře si uvědomuji, že i když budete sebelepší jezdec, tak to nikdy neznamená, že automaticky vyhrajete Le Mans. Ten závod je skutečná legenda a vítězství zde nelze nikdy dopředu naplánovat. Mně se to podařilo a jsem za to velmi vděčný. Alan McNish mi jednou prozradil, že si své první vítězství v Le Mans vůbec neužil. Bylo toho všeho najednou strašně moc, že si to ani nedokázal uvědomit. Teprve, když v Le Mans zvítězil podruhé, tak si to pořádně užil. Ale vůbec nejlepší prý pro něj bylo, že to zažil s Porsche. A já to mám stejné, jako on.“
Brendon Hartley: „Já se v Le Mans nejvíce těším na noční část. To je jeden z mých nejintenzivnějších zážitků z mého prvního závodu na okruhu La Sarthe v roce 2012. Tehdy jsem jel v jednosedadlovém voze a všechno pro mne bylo nové. Sice jsem už měl nějaké závodní zkušenosti, ale nikdy jsem si nezkusil jízdu ve tmě. To se nedalo srovnat absolutně s ničím jiným. Do té doby jsem si myslel, že je to stejné, jako ve dne. Odhadovat brzdné body, vnímat všechny ty důležité značky okolo trati. Prostě, když to dokáží ostatní, tak to dokážu i já. Ale jak jsem se mýlil. Všechny domy, zábradlí, stromy, čáry na asfaltu i objekty, které jsou okolo trati a které ani pořádně nevnímáte, ale o kterých víte, že tam jsou a dotváří vám celkový obraz o prostoru, ve kterém se momentálně pohybujete - to všechno bylo najednou pryč. Prostě to zmizelo a já jsem si připadal, že jsem se ztratil. Během prvních pěti kol jsem se musel celou trať učit úplně od začátku. Hledal jsem si nové body, z nichž mnohé byly jen pouhými záblesky v té okolní tmě a kterých jsem si za denního světla vůbec nevšímal. Dalším aspektem, který jsem si uvědomil, bylo úplně jiné vnímání rychlosti. Jak se věci pohybují okolo vás a vidíte je jen v kuželu svých světel, připadá vám, že je celý ten prostor okolo vás jakoby pokřivený, zdeformovaný. Po prvotním šoku jsem tomu ale postupně přivykl a postupně jsem si tu jízdu začal užívat. Byla to pro mne dodatečná dávka adrenalinu, která mé smysly přirozeně zbystřila. Bylo to úžasné. Ačkoli fyzicky není žádný rozdíl mezi jízdou ve dne a v noci, duševně máte pocit, že jedete daleko delší stint. Nyní se naopak na noční část velmi těším a jsem připravený sednout za volant, pokud bude nutné nad ránem zajet nějaký mimořádný stint.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.