Junior Akademie Ferrari, Charles Leclerc vyhrál po triumfu v nedělním sprintu v Bahrajnu i sobotní hlavní závod v Barceloně.
Text a foto: Roman Klemm
„Zda je zde má pole-position velkou výhodou? S vozy Formule 2 se startuje ještě mnohem obtížněji, než s vozy F1, takže vycházím z toho, že je mé první startovní místo velmi důležité,“ prozradil před startem třetího závodu sezony F2 v Barceloně Charles Leclerc.
Jezdec z Monaka nevyrazil v sobotu odpoledne zle, Luca Ghiotto ovšem předvedl ještě lepší start a nakrátko se dostal na první pozici. Leclerc Itala ovšem ještě v prvním kole odsunul znovu za sebe. Za nimi se tlačil Markelov na Nata a ze zadu na ně útočil Fouco tak odhodlaně, že si o Rusa ohnul přední křídlo a musel do boxů. Výborný úvod závodu předvedl i Alexander Albon, který se ve 4. kole dokázal posunout na druhé místo. Lídr Leclerc zajel ve třetím kole do té doby nejrychlejší kolo závodu a tři kola později zavítal do boxů pro druhou sadu obutí. Také Ghiotto, King, Macušita a Malja měnili již velmi brzy. Vývoj závodu pak v jejich prospěch ovlivnila nehoda mezi Boschungem a Canamasasem: Španěl zůstal v 10. kole stát na trati – pravděpodobně důsledkem zmíněné nehody. Následovala delší neutralizace, za které Leclerc, Ghiotto a spol dohnali svou časovou ztrátu.
Po polovině z 37 kol závodu se Albon mohl radovat z vedení před Rowlandem a Markelovem – svou povinnou výměnu pneumatik ovšem ještě měli před sebou. O vítězství tedy ve skutečosti jeli Leclerc s Ghiottem, kteří se spektakulérně prokousávali polem kupředu. Leclerc držel v této fázi závodu 6. místo s náskokem 2,5s na osmého Ghiotta.
O několik kol později se Oliver Rowland po lehkém střetu dostal před vedoucího Anglo-Thajce Albona a byl i na starém obutí schopen dosahovat nejlepších časů pole. Albon měnil na měkké pneumatiky 12 kol před cílem a propadl se na 13. pozici. Rowland následoval stejnou akcí 4 kola později a na trať se vrátil jen jako 7.
Posledních 10 kol se tedy pole seřadilo i viditelně „ve správném pořadí“ a otázou bylo, zda Leclerc uhájí svůj náskok 17s na Albona a Rowlanda, kteří teď měli výhodu čerstvých a měkkých pneumatik. Albon se rychle dostal za Leclerca, Ghiotta a Macušitu na čtvrtou pozici. Stejně tak dobře postupoval i Rowland za ním. Čtyři kola před cílem se jezdec DAMSu dostal před černý ART na 4. místo a vrhl se na třetího Macušitu, zatímco si Leclerc na špičce zase jednou nedovolil ani nejmeší zaváhání a s přehledem kontroloval svůj náskok na druhého Ghiotta.
Dvě kola před cílem si Rowland podal třetího Japonce a doplnil na stupni vítězů Leclerca s Ghiottem. Charles Leclerc tedy vyhrál po sprintu v Bahrajnu i svůj první „hlavní závod F2“ a dále budoval jak svůj náskok v celkové tabulce, tak i svou cestu do kokpitu Formule 1.
„Jaký to závod – asi nejlepší mé kariéry. Rozbilo se mi rádiové spojení s týmem, přesto naše taktika znovu vyšla. Věřte mi, že to nebylo jednoduché, držet tohle tempo a nezničit si pneumatiky“ zářil vítěz.
Na Albona zbylo 5. místo před dobrým Latifim a Maljou. O zbývající bodovaná místa se podělili Markelov, King a švýcarský nováček F2 Ralf Boschung ve voze domácího týmu Adriana Campose.
Bývalý pilot Formule 1 Roberto Merhi ve druhém Camposově voze prožil nanejvýše frustrující debut ve Formuli 2: Závod strávil mezi posledními a k tomu ho zbrzdila i nehoda s Fuoccem, po které musel nejdříve měnit prasklou pneumatiku a později vzdal.
Výsledek sobotního závodu Formule 2 v Barceloně:
1. Charles Leclerc, Prema2. Luca Ghiotto, Russian Time3. Oliver Rowland, DAMS4. Nobuharu Macušita, ART5. Alexander Albon, ART6. Nicolas Latifi, DAMS7. Gustav Malja, Racing Engineering8. Artem Markelov, Russian Time9. Jordan King, MP10. Ralf Boschung, Campos
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.