Prototypy Porsche 919 Hybrid se ve SPA-Francorchamps rozhodně neztratily. Nebýt žlutých vlajek, mohl si německý tým z Belgie přivézt slušnou porci bodů
Porsche přijelo do SPA-Francorschamps v roli týmu, který v Ardenách může jen získat. A bylo to znát už v kvalifikaci, kterou pro sebe překvapivě získala posádka Porsche #1. V závodě se André Lotterer držel prvních deset kol na špici závodu, než se kolem něj postupně prosmýkly obě rychlé Toyoty a německý pilot dále kroužil na 3. místě. Porsche ale srovnalo krok a udržovalo se svými japonskými soupeři stejné tempo. Německý tým zaujal osvědčenou taktiku, oba vozy vyčkávaly v závětří na chybu soupeřů. Brendon Hartley se v poslední třetině závodu sice probojuje na druhou pozici, ale po pár kolech koliduje na vjezdu do pit lane s pomalejším prototypem LMP2 a mechanici musí měnit přední kapotáž. Německé prototypy Porsche 919 Hybrid protínají po 6 hodinách cílovou čáru na třetím (#2) a čtvrtém (#1) místě. Malou cenou útěchy je pro německý tým kromě bodu za vyhranou kvalifikaci i dosažení nejrychlejšího kola v závodě. Brendon Hartley ve 122. kole závodu zastavil časomíru na hodnotě 1:57,638 min.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro program LMP: „Startovali jsme z pole position, zajeli nejrychlejší kolo závodu a jeden vůz dostali na pódium. Stále jsme přesvědčeni, že naše rozhodnutí nasadit do prvních závodů sezóny vůz s nízkým aerodynamickým přítlakem bylo správné. Nyní je před námi dlouhodobý 30 hodinový test a potom již jen krátká zastávka v továrně a vyrazíme v plné síle do Le Mans.“
Andreas Seidl, týmový šéf: „Gratuluji Toyotě k výhře a zároveň našim spolupracovníkům doma v továrně a celému našemu týmu zde ve Spa za bezchybný výkon. Oba naše vozy dojely do cíle bez sebemenšího technického problému a vezeme si odtud nějaké mistrovské body. Zdá se, že zdejší trať nám moc nesvědčí. Od roku 2014 jsme zde pokaždé vyhráli kvalifikaci, ale závod ještě ani jednou. Naše vozy v provedení pro nízký přítlak zde nemohly konkurovat Toyotám, protože bychom příliš brzy přišli o pneumatiky. Ale třetí Toyotu, tu s nízkým přítlakem, jsme měli spolehlivě pod kontrolou. Příští týden jedeme do Aragonu, kde máme na programu dlouhodobý test a pak už nás čeká Le Mans.“
Neel Jani (Porsche 919 Hybrid #1): „Tempo bylo víceméně takové, jaké jsme čekali. Mohli jsme se měřit s jednou z Toyot, ale na obě jsme neměli. Měli jsme trochu smůlu, když jsme ztratili trochu času během žlutých fází. Jedinou naší šancí, jak bychom se ještě mohli vrátit zpátky do závodu, byl déšť, ale ten nepřišel.“
André Lotterer (Porsche 919 Hybrid #1): „Měl jsem celkem dobrý start. Ta Toyota mne docela překvapila, ale hned jsem věděl, že v La Source nebude mít šanci to ubrzdit. První část stintu jsem jel v pohodě, ale potom jsem měl hodně opotřebované pneumatiky a nedokázal jsem držet uspokojivé tempo. Ke konci se to trochu zlepšilo, ale celkově to nebylo dobré. Proto jsme upravili naší strategii, a protože jsme na konci závodu čekali déšť, mysleli jsme si, že vyjdeme s pneumatikami. Můj poslední stint byl celkem dobrý, ale déšť se nespustil, jen mírné mrholení. Takže náš plán nevyšel. Toyoty jsou silné, musíme přidat.“
Nick Tandy (Porsche 919 Hybrid #1): „Jel jsem v našem voze druhou část a měl jsem celkem normální stint. S pneumatikami jsme změnili strategii a měnili je v trochu jiném rytmu, než ostatní, ale nakonec nám to nebylo nic platné. Ke konci závodu jsme čekali déšť, ale ten nepřišel.“
Earl Bamber (Porsche 919 Hybrid #2): „Můj stint vyšel celkem dobře, vyjel jsem za Toyotou a bojoval jsem nějakou dobu s #8, ale potom jsem chytil pomalý defekt. Pak jsem to znovu zkusil dohnat, ale 40 sekund už bylo příliš.“
Timo Bernhard (Porsche 919 Hybrid #2): „Převzal jsem auto od Earla po defektu a snažil se to dohnat. Celkem se mi to dařilo a pak jsem bojoval s Neelem a podařilo se mi dostat se před něj. Potom přišla žlutá fáze a dostali jsme se před jednu z Toyot, ale brzy nás zase předjeli. Brendon na to v posledním stintu hodně tlačil a odvedl skvělý výkon, ale na víc jsme dnes neměli.“
Brendon Hartley (Porsche 919 Hybrid #2): „Toyoty byly od začátku velmi rychlé a já jsem měl naplánovaný na začátku dvojnásobný stint. Bylo více teplo a vyvážení auta se trochu změnilo oproti předcházejícím dnům. Ale poslední fáze mého stintu byla dobrá a před zastávkou se mi podařilo předjet Andrého. Sesterské auto změnilo strategii a my jsme se dokázali držet Toyoty #8. Potom jsme ale měli smůlu, když Earla postihl defekt a to nás zbrzdilo a vynutilo si úpravu strategie. Já jsem byl potom v autě na poslední část, ale už jsme byli hodně daleko. Tým dnes odvedl skvělou práci, snažili se nám pomoci dopředu a naše auto bylo s blížícím se koncem silnější. Nakonec je z toho pódium, i když jsme doufali v lepší výsledek. Ale nevadí, je před námi Le Mans a tam to bude jiný závod.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.