Překvapení ve SPA Francorchamps se jmenuje Porsche. Německý tým vyhrál přetahovanou o nejrychlejší průměrný čas a raduje se z pole position.
LMP1
Po volných trénincích nenechala Toyota nikoho na pochybách o tom, kdo by měl ve SPA-Francorchamps tahat za kratší konec. Druhá a třetí sekce naznačily, že Toyota je jednoznačně rychlejší a že se v Belgii bude rozhodovat pouze o pořadí japonských prototypů. Otázkou bylo, zda se některému z německých prototypů podaří rozbít japonskou formaci.
Průběh kvalifikace byl dlouho vyrovnaný a časy jednotlivých jezdců byly víceméně shodné. Porsche ale Toyotu nakonec dokázalo zcela paralyzovat. André Lotterer položil základ pole position časem 1:54,438 min. Neel Jani z něj dokázal stáhnout ještě dalších 7 desetin a výsledkem je nejrychlejší průměr s hodnotou 1:54,097 min. pro posádku Porsche #1. André Lotterer se díky tomu stal pilotem, který dokázal získat pole position ve dvou týmech LMP1. Porsche #1 doplní v první řadě Toyota #7, Mike Conway a Kamui Kobayashi dosáhli kombinovaného výkonu 1:54,693 min. Třetí místo na startu obsadila „nováčkovská“ Toyota #9 s průměrným časem 1:54,701 min. Stéphane Sarrazin dokonce zajel absolutně nejrychlejší kolo kvalifikace, když mu časomíra ukázala hodnotu 1:53,658 min. Čtvrtou pozici zaujme s časem 1:54,907 min. zbývající Toyota #8. Posádce Porsche #2 se letos ve SPA-Francorchamps nedaří, o čemž svědčí kvalifikační čas 1:55,440 min. který za vítězem kvalifikace zaostal o 1,343 sec. Zbývá doplnit kvalifikační čas stříbrného prototypu týmu ByKolles Racing, čas 2:03,827 min znamená 11. startovní pozici.
LMP2
Druhý závod sezóny znamená druhou pole position pro tým G-Drive Racing. Alex Lynn a Pierre Thiriet dosáhly kvalifikačního výkonu s hodnotou 2:02,601 min. O 23 tisícin pomalejší byli na okruhu SPA-Francorchamps Gustavo Menezes a Matt Rao s vozem Signatech Alpine A470 #36. Jejich týmoví kolegové Nelson Panciatici a André Negrao se na třetím místě opozdili o pouhopouhých 5 tisícin!!! První čtveřici prototypů LMP2 dělí mezi sebou nicotných 0,031 sec, což znovu potvrzuje předsezónní očekávání o vysoce konkurenčním prostředí v této kategorii startovního pole letošního ročníku vytrvalostního mistrovství světa.
Ke kvalifikačním jízdám pomalejších prototypů se váže ještě „demoliční výkon“ Vitalije Petrova, který se již po 4 minutách kvalifikace postaral o její přerušení. Vůz CEFC Manor TRS Racing #25 díky tomu nezaznamenal žádný kvalifikační čas a do závodu odstartuje až z posledního místa startovního roštu, což znamená až zpoza vozů kategorie LMGTE Am. Ovšem pouze za předpokladu, že jej mechanici dokáží uvést do provozuschopného stavu.
LMGTE Pro
Kvalifikace továrních týmů v kategorii GéTéček ovládlo Ferrari #71. Davide Rigon se navíc stal králem belgické kvalifikace časem 2:14,938 min. Jeho kolega Sam Bird byl o 158 tisícin pomalejší a výsledkem je nejlepší kvalifikační čas s hodnotou 2:15,017 min. Druhé a třetí místo patří oběma továrním Fordům GT v pořadí #66 (2:15,418 min.) a #67 (2.15,565 min.)
LMGTE Am
Nejrychlejším jezdcem amatérských posádek byl Portugalec Pedro Lamy. Díky překročení limitu trati mu bylo anulováno jedno z jeho prvních odjetých kol, ale i tak jeho výkon na tétoi trati stačil na položení základu pro nejrychlejší čas letošní belgické kvalifikace. O zbytek se postaral Paul Dalla Lana a výsledkem je pole position pro Aston Martin #98 s hodnotou 2:18,659 min. Druhá pozice patří vozu Porsche 911RSR v barvách týmu Dempsey-Proton Racing #77, Matteo Cairoli s Christianem Riedem dosáhli na kombinovaný čas 2:19,065 min. Ze třetího místa odstartuje Ferrari #54 (2:19,658 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.