Překvapení ve SPA Francorchamps se jmenuje Porsche. Německý tým vyhrál přetahovanou o nejrychlejší průměrný čas a raduje se z pole position.
LMP1
Po volných trénincích nenechala Toyota nikoho na pochybách o tom, kdo by měl ve SPA-Francorchamps tahat za kratší konec. Druhá a třetí sekce naznačily, že Toyota je jednoznačně rychlejší a že se v Belgii bude rozhodovat pouze o pořadí japonských prototypů. Otázkou bylo, zda se některému z německých prototypů podaří rozbít japonskou formaci.
Průběh kvalifikace byl dlouho vyrovnaný a časy jednotlivých jezdců byly víceméně shodné. Porsche ale Toyotu nakonec dokázalo zcela paralyzovat. André Lotterer položil základ pole position časem 1:54,438 min. Neel Jani z něj dokázal stáhnout ještě dalších 7 desetin a výsledkem je nejrychlejší průměr s hodnotou 1:54,097 min. pro posádku Porsche #1. André Lotterer se díky tomu stal pilotem, který dokázal získat pole position ve dvou týmech LMP1. Porsche #1 doplní v první řadě Toyota #7, Mike Conway a Kamui Kobayashi dosáhli kombinovaného výkonu 1:54,693 min. Třetí místo na startu obsadila „nováčkovská“ Toyota #9 s průměrným časem 1:54,701 min. Stéphane Sarrazin dokonce zajel absolutně nejrychlejší kolo kvalifikace, když mu časomíra ukázala hodnotu 1:53,658 min. Čtvrtou pozici zaujme s časem 1:54,907 min. zbývající Toyota #8. Posádce Porsche #2 se letos ve SPA-Francorchamps nedaří, o čemž svědčí kvalifikační čas 1:55,440 min. který za vítězem kvalifikace zaostal o 1,343 sec. Zbývá doplnit kvalifikační čas stříbrného prototypu týmu ByKolles Racing, čas 2:03,827 min znamená 11. startovní pozici.
LMP2
Druhý závod sezóny znamená druhou pole position pro tým G-Drive Racing. Alex Lynn a Pierre Thiriet dosáhly kvalifikačního výkonu s hodnotou 2:02,601 min. O 23 tisícin pomalejší byli na okruhu SPA-Francorchamps Gustavo Menezes a Matt Rao s vozem Signatech Alpine A470 #36. Jejich týmoví kolegové Nelson Panciatici a André Negrao se na třetím místě opozdili o pouhopouhých 5 tisícin!!! První čtveřici prototypů LMP2 dělí mezi sebou nicotných 0,031 sec, což znovu potvrzuje předsezónní očekávání o vysoce konkurenčním prostředí v této kategorii startovního pole letošního ročníku vytrvalostního mistrovství světa.
Ke kvalifikačním jízdám pomalejších prototypů se váže ještě „demoliční výkon“ Vitalije Petrova, který se již po 4 minutách kvalifikace postaral o její přerušení. Vůz CEFC Manor TRS Racing #25 díky tomu nezaznamenal žádný kvalifikační čas a do závodu odstartuje až z posledního místa startovního roštu, což znamená až zpoza vozů kategorie LMGTE Am. Ovšem pouze za předpokladu, že jej mechanici dokáží uvést do provozuschopného stavu.
LMGTE Pro
Kvalifikace továrních týmů v kategorii GéTéček ovládlo Ferrari #71. Davide Rigon se navíc stal králem belgické kvalifikace časem 2:14,938 min. Jeho kolega Sam Bird byl o 158 tisícin pomalejší a výsledkem je nejlepší kvalifikační čas s hodnotou 2:15,017 min. Druhé a třetí místo patří oběma továrním Fordům GT v pořadí #66 (2:15,418 min.) a #67 (2.15,565 min.)
LMGTE Am
Nejrychlejším jezdcem amatérských posádek byl Portugalec Pedro Lamy. Díky překročení limitu trati mu bylo anulováno jedno z jeho prvních odjetých kol, ale i tak jeho výkon na tétoi trati stačil na položení základu pro nejrychlejší čas letošní belgické kvalifikace. O zbytek se postaral Paul Dalla Lana a výsledkem je pole position pro Aston Martin #98 s hodnotou 2:18,659 min. Druhá pozice patří vozu Porsche 911RSR v barvách týmu Dempsey-Proton Racing #77, Matteo Cairoli s Christianem Riedem dosáhli na kombinovaný čas 2:19,065 min. Ze třetího místa odstartuje Ferrari #54 (2:19,658 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.