Překvapení ve SPA Francorchamps se jmenuje Porsche. Německý tým vyhrál přetahovanou o nejrychlejší průměrný čas a raduje se z pole position.
LMP1
Po volných trénincích nenechala Toyota nikoho na pochybách o tom, kdo by měl ve SPA-Francorchamps tahat za kratší konec. Druhá a třetí sekce naznačily, že Toyota je jednoznačně rychlejší a že se v Belgii bude rozhodovat pouze o pořadí japonských prototypů. Otázkou bylo, zda se některému z německých prototypů podaří rozbít japonskou formaci.
Průběh kvalifikace byl dlouho vyrovnaný a časy jednotlivých jezdců byly víceméně shodné. Porsche ale Toyotu nakonec dokázalo zcela paralyzovat. André Lotterer položil základ pole position časem 1:54,438 min. Neel Jani z něj dokázal stáhnout ještě dalších 7 desetin a výsledkem je nejrychlejší průměr s hodnotou 1:54,097 min. pro posádku Porsche #1. André Lotterer se díky tomu stal pilotem, který dokázal získat pole position ve dvou týmech LMP1. Porsche #1 doplní v první řadě Toyota #7, Mike Conway a Kamui Kobayashi dosáhli kombinovaného výkonu 1:54,693 min. Třetí místo na startu obsadila „nováčkovská“ Toyota #9 s průměrným časem 1:54,701 min. Stéphane Sarrazin dokonce zajel absolutně nejrychlejší kolo kvalifikace, když mu časomíra ukázala hodnotu 1:53,658 min. Čtvrtou pozici zaujme s časem 1:54,907 min. zbývající Toyota #8. Posádce Porsche #2 se letos ve SPA-Francorchamps nedaří, o čemž svědčí kvalifikační čas 1:55,440 min. který za vítězem kvalifikace zaostal o 1,343 sec. Zbývá doplnit kvalifikační čas stříbrného prototypu týmu ByKolles Racing, čas 2:03,827 min znamená 11. startovní pozici.
LMP2
Druhý závod sezóny znamená druhou pole position pro tým G-Drive Racing. Alex Lynn a Pierre Thiriet dosáhly kvalifikačního výkonu s hodnotou 2:02,601 min. O 23 tisícin pomalejší byli na okruhu SPA-Francorchamps Gustavo Menezes a Matt Rao s vozem Signatech Alpine A470 #36. Jejich týmoví kolegové Nelson Panciatici a André Negrao se na třetím místě opozdili o pouhopouhých 5 tisícin!!! První čtveřici prototypů LMP2 dělí mezi sebou nicotných 0,031 sec, což znovu potvrzuje předsezónní očekávání o vysoce konkurenčním prostředí v této kategorii startovního pole letošního ročníku vytrvalostního mistrovství světa.
Ke kvalifikačním jízdám pomalejších prototypů se váže ještě „demoliční výkon“ Vitalije Petrova, který se již po 4 minutách kvalifikace postaral o její přerušení. Vůz CEFC Manor TRS Racing #25 díky tomu nezaznamenal žádný kvalifikační čas a do závodu odstartuje až z posledního místa startovního roštu, což znamená až zpoza vozů kategorie LMGTE Am. Ovšem pouze za předpokladu, že jej mechanici dokáží uvést do provozuschopného stavu.
LMGTE Pro
Kvalifikace továrních týmů v kategorii GéTéček ovládlo Ferrari #71. Davide Rigon se navíc stal králem belgické kvalifikace časem 2:14,938 min. Jeho kolega Sam Bird byl o 158 tisícin pomalejší a výsledkem je nejlepší kvalifikační čas s hodnotou 2:15,017 min. Druhé a třetí místo patří oběma továrním Fordům GT v pořadí #66 (2:15,418 min.) a #67 (2.15,565 min.)
LMGTE Am
Nejrychlejším jezdcem amatérských posádek byl Portugalec Pedro Lamy. Díky překročení limitu trati mu bylo anulováno jedno z jeho prvních odjetých kol, ale i tak jeho výkon na tétoi trati stačil na položení základu pro nejrychlejší čas letošní belgické kvalifikace. O zbytek se postaral Paul Dalla Lana a výsledkem je pole position pro Aston Martin #98 s hodnotou 2:18,659 min. Druhá pozice patří vozu Porsche 911RSR v barvách týmu Dempsey-Proton Racing #77, Matteo Cairoli s Christianem Riedem dosáhli na kombinovaný čas 2:19,065 min. Ze třetího místa odstartuje Ferrari #54 (2:19,658 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.