V Oscherslebenu vstoupilo výborně obsazené německé mistrovství ADAC-GT-Masters do své 11. sezony a nedělní závod měl být 150. v historii této série. Zájem o tento šampionát zaznamenal stoupající křivku a nedaleko Magdeburgu se sešlo 17 týmů, které nasadily 28 vozů značek Audi, BMW, Corvette, Lamborghini, Mercedes, Nissan a Porsche.
Text a foto: Roman Klemm
SobotaNejrychlejší kvalifikační kolo pro sobotní závod se na 3.696 m dlouhé tratí podařilo nováčkovi seriálu, 22letému Francouzovi Mathieovi Jaminetovi z týmu KUS-Porsche. První zuffenhausenskou startovní řadu doplnil druhý Porsche 911 týmu Schuetz s Rakušanem Klausem Bachlerem v kokpitu. Následovala Callaway-Corvetta Julese Gounona, Aust-Audiny Markuse Pommera a Kelvina van der Linde a úřadující mistr Connorde Phillippi na voze Land-Audi. Nejlepší Merecedes byl vůz týmu HTP Nizozemce Dontjeho a bývalého pilota GP2 Kirchhoefera na 6. místě. Filip Salaquarda kvalifikoval svůz Muecke-Audi R8, o který se letos bude dělit s bývalým pilotem F1 Marcusem Winkelhockem, jako 16.
Letmý start do sezony 2017 vyšel v poledne nejlépe Bachlerovi, jehož Porsche 911 GT3 se z prvního kola vrátil daleko před Pommerem a Jaminetem. Mladý Francouz se ovšem hned ve druhém kole dostal před Němce a zajistil tak značce Porsche dvojité vedení. Až do poloviny závodu, tedy do předepsaných výměn jezdců, kralovaly oba švábské vozy závodu. Také Salaquarda si vedl dobře a předal svůj Audi R8 Winkelhockovi na 11. místě.
Od Jamineta převzal KUS-Porsche Bavorák Michael Ammermueller a jejich výměna proběhla tak hladce, že když Bachler předal svůj exemplář stáje Schuetz Britovi Alexovi Macdowalovi, znamenalo to i změnu na špičce závodu. Debutant Jaminet si poté dojel pro neohrožené první vítězství v německém šampionátu GT. Třetí místo si ve druhé části podniku vybojovali mistři De Phillippi s Miesem na Audi, nejlepším Mercedesem v cíli byl vůz týmu Muecke se Sebastianem Aschem a Stefanem Mueckem za volantem. Winkelhock v Mueckeho Audi nedokázal ve druhé polovině závodu svou pozici zlepšit a společně se Salaquardou tak dojeli těsně mimo body.
NeděleV neděli bylo slunečno a dráha proto již dopoledne znatelně zrychlila. Ve druhé kvalifikaci roku se stěmito podmínkami nejlépe vypořádal jezdec Schnitzer-BMW, Philipp Eng. Rakušan se tedy směl do druhého závodu postavit na pole-position před Herberth-Porsche Svena Muellera, Callaway-Corvettu Daniela Keilwitze a HB-Lamborghini Norberta Siedlera. Salaquardovu Muecke-Audi tentokrát kvalifikoval Winkelhock a zajel 12. čas.
Relativně neohrabaně působící BMW M6 v rukou Philippa Enga nedělní závod kupodivu jasně ovládl. Specialista Porsche, Sven Mueller nedokázal Rakušana až do výměny jezdců ohrozit. Naopak: Tým Herberth-Porsche si při zastávce počínal tak nešikovně, že jeho druhý jezdec Robert Renauer na dráhu vyrazil již jen jeko třetí za Corvettou Panise, jenž převzal od šikovného Keilwitze. Ze zastávek v boxech těžili i Salaquarda s Winkelhockem. Němec předal Čechovi Audi na 10. místě a když měli všichni vyměněno, byl černo-oranžový vůz na osmé pozici! Druhou část závodu pokazily dvě neutralizace a tak se na pořadí až do cíle nic nezměnilo: Brit Rick Collard dovezl bílý Schnitzer-BMW do cíle jako první a Filip Salaquarda se mohl radovat z bodů za osmé místo. Své další dva závody bude ADAC-GT-Masters absolvovat společně s velkým DTM 21. května na pro české fandy výhodně ležícím Lausitzringu před Berlínem.
Výsledky ADAC-GT-Masters v Oscherslebenu:
1. závod sobota1. Jaminet/Ammermueller, KUS-Porsche2. Bachler/Macdowal, Schuetz-Porsche3. De Phillippi/Mies, Land-Audi4. Pommer/Van der Linde, Aust-Audi5. Schmidt/Haase, Land-Audi6. Muecke/Asch, Muecke-Mercedes
2. závod neděle 1. Eng/Collard, Schnitzer-BMW2. Panis/Keilwitz Callaway-Corvette3. Mueller/Renauer, Herberth-Porsche4. Mapelli/Siedler, HB-Lamborghini5. Schmidt/Haase, Land-Audi 6. Dontje/Kirchhoefer, HTP-Mercedes
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.