Sportovní řády World Endurance Championship doznávají před každou sezónou kosmetické změny. Nejinak tomu bylo i letos. Díky odchodu Audi z vytrvalostních závodů se měnila i pravidla pro udělování bodů v závodě.
Nejprve si připomeňme, co se dělo vloni ve SPA-Francorchamps. Mike Conway s Toyotou #6 odstoupil ze závodu po kolizi s ruským prototypem SMP Racing v sekci „Bus-stop“ a japonskému týmu zůstal v závodě jen prototyp #5. Pro posádku Buemi, Davidson, Nakajima se ale závod vyvíjel velmi dobře a prototyp Toyota TS050 Hybrid #5 kroužil po okruhu na průběžné vedoucí pozici. Po přibližně 4,5 hodinách závodu se však za zádí Toyoty #5 objevil zlověstný kouř a Kazuki Nakajima nuceně zastavil v boxech. Ale protože vůz před poruchou ujel minimální předepsanou závodní vzdálenost, mohl být na konci závodu klasifikován. Japonský tým proto trucující vůz se Sebastienem Buemim za volantem vyslal ještě v posledním kole na trať, byť vůz byl schopen pohybu pouze prostřednictvím elektropohonu. To však stačilo a Toyota #5 proťala cílovou čáru vlastní silou, byť se ztrátou 46 kol na vítězné Audi. Vůz #5 byl v cíli závodu klasifikován ve třídě LMP1H (tedy továrních prototypů s hybridním pohonem) na 4. místě, i když fakticky dojel sedmnáctý. Díky tomu přistálo po závodě SPA-Francorchamps 2016 na kontě týmu Toyota GAZOO Racing 10 mistrovských bodů.
Letos v Silverstone nováček týmu José María López při dešťové přeháňce nedobrzdil na hladkých pneumatikách v zatáčce Copse a tvrdě narazil do ochranné bariéry. Argentinskému jezdci se nakonec podařilo dostat poničený vůz do garáže, kde se na něj vrhli mechanici a uvedli vůz zpátky do stavu, kdy jej tým mohl znovu vyslat na trať. Mezi tím však čelo závodu stihlo obkroužit dalších 36 kol. Toyota #7 proťala po šesti hodinách závodu v Silverstone 2017 cílovou čáru na 4. místě v pořadí LMP1H, celkově figurovala třiadvacátá. Tento počin přinesl japonskému týmu pouhého 0,5 bodu. Optikou ročníku 2016 by si japonský tým měl ze Silverstone odvézt celkem 36 bodů (Pole # 7 = 1 bod + vítězství #8 = 25 bodů + 4. místo #7 = 10 bodů) a v šampionátu měla Toyotě po prvním závodě patřit průběžná první pozice. Ale ve skutečnosti je leadrem šampionátu po prvním závodě Porsche.
Jak je to možné? V minulé sezóně čítala kategorie LMP1 celkem 9 vozů: 2x Audi + 2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1 továrních prototypů s hybridním pohonem a 3 prototypy LMP1 soukromých týmů s konvenčním pohonem (2x Rebellion Racing + 1x ByKolles). Body v hodnocení značek se přidělovaly na základě dosaženého pořadí v cíli závodu v dané třídě. Proti tomu letos čítá kompletní kategorie LMP1 pouhých 5 prototypů (2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1H + 1x „soukromý“ ByKolles). Proto došlo k úpravě pravidel rozdělování bodů pro sezónu 2017 a nově se posuzuje pořadí v cíli z pohledu všech prototypů LMP, tedy kategorií LMP1 a LMP2 současně.
Tato na první pohled drobná „kosmetická“ změna může mít na konci roku zcela zásadní vliv na celkové pořadí v šampionátu značek, protože prototypy kategorie LMP2 díky novým technickým regulím výrazně zrychlily a rozdíl v časech na jedno kolo mezi oběma kategoriemi se oproti předchozím sezónám znatelně zmenšil. Soudit podle prvního závodu se nedá, ale zdá se, že Toyota, i přes nasazení třetího vozu, má letos hodně těžký úkol, chce-li se na konci sezóny radovat z mistrovského titulu značek.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.