Sportovní řády World Endurance Championship doznávají před každou sezónou kosmetické změny. Nejinak tomu bylo i letos. Díky odchodu Audi z vytrvalostních závodů se měnila i pravidla pro udělování bodů v závodě.
Nejprve si připomeňme, co se dělo vloni ve SPA-Francorchamps. Mike Conway s Toyotou #6 odstoupil ze závodu po kolizi s ruským prototypem SMP Racing v sekci „Bus-stop“ a japonskému týmu zůstal v závodě jen prototyp #5. Pro posádku Buemi, Davidson, Nakajima se ale závod vyvíjel velmi dobře a prototyp Toyota TS050 Hybrid #5 kroužil po okruhu na průběžné vedoucí pozici. Po přibližně 4,5 hodinách závodu se však za zádí Toyoty #5 objevil zlověstný kouř a Kazuki Nakajima nuceně zastavil v boxech. Ale protože vůz před poruchou ujel minimální předepsanou závodní vzdálenost, mohl být na konci závodu klasifikován. Japonský tým proto trucující vůz se Sebastienem Buemim za volantem vyslal ještě v posledním kole na trať, byť vůz byl schopen pohybu pouze prostřednictvím elektropohonu. To však stačilo a Toyota #5 proťala cílovou čáru vlastní silou, byť se ztrátou 46 kol na vítězné Audi. Vůz #5 byl v cíli závodu klasifikován ve třídě LMP1H (tedy továrních prototypů s hybridním pohonem) na 4. místě, i když fakticky dojel sedmnáctý. Díky tomu přistálo po závodě SPA-Francorchamps 2016 na kontě týmu Toyota GAZOO Racing 10 mistrovských bodů.
Letos v Silverstone nováček týmu José María López při dešťové přeháňce nedobrzdil na hladkých pneumatikách v zatáčce Copse a tvrdě narazil do ochranné bariéry. Argentinskému jezdci se nakonec podařilo dostat poničený vůz do garáže, kde se na něj vrhli mechanici a uvedli vůz zpátky do stavu, kdy jej tým mohl znovu vyslat na trať. Mezi tím však čelo závodu stihlo obkroužit dalších 36 kol. Toyota #7 proťala po šesti hodinách závodu v Silverstone 2017 cílovou čáru na 4. místě v pořadí LMP1H, celkově figurovala třiadvacátá. Tento počin přinesl japonskému týmu pouhého 0,5 bodu. Optikou ročníku 2016 by si japonský tým měl ze Silverstone odvézt celkem 36 bodů (Pole # 7 = 1 bod + vítězství #8 = 25 bodů + 4. místo #7 = 10 bodů) a v šampionátu měla Toyotě po prvním závodě patřit průběžná první pozice. Ale ve skutečnosti je leadrem šampionátu po prvním závodě Porsche.
Jak je to možné? V minulé sezóně čítala kategorie LMP1 celkem 9 vozů: 2x Audi + 2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1 továrních prototypů s hybridním pohonem a 3 prototypy LMP1 soukromých týmů s konvenčním pohonem (2x Rebellion Racing + 1x ByKolles). Body v hodnocení značek se přidělovaly na základě dosaženého pořadí v cíli závodu v dané třídě. Proti tomu letos čítá kompletní kategorie LMP1 pouhých 5 prototypů (2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1H + 1x „soukromý“ ByKolles). Proto došlo k úpravě pravidel rozdělování bodů pro sezónu 2017 a nově se posuzuje pořadí v cíli z pohledu všech prototypů LMP, tedy kategorií LMP1 a LMP2 současně.
Tato na první pohled drobná „kosmetická“ změna může mít na konci roku zcela zásadní vliv na celkové pořadí v šampionátu značek, protože prototypy kategorie LMP2 díky novým technickým regulím výrazně zrychlily a rozdíl v časech na jedno kolo mezi oběma kategoriemi se oproti předchozím sezónám znatelně zmenšil. Soudit podle prvního závodu se nedá, ale zdá se, že Toyota, i přes nasazení třetího vozu, má letos hodně těžký úkol, chce-li se na konci sezóny radovat z mistrovského titulu značek.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.