Sportovní řády World Endurance Championship doznávají před každou sezónou kosmetické změny. Nejinak tomu bylo i letos. Díky odchodu Audi z vytrvalostních závodů se měnila i pravidla pro udělování bodů v závodě.
Nejprve si připomeňme, co se dělo vloni ve SPA-Francorchamps. Mike Conway s Toyotou #6 odstoupil ze závodu po kolizi s ruským prototypem SMP Racing v sekci „Bus-stop“ a japonskému týmu zůstal v závodě jen prototyp #5. Pro posádku Buemi, Davidson, Nakajima se ale závod vyvíjel velmi dobře a prototyp Toyota TS050 Hybrid #5 kroužil po okruhu na průběžné vedoucí pozici. Po přibližně 4,5 hodinách závodu se však za zádí Toyoty #5 objevil zlověstný kouř a Kazuki Nakajima nuceně zastavil v boxech. Ale protože vůz před poruchou ujel minimální předepsanou závodní vzdálenost, mohl být na konci závodu klasifikován. Japonský tým proto trucující vůz se Sebastienem Buemim za volantem vyslal ještě v posledním kole na trať, byť vůz byl schopen pohybu pouze prostřednictvím elektropohonu. To však stačilo a Toyota #5 proťala cílovou čáru vlastní silou, byť se ztrátou 46 kol na vítězné Audi. Vůz #5 byl v cíli závodu klasifikován ve třídě LMP1H (tedy továrních prototypů s hybridním pohonem) na 4. místě, i když fakticky dojel sedmnáctý. Díky tomu přistálo po závodě SPA-Francorchamps 2016 na kontě týmu Toyota GAZOO Racing 10 mistrovských bodů.
Letos v Silverstone nováček týmu José María López při dešťové přeháňce nedobrzdil na hladkých pneumatikách v zatáčce Copse a tvrdě narazil do ochranné bariéry. Argentinskému jezdci se nakonec podařilo dostat poničený vůz do garáže, kde se na něj vrhli mechanici a uvedli vůz zpátky do stavu, kdy jej tým mohl znovu vyslat na trať. Mezi tím však čelo závodu stihlo obkroužit dalších 36 kol. Toyota #7 proťala po šesti hodinách závodu v Silverstone 2017 cílovou čáru na 4. místě v pořadí LMP1H, celkově figurovala třiadvacátá. Tento počin přinesl japonskému týmu pouhého 0,5 bodu. Optikou ročníku 2016 by si japonský tým měl ze Silverstone odvézt celkem 36 bodů (Pole # 7 = 1 bod + vítězství #8 = 25 bodů + 4. místo #7 = 10 bodů) a v šampionátu měla Toyotě po prvním závodě patřit průběžná první pozice. Ale ve skutečnosti je leadrem šampionátu po prvním závodě Porsche.
Jak je to možné? V minulé sezóně čítala kategorie LMP1 celkem 9 vozů: 2x Audi + 2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1 továrních prototypů s hybridním pohonem a 3 prototypy LMP1 soukromých týmů s konvenčním pohonem (2x Rebellion Racing + 1x ByKolles). Body v hodnocení značek se přidělovaly na základě dosaženého pořadí v cíli závodu v dané třídě. Proti tomu letos čítá kompletní kategorie LMP1 pouhých 5 prototypů (2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1H + 1x „soukromý“ ByKolles). Proto došlo k úpravě pravidel rozdělování bodů pro sezónu 2017 a nově se posuzuje pořadí v cíli z pohledu všech prototypů LMP, tedy kategorií LMP1 a LMP2 současně.
Tato na první pohled drobná „kosmetická“ změna může mít na konci roku zcela zásadní vliv na celkové pořadí v šampionátu značek, protože prototypy kategorie LMP2 díky novým technickým regulím výrazně zrychlily a rozdíl v časech na jedno kolo mezi oběma kategoriemi se oproti předchozím sezónám znatelně zmenšil. Soudit podle prvního závodu se nedá, ale zdá se, že Toyota, i přes nasazení třetího vozu, má letos hodně těžký úkol, chce-li se na konci sezóny radovat z mistrovského titulu značek.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.