WEC: Náhlý loňský odchod Audi z WEC stál Toyotu body v Silverstone

Prototypy Toyota TS050 Hybrid na čele startovního pole
Prototypy Toyota TS050 Hybrid na čele startovního pole, foto: TOYOTA GAZOO Racing
iMotorSport.cz 24. dubna 2017 16:15
Sdílej:

Sportovní řády World Endurance Championship doznávají před každou sezónou kosmetické změny. Nejinak tomu bylo i letos. Díky odchodu Audi z vytrvalostních závodů se měnila i pravidla pro udělování bodů v závodě.

Nejprve si připomeňme, co se dělo vloni ve SPA-Francorchamps. Mike Conway s Toyotou #6 odstoupil ze závodu po kolizi s ruským prototypem SMP Racing v sekci „Bus-stop“ a japonskému týmu zůstal v závodě jen prototyp #5. Pro posádku Buemi, Davidson, Nakajima se ale závod vyvíjel velmi dobře a prototyp Toyota TS050 Hybrid #5 kroužil po okruhu na průběžné vedoucí pozici. Po přibližně 4,5 hodinách závodu se však za zádí Toyoty #5 objevil zlověstný kouř a Kazuki Nakajima nuceně zastavil v boxech. Ale protože vůz před poruchou ujel minimální předepsanou závodní vzdálenost, mohl být na konci závodu klasifikován. Japonský tým proto trucující vůz se Sebastienem Buemim za volantem vyslal ještě v posledním kole na trať, byť vůz byl schopen pohybu pouze prostřednictvím elektropohonu. To však stačilo a Toyota #5 proťala cílovou čáru vlastní silou, byť se ztrátou 46 kol na vítězné Audi. Vůz #5 byl v cíli závodu klasifikován ve třídě LMP1H (tedy továrních prototypů s hybridním pohonem) na 4. místě, i když fakticky dojel sedmnáctý. Díky tomu přistálo po závodě SPA-Francorchamps 2016 na kontě týmu Toyota GAZOO Racing 10 mistrovských bodů.

Letos v Silverstone nováček týmu José María López při dešťové přeháňce nedobrzdil na hladkých pneumatikách v zatáčce Copse a tvrdě narazil do ochranné bariéry. Argentinskému jezdci se nakonec podařilo dostat poničený vůz do garáže, kde se na něj vrhli mechanici a uvedli vůz zpátky do stavu, kdy jej tým mohl znovu vyslat na trať. Mezi tím však čelo závodu stihlo obkroužit dalších 36 kol. Toyota #7 proťala po šesti hodinách závodu v Silverstone 2017 cílovou čáru na 4. místě v pořadí LMP1H, celkově figurovala třiadvacátá. Tento počin přinesl japonskému týmu pouhého 0,5 bodu. Optikou ročníku 2016 by si japonský tým měl ze Silverstone odvézt celkem 36 bodů (Pole # 7 = 1 bod + vítězství #8 = 25 bodů + 4. místo #7 = 10 bodů) a v šampionátu měla Toyotě po prvním závodě patřit průběžná první pozice. Ale ve skutečnosti je leadrem šampionátu po prvním závodě Porsche.

Jak je to možné? V minulé sezóně čítala kategorie LMP1 celkem 9 vozů: 2x Audi + 2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1 továrních prototypů s hybridním pohonem a 3 prototypy LMP1 soukromých týmů s konvenčním pohonem (2x Rebellion Racing + 1x ByKolles). Body v hodnocení značek se přidělovaly na základě dosaženého pořadí v cíli závodu v dané třídě. Proti tomu letos čítá kompletní kategorie LMP1 pouhých 5 prototypů (2x Porsche + 2x Toyota ve třídě LMP1H + 1x „soukromý“ ByKolles). Proto došlo k úpravě pravidel rozdělování bodů pro sezónu 2017 a nově se posuzuje pořadí v cíli z pohledu všech prototypů LMP, tedy kategorií LMP1 a LMP2 současně.

Tato na první pohled drobná „kosmetická“ změna může mít na konci roku zcela zásadní vliv na celkové pořadí v šampionátu značek, protože prototypy kategorie LMP2 díky novým technickým regulím výrazně zrychlily a rozdíl v časech na jedno kolo mezi oběma kategoriemi se oproti předchozím sezónám znatelně zmenšil. Soudit podle prvního závodu se nedá, ale zdá se, že Toyota, i přes nasazení třetího vozu, má letos hodně těžký úkol, chce-li se na konci sezóny radovat z mistrovského titulu značek.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.