Před prvním závodem letošní sezóny je japonský tým ve výhodě. Změna v technických řádech a taktizování německého konkurenta na začátku sezóny se projevily v kvalifikaci. V první řadě budou vedle sebe stát oba dva prototypy Toyota TS050 Hybrid.
Německý tým Porsche se rozhodl pro nasazení svých prototypů ve verzi s nízkým přítlakem již pro první závod v Silverstone, ačkoliv profil zdejší dráhy upřednostňuje vozy nastavené na vyšší přítlak. Tato taktika má prototypům Porsche poskytnout výhodu v závodech počínaje červencovým kláním na Nürburgringu. Do té doby mohou ve Weissachu v souvislosti s technickými řády WEC pracovat na dalším vývoji verze generující vyšší úroveň přítlaku. Před prvním nasazením do závodu musí totiž konkrétní aeroverze projít povinnou homologací, která však zmrazí její další vývoj. Toyota tak již nemá možnost tuto verzi dále vyvíjet a ve zbytku sezóny, počínaje Nürburgringem, musí použít verzi shodnou s tou, kterou nasadila nyní v Silverstone. Je to z toho důvodu, že pro letošek se pořadatelé WEC rozhodli, v zájmu snížení nákladů, povolit stavbu pouze dvou aeroverzí. A protože charakteristika SPA-Francorchamps a hlavně Le Mans je odlišná od ostatních závodů, předpokládá se, že pro tyto dva zmíněné okruhy týmy použijí verzi s nízkým přítlakem a na všech zbylých pak verzi druhou, která generuje přítlak vyšší.
Odlišná strategie se projevila již v úvodních volných trénincích, kde se japonské prototypy Toyota TS050 Hybrid rychle usadily na čelních pozicích. Zajímavá situace nastala mezi třídou soukromých týmů LMP1 a kategorií LMP2. Nejen, že v kategorii pomalejších prototypů se rozdíly mezi jednotlivými vozy počítaly v desetinách, či setinách sekundy, ale několik nejrychlejších jezdců LMP2 dosáhlo lepšího času, než prototyp LMP1 soukromého týmu ByKolles, který by měl být papírově rychlejší.
Sobotní jízdy v Silverstone se, na rozdíl od pátečních volných tréninků, jely za slunečného počasí. Jen teplota nedosahovala úrovně, kterou by jezdci potřebovali. Před kvalifikací se teplota asfaltu vyšplhala jen na 17°C, což vskutku není mnoho, ale nikdo si nemůže na nic stěžovat, protože tyto podmínky byly pro všechny stejné. Mimochodem v Anglii v dubnu snad ani nikdo nemohl očekávat nic jiného...
Ale vraťme se ke kvalifikaci. Do ní jako favorité vyjely prototypy Toyota TS050 Hybrid a otázkou jen bylo, která z japonských posádek získá první letošní mistrovský bod za vítězství v Silverstonském kvalifikačním klání.
LMP1 - V konečném důsledku se z prvního bodu raduje posádka #8, které se započetl průměr 1:37,304 min. Největší podíl na tom má Kamui Kobayashi, kterému časomíra ukázala neuvěřitelných 1:36,793 min. To je absolutně nejrychlejší hodnota, kterou na této trati dosáhl hybridní prototyp vytrvalostních závodů. Druhá pozice na startu patří sesterské posádce #7, která ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima dosáhla času 1:37,593 min. Neel Jani a Nick Tandy v Porsche 919 Hybrid #1 se s časem 1:38,615 min. postaví na 3. místo startovního roštu, kde je ve druhé řadě doplní druhé Porsche #8 .
Kategorie LMP2 se stala kořistí oranžového vozu G-Drive Racing #26 (1:44,387 min.), který se s pátým nejrychlejším časem postaví do třetí řady. O pouhé 0,046 sec. pomalejší byl prototyp Alpine A470 #36 mistrovského týmu Signatech Alpine Matmut. Třetí nejrychlejší čas patří posádce #38 týmu Jackie Chan DC Racing (1:44,591 min.). Prototyp LMP1 týmu ByKolles dosáhl v kvalifikaci času 1:45,235 min., což jej staví až do 5. řady startovního roštu. Jen pro zajímavost doplním, že 5 nejrychlejších prototypů LMP2 se vešlo do rozdílu menšího, než 1 sec. a v této pětici nejsou dva vozy stejného týmu.
Kategorie LMGTE Pro se stala kořistí posádky #67, duo týmu Ford Chip Ganassi ve složení Andy Priaulx, Harry Tincknell dosáhlo času 1:56,202 min. Druhé místo získali Davide Rigon, Sam Bird s vozem Ferrari #71 (1,57,011 min.), třetí skončili úřadující mistři Nicki Thiim, Marco Sorensen, kterým druhé místo uniklo o pouhých 0,106 sec. Po slibných jízdách ve volných trénincích se kvalifikace nepovedla továrním vozům Porsche 911RSR, které se vedle sebe postaví až na chvostu kategorie profesionálních posádek.
V kategorii LMGTE Am se nejlépe vedlo dvojici Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, kteří se ve voze Aston Martin #98 jako jediní z amatérských posádek dostali se svým časem pod hranici dvou minut (1:59,562 min.). Druhá nejrychlejší amatérská posádka je z týmu Spirit of Race, jejich Ferrari zastavilo časomíru na hodnotě 2:00,608 min. Třetí pozici získala posádka týmu Dempsey-Proton Racing s loňským modelem Porsche 911RSR (2:01,347 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.