Před prvním závodem letošní sezóny je japonský tým ve výhodě. Změna v technických řádech a taktizování německého konkurenta na začátku sezóny se projevily v kvalifikaci. V první řadě budou vedle sebe stát oba dva prototypy Toyota TS050 Hybrid.
Německý tým Porsche se rozhodl pro nasazení svých prototypů ve verzi s nízkým přítlakem již pro první závod v Silverstone, ačkoliv profil zdejší dráhy upřednostňuje vozy nastavené na vyšší přítlak. Tato taktika má prototypům Porsche poskytnout výhodu v závodech počínaje červencovým kláním na Nürburgringu. Do té doby mohou ve Weissachu v souvislosti s technickými řády WEC pracovat na dalším vývoji verze generující vyšší úroveň přítlaku. Před prvním nasazením do závodu musí totiž konkrétní aeroverze projít povinnou homologací, která však zmrazí její další vývoj. Toyota tak již nemá možnost tuto verzi dále vyvíjet a ve zbytku sezóny, počínaje Nürburgringem, musí použít verzi shodnou s tou, kterou nasadila nyní v Silverstone. Je to z toho důvodu, že pro letošek se pořadatelé WEC rozhodli, v zájmu snížení nákladů, povolit stavbu pouze dvou aeroverzí. A protože charakteristika SPA-Francorchamps a hlavně Le Mans je odlišná od ostatních závodů, předpokládá se, že pro tyto dva zmíněné okruhy týmy použijí verzi s nízkým přítlakem a na všech zbylých pak verzi druhou, která generuje přítlak vyšší.
Odlišná strategie se projevila již v úvodních volných trénincích, kde se japonské prototypy Toyota TS050 Hybrid rychle usadily na čelních pozicích. Zajímavá situace nastala mezi třídou soukromých týmů LMP1 a kategorií LMP2. Nejen, že v kategorii pomalejších prototypů se rozdíly mezi jednotlivými vozy počítaly v desetinách, či setinách sekundy, ale několik nejrychlejších jezdců LMP2 dosáhlo lepšího času, než prototyp LMP1 soukromého týmu ByKolles, který by měl být papírově rychlejší.
Sobotní jízdy v Silverstone se, na rozdíl od pátečních volných tréninků, jely za slunečného počasí. Jen teplota nedosahovala úrovně, kterou by jezdci potřebovali. Před kvalifikací se teplota asfaltu vyšplhala jen na 17°C, což vskutku není mnoho, ale nikdo si nemůže na nic stěžovat, protože tyto podmínky byly pro všechny stejné. Mimochodem v Anglii v dubnu snad ani nikdo nemohl očekávat nic jiného...
Ale vraťme se ke kvalifikaci. Do ní jako favorité vyjely prototypy Toyota TS050 Hybrid a otázkou jen bylo, která z japonských posádek získá první letošní mistrovský bod za vítězství v Silverstonském kvalifikačním klání.
LMP1 - V konečném důsledku se z prvního bodu raduje posádka #8, které se započetl průměr 1:37,304 min. Největší podíl na tom má Kamui Kobayashi, kterému časomíra ukázala neuvěřitelných 1:36,793 min. To je absolutně nejrychlejší hodnota, kterou na této trati dosáhl hybridní prototyp vytrvalostních závodů. Druhá pozice na startu patří sesterské posádce #7, která ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima dosáhla času 1:37,593 min. Neel Jani a Nick Tandy v Porsche 919 Hybrid #1 se s časem 1:38,615 min. postaví na 3. místo startovního roštu, kde je ve druhé řadě doplní druhé Porsche #8 .
Kategorie LMP2 se stala kořistí oranžového vozu G-Drive Racing #26 (1:44,387 min.), který se s pátým nejrychlejším časem postaví do třetí řady. O pouhé 0,046 sec. pomalejší byl prototyp Alpine A470 #36 mistrovského týmu Signatech Alpine Matmut. Třetí nejrychlejší čas patří posádce #38 týmu Jackie Chan DC Racing (1:44,591 min.). Prototyp LMP1 týmu ByKolles dosáhl v kvalifikaci času 1:45,235 min., což jej staví až do 5. řady startovního roštu. Jen pro zajímavost doplním, že 5 nejrychlejších prototypů LMP2 se vešlo do rozdílu menšího, než 1 sec. a v této pětici nejsou dva vozy stejného týmu.
Kategorie LMGTE Pro se stala kořistí posádky #67, duo týmu Ford Chip Ganassi ve složení Andy Priaulx, Harry Tincknell dosáhlo času 1:56,202 min. Druhé místo získali Davide Rigon, Sam Bird s vozem Ferrari #71 (1,57,011 min.), třetí skončili úřadující mistři Nicki Thiim, Marco Sorensen, kterým druhé místo uniklo o pouhých 0,106 sec. Po slibných jízdách ve volných trénincích se kvalifikace nepovedla továrním vozům Porsche 911RSR, které se vedle sebe postaví až na chvostu kategorie profesionálních posádek.
V kategorii LMGTE Am se nejlépe vedlo dvojici Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, kteří se ve voze Aston Martin #98 jako jediní z amatérských posádek dostali se svým časem pod hranici dvou minut (1:59,562 min.). Druhá nejrychlejší amatérská posádka je z týmu Spirit of Race, jejich Ferrari zastavilo časomíru na hodnotě 2:00,608 min. Třetí pozici získala posádka týmu Dempsey-Proton Racing s loňským modelem Porsche 911RSR (2:01,347 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.