Před prvním závodem letošní sezóny je japonský tým ve výhodě. Změna v technických řádech a taktizování německého konkurenta na začátku sezóny se projevily v kvalifikaci. V první řadě budou vedle sebe stát oba dva prototypy Toyota TS050 Hybrid.
Německý tým Porsche se rozhodl pro nasazení svých prototypů ve verzi s nízkým přítlakem již pro první závod v Silverstone, ačkoliv profil zdejší dráhy upřednostňuje vozy nastavené na vyšší přítlak. Tato taktika má prototypům Porsche poskytnout výhodu v závodech počínaje červencovým kláním na Nürburgringu. Do té doby mohou ve Weissachu v souvislosti s technickými řády WEC pracovat na dalším vývoji verze generující vyšší úroveň přítlaku. Před prvním nasazením do závodu musí totiž konkrétní aeroverze projít povinnou homologací, která však zmrazí její další vývoj. Toyota tak již nemá možnost tuto verzi dále vyvíjet a ve zbytku sezóny, počínaje Nürburgringem, musí použít verzi shodnou s tou, kterou nasadila nyní v Silverstone. Je to z toho důvodu, že pro letošek se pořadatelé WEC rozhodli, v zájmu snížení nákladů, povolit stavbu pouze dvou aeroverzí. A protože charakteristika SPA-Francorchamps a hlavně Le Mans je odlišná od ostatních závodů, předpokládá se, že pro tyto dva zmíněné okruhy týmy použijí verzi s nízkým přítlakem a na všech zbylých pak verzi druhou, která generuje přítlak vyšší.
Odlišná strategie se projevila již v úvodních volných trénincích, kde se japonské prototypy Toyota TS050 Hybrid rychle usadily na čelních pozicích. Zajímavá situace nastala mezi třídou soukromých týmů LMP1 a kategorií LMP2. Nejen, že v kategorii pomalejších prototypů se rozdíly mezi jednotlivými vozy počítaly v desetinách, či setinách sekundy, ale několik nejrychlejších jezdců LMP2 dosáhlo lepšího času, než prototyp LMP1 soukromého týmu ByKolles, který by měl být papírově rychlejší.
Sobotní jízdy v Silverstone se, na rozdíl od pátečních volných tréninků, jely za slunečného počasí. Jen teplota nedosahovala úrovně, kterou by jezdci potřebovali. Před kvalifikací se teplota asfaltu vyšplhala jen na 17°C, což vskutku není mnoho, ale nikdo si nemůže na nic stěžovat, protože tyto podmínky byly pro všechny stejné. Mimochodem v Anglii v dubnu snad ani nikdo nemohl očekávat nic jiného...
Ale vraťme se ke kvalifikaci. Do ní jako favorité vyjely prototypy Toyota TS050 Hybrid a otázkou jen bylo, která z japonských posádek získá první letošní mistrovský bod za vítězství v Silverstonském kvalifikačním klání.
LMP1 - V konečném důsledku se z prvního bodu raduje posádka #8, které se započetl průměr 1:37,304 min. Největší podíl na tom má Kamui Kobayashi, kterému časomíra ukázala neuvěřitelných 1:36,793 min. To je absolutně nejrychlejší hodnota, kterou na této trati dosáhl hybridní prototyp vytrvalostních závodů. Druhá pozice na startu patří sesterské posádce #7, která ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima dosáhla času 1:37,593 min. Neel Jani a Nick Tandy v Porsche 919 Hybrid #1 se s časem 1:38,615 min. postaví na 3. místo startovního roštu, kde je ve druhé řadě doplní druhé Porsche #8 .
Kategorie LMP2 se stala kořistí oranžového vozu G-Drive Racing #26 (1:44,387 min.), který se s pátým nejrychlejším časem postaví do třetí řady. O pouhé 0,046 sec. pomalejší byl prototyp Alpine A470 #36 mistrovského týmu Signatech Alpine Matmut. Třetí nejrychlejší čas patří posádce #38 týmu Jackie Chan DC Racing (1:44,591 min.). Prototyp LMP1 týmu ByKolles dosáhl v kvalifikaci času 1:45,235 min., což jej staví až do 5. řady startovního roštu. Jen pro zajímavost doplním, že 5 nejrychlejších prototypů LMP2 se vešlo do rozdílu menšího, než 1 sec. a v této pětici nejsou dva vozy stejného týmu.
Kategorie LMGTE Pro se stala kořistí posádky #67, duo týmu Ford Chip Ganassi ve složení Andy Priaulx, Harry Tincknell dosáhlo času 1:56,202 min. Druhé místo získali Davide Rigon, Sam Bird s vozem Ferrari #71 (1,57,011 min.), třetí skončili úřadující mistři Nicki Thiim, Marco Sorensen, kterým druhé místo uniklo o pouhých 0,106 sec. Po slibných jízdách ve volných trénincích se kvalifikace nepovedla továrním vozům Porsche 911RSR, které se vedle sebe postaví až na chvostu kategorie profesionálních posádek.
V kategorii LMGTE Am se nejlépe vedlo dvojici Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, kteří se ve voze Aston Martin #98 jako jediní z amatérských posádek dostali se svým časem pod hranici dvou minut (1:59,562 min.). Druhá nejrychlejší amatérská posádka je z týmu Spirit of Race, jejich Ferrari zastavilo časomíru na hodnotě 2:00,608 min. Třetí pozici získala posádka týmu Dempsey-Proton Racing s loňským modelem Porsche 911RSR (2:01,347 min.).
Kompletní výsledky kvalifikace naleznete ZDE.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.