Velikonoční víkend roku 2017 bude pro mnoho motoristických fanoušků výjimečný. Po zimní přestávce, která trvala bezmála celých 5 měsíců, se naplno rozjíždí další ročník World Endurance Championship.
V polovině dubna, 21 týdnů po posledním loňském závodě v Bahrajnu a 2 týdny po předsezónních testech v Monze, se na britské trati v Silverstone začne psát další kapitola vytrvalostního mistrovství světa. Tentokrát bude mít v záhlaví letopočet 2017.
LMP1 - Proti minulé sezóně je, co se velikosti startovního pole týče, tato kategorie výrazně chudší. O celou 1/3 méně vozů bude ve třídě továrních týmů, protože v Bahrajnu 2016 se s vytrvalostními závody předčasně rozloučil tovární tým Audi. Zbylí dva účastníci, Porsche Team a Toyota GAZOO Racing, si sice před dvěma týdny v Monze slíbili věrnost minimálně do roku 2019, ale to nic nemění na situaci, že se na start postaví pouze 4 vozy. Ještě tristnější situace bude ve třídě soukromých týmů. Té celých 5 sezón vládl Rebellion Racing, kterému postupně odpadával jeden soupeř za druhým, až se vloni švýcarský tým ocitl v soutěži pouze s týmem ByKolles. A aby toho nebylo moc, tak tým ByKolles nasazoval do závodů pouze jediný postarší prototyp CLM P1/01, který trpěl různými neduhy. Situace došla až tak daleko, že Rebellion v poslední třetině sezóny stáhl svou účast na jediný vůz a v posledním závodě v Bahrajnu se neúčastnil. V Silverstone 2017 uvidíme na startu už jen jediný stříbrný prototyp ByKolles a ani to není stoprocentní. Německý tým totiž v rámci předsezónních testů ujel pouhých 6 kol a předčasně se v Monze rozloučil.
LMP2 - Také startovní rošt kategorie slabších prototypů proti loňsku mírně prořídl, ale na rozdíl od silnější konkurence se bude na co dívat. Technické regule LMP2 prošly zcela novými úpravami a pro tuto sezónu je možné použít jen nové šasi některého ze 4 dopředu homologovaných výrobců. Shodou okolností si všechny týmy WEC, na rozdíl od týmů kontinentálních sérií, zvolili stejný produkt - nové šasi Oreca 07. Ihned se začaly ozývat hlasy, které predikovali nudnou sezónu, ale první testy ukázaly, že obavy nejsou na místě. Naopak díky stejné technice a jednotným pohonným jednotkám bude rozhodovat hlavně umění jezdců a rozhodnost a reakce týmového managementu na boxové zídce.
LMGTE Pro - Na tuto kategorii se v poslední době zaměřuje stále větší pozornost výrobců autmobilů. K továrním týmům Aston Martin, Ferrari a Ford přibylo letos Porsche a další značky budou následovat v příštích sezónách. Porsche postavilo zcela nový vůz s motorem uprostřed a konstrukcí, která umožňuje rychlou výměnu celých částí. Ostrý křest tohoto vozu v podobě 24hodinového závodu Daytona 2017 dopadl dobře a Porsche je připraveno se poprat o mistrovskou korunu i v kategorii GéTéček.
LMGTE Am - Kategorie zákaznických týmů doznala před letošní sezónou jen mírných změn v podobě nasazení dvou nových týmů, které budou v závodech používat techniku Ferrari. Naopak ve startovním poli bude letos chybět vůz americké zn. Corvette.
Podobně, jako u minulých sezón, tak i letos došlo ke kosmetickým úpravám sportovních řádů. Jejich hlavním účelem je omezení nákladů a tím zatraktivnění vytrvalostních závodů pro další zájemce. Osobně mám určité obavy z redukcí v oblasti pneumatik, ale na soudy je v tuto chvíli ještě brzo.
V Silverstone se ve čtvrtek rozjede volnými tréninky další sezóna World Endurance Championship a tak si ji užijme naplno. Čeká nás opět celkem 9 závodů, z toho jeden je závod všech závodů. 24 hodin Le Mans je ikona okruhového závodění sama o sobě, ale i zbylých 8 závodů nám jistě nabídne vrcholný zážitek. Vždyť poslední dobou se již velmi nahlas hovoří o tom, že každý z těchto kratších závodů je v podstatě šestihodinový sprint, kde v cíli o vítězi rozhodují pouhé vteřiny.
Závodní okruh v Silverstone je postaven na základech starého vojenského letiště z dob druhé světové války. Odtud startovaly britské a později i americké bombardéry k misím nad okupovanou kontinentální Evropu. Hned po válce začala podobná letiště chátrat, ale Silverstone mělo štěstí. Zdejší opuštěný areál si již v roce 1947 oblíbili motorističtí nadšenci a o pouhý rok později se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že současná podoba okruhu je již desátou verzí původní trati?
Profil okruhu v Silverstone vyžaduje vyšší míru aerodynamické přilnavosti. S tím ale souvisí i zvýšený aerodynamický odpor, což má výrazný vliv na spotřebu paliva. Víte, že pro jeho doplnění budou muset vozy zajíždět k mechanikům po ujetí 30 kol? A víte, že v ostrém závodním tempu spotřebují vozy na zdejší trati při ujetí jednoho kola průměrně 2,1 - 2,5 litru paliva? Při délce zdejšího okruhu 5,9 km tak dosahuje průměrná spotřeba závodního vozu hodnoty téměř 40 l/100 km.
Při výměně pneumatik smí na voze pracovat pouze dva mechanici a použít smí pouze jedinou pneumatickou pistoli. Proto se ve vytrvalostních závodech mění pneumatiky postupně a ne najednou, jako při závodech F1. Víte, že při tomto způsobu výměny pneumatik stráví vůz u mechaniků přibližně 10x více času, než ve Formuli 1?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.