Velikonoční víkend roku 2017 bude pro mnoho motoristických fanoušků výjimečný. Po zimní přestávce, která trvala bezmála celých 5 měsíců, se naplno rozjíždí další ročník World Endurance Championship.
V polovině dubna, 21 týdnů po posledním loňském závodě v Bahrajnu a 2 týdny po předsezónních testech v Monze, se na britské trati v Silverstone začne psát další kapitola vytrvalostního mistrovství světa. Tentokrát bude mít v záhlaví letopočet 2017.
LMP1 - Proti minulé sezóně je, co se velikosti startovního pole týče, tato kategorie výrazně chudší. O celou 1/3 méně vozů bude ve třídě továrních týmů, protože v Bahrajnu 2016 se s vytrvalostními závody předčasně rozloučil tovární tým Audi. Zbylí dva účastníci, Porsche Team a Toyota GAZOO Racing, si sice před dvěma týdny v Monze slíbili věrnost minimálně do roku 2019, ale to nic nemění na situaci, že se na start postaví pouze 4 vozy. Ještě tristnější situace bude ve třídě soukromých týmů. Té celých 5 sezón vládl Rebellion Racing, kterému postupně odpadával jeden soupeř za druhým, až se vloni švýcarský tým ocitl v soutěži pouze s týmem ByKolles. A aby toho nebylo moc, tak tým ByKolles nasazoval do závodů pouze jediný postarší prototyp CLM P1/01, který trpěl různými neduhy. Situace došla až tak daleko, že Rebellion v poslední třetině sezóny stáhl svou účast na jediný vůz a v posledním závodě v Bahrajnu se neúčastnil. V Silverstone 2017 uvidíme na startu už jen jediný stříbrný prototyp ByKolles a ani to není stoprocentní. Německý tým totiž v rámci předsezónních testů ujel pouhých 6 kol a předčasně se v Monze rozloučil.
LMP2 - Také startovní rošt kategorie slabších prototypů proti loňsku mírně prořídl, ale na rozdíl od silnější konkurence se bude na co dívat. Technické regule LMP2 prošly zcela novými úpravami a pro tuto sezónu je možné použít jen nové šasi některého ze 4 dopředu homologovaných výrobců. Shodou okolností si všechny týmy WEC, na rozdíl od týmů kontinentálních sérií, zvolili stejný produkt - nové šasi Oreca 07. Ihned se začaly ozývat hlasy, které predikovali nudnou sezónu, ale první testy ukázaly, že obavy nejsou na místě. Naopak díky stejné technice a jednotným pohonným jednotkám bude rozhodovat hlavně umění jezdců a rozhodnost a reakce týmového managementu na boxové zídce.
LMGTE Pro - Na tuto kategorii se v poslední době zaměřuje stále větší pozornost výrobců autmobilů. K továrním týmům Aston Martin, Ferrari a Ford přibylo letos Porsche a další značky budou následovat v příštích sezónách. Porsche postavilo zcela nový vůz s motorem uprostřed a konstrukcí, která umožňuje rychlou výměnu celých částí. Ostrý křest tohoto vozu v podobě 24hodinového závodu Daytona 2017 dopadl dobře a Porsche je připraveno se poprat o mistrovskou korunu i v kategorii GéTéček.
LMGTE Am - Kategorie zákaznických týmů doznala před letošní sezónou jen mírných změn v podobě nasazení dvou nových týmů, které budou v závodech používat techniku Ferrari. Naopak ve startovním poli bude letos chybět vůz americké zn. Corvette.
Podobně, jako u minulých sezón, tak i letos došlo ke kosmetickým úpravám sportovních řádů. Jejich hlavním účelem je omezení nákladů a tím zatraktivnění vytrvalostních závodů pro další zájemce. Osobně mám určité obavy z redukcí v oblasti pneumatik, ale na soudy je v tuto chvíli ještě brzo.
V Silverstone se ve čtvrtek rozjede volnými tréninky další sezóna World Endurance Championship a tak si ji užijme naplno. Čeká nás opět celkem 9 závodů, z toho jeden je závod všech závodů. 24 hodin Le Mans je ikona okruhového závodění sama o sobě, ale i zbylých 8 závodů nám jistě nabídne vrcholný zážitek. Vždyť poslední dobou se již velmi nahlas hovoří o tom, že každý z těchto kratších závodů je v podstatě šestihodinový sprint, kde v cíli o vítězi rozhodují pouhé vteřiny.
Závodní okruh v Silverstone je postaven na základech starého vojenského letiště z dob druhé světové války. Odtud startovaly britské a později i americké bombardéry k misím nad okupovanou kontinentální Evropu. Hned po válce začala podobná letiště chátrat, ale Silverstone mělo štěstí. Zdejší opuštěný areál si již v roce 1947 oblíbili motorističtí nadšenci a o pouhý rok později se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že současná podoba okruhu je již desátou verzí původní trati?
Profil okruhu v Silverstone vyžaduje vyšší míru aerodynamické přilnavosti. S tím ale souvisí i zvýšený aerodynamický odpor, což má výrazný vliv na spotřebu paliva. Víte, že pro jeho doplnění budou muset vozy zajíždět k mechanikům po ujetí 30 kol? A víte, že v ostrém závodním tempu spotřebují vozy na zdejší trati při ujetí jednoho kola průměrně 2,1 - 2,5 litru paliva? Při délce zdejšího okruhu 5,9 km tak dosahuje průměrná spotřeba závodního vozu hodnoty téměř 40 l/100 km.
Při výměně pneumatik smí na voze pracovat pouze dva mechanici a použít smí pouze jedinou pneumatickou pistoli. Proto se ve vytrvalostních závodech mění pneumatiky postupně a ne najednou, jako při závodech F1. Víte, že při tomto způsobu výměny pneumatik stráví vůz u mechaniků přibližně 10x více času, než ve Formuli 1?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.