WEC - Silverstone: Startujeme!!!

V roce 2016 kralovaly v Silverstone ještě vozy Audi R18 e-tron quattro
V roce 2016 kralovaly v Silverstone ještě vozy Audi R18 e-tron quattro, foto: Audi Sport Press
iMotorSport.cz 12. dubna 2017 10:45
Sdílej:

Velikonoční víkend roku 2017 bude pro mnoho motoristických fanoušků výjimečný. Po zimní přestávce, která trvala bezmála celých 5 měsíců, se naplno rozjíždí další ročník World Endurance Championship.

V polovině dubna, 21 týdnů po posledním loňském závodě v Bahrajnu a 2 týdny po předsezónních testech v Monze, se na britské trati v Silverstone začne psát další kapitola vytrvalostního mistrovství světa. Tentokrát bude mít v záhlaví letopočet 2017.

LMP1 - Proti minulé sezóně je, co se velikosti startovního pole týče, tato kategorie výrazně chudší. O celou 1/3 méně vozů bude ve třídě továrních týmů, protože v Bahrajnu 2016 se s vytrvalostními závody předčasně rozloučil tovární tým Audi. Zbylí dva účastníci, Porsche Team a Toyota GAZOO Racing, si sice před dvěma týdny v Monze slíbili věrnost minimálně do roku 2019, ale to nic nemění na situaci, že se na start postaví pouze 4 vozy. Ještě tristnější situace bude ve třídě soukromých týmů. Té celých 5 sezón vládl Rebellion Racing, kterému postupně odpadával jeden soupeř za druhým, až se vloni švýcarský tým ocitl v soutěži pouze s týmem ByKolles. A aby toho nebylo moc, tak tým ByKolles nasazoval do závodů pouze jediný postarší prototyp CLM P1/01, který trpěl různými neduhy. Situace došla až tak daleko, že Rebellion v poslední třetině sezóny stáhl svou účast na jediný vůz a v posledním závodě v Bahrajnu se neúčastnil. V Silverstone 2017 uvidíme na startu už jen jediný stříbrný prototyp ByKolles a ani to není stoprocentní. Německý tým totiž v rámci předsezónních testů ujel pouhých 6 kol a předčasně se v Monze rozloučil.

LMP2 - Také startovní rošt kategorie slabších prototypů proti loňsku mírně prořídl, ale na rozdíl od silnější konkurence se bude na co dívat. Technické regule LMP2 prošly zcela novými úpravami a pro tuto sezónu je možné použít jen nové šasi některého ze 4 dopředu homologovaných výrobců. Shodou okolností si všechny týmy WEC, na rozdíl od týmů kontinentálních sérií, zvolili stejný produkt - nové šasi Oreca 07. Ihned se začaly ozývat hlasy, které predikovali nudnou sezónu, ale první testy ukázaly, že obavy nejsou na místě. Naopak díky stejné technice a jednotným pohonným jednotkám bude rozhodovat hlavně umění jezdců a rozhodnost a reakce týmového managementu na boxové zídce.

LMGTE Pro - Na tuto kategorii se v poslední době zaměřuje stále větší pozornost výrobců autmobilů. K továrním týmům Aston Martin, Ferrari a Ford přibylo letos Porsche a další značky budou následovat v příštích sezónách. Porsche postavilo zcela nový vůz s motorem uprostřed a konstrukcí, která umožňuje rychlou výměnu celých částí. Ostrý křest tohoto vozu v podobě 24hodinového závodu Daytona 2017 dopadl dobře a Porsche je připraveno se poprat o mistrovskou korunu i v kategorii GéTéček.

LMGTE Am - Kategorie zákaznických týmů doznala před letošní sezónou jen mírných změn v podobě nasazení dvou nových týmů, které budou v závodech používat techniku Ferrari. Naopak ve startovním poli bude letos chybět vůz americké zn. Corvette.

Podobně, jako u minulých sezón, tak i letos došlo ke kosmetickým úpravám sportovních řádů. Jejich hlavním účelem je omezení nákladů a tím zatraktivnění vytrvalostních závodů pro další zájemce. Osobně mám určité obavy z redukcí v oblasti pneumatik, ale na soudy je v tuto chvíli ještě brzo.

V Silverstone se ve čtvrtek rozjede volnými tréninky další sezóna World Endurance Championship a tak si ji užijme naplno. Čeká nás opět celkem 9 závodů, z toho jeden je závod všech závodů. 24 hodin Le Mans je ikona okruhového závodění sama o sobě, ale i zbylých 8 závodů nám jistě nabídne vrcholný zážitek. Vždyť poslední dobou se již velmi nahlas hovoří o tom, že každý z těchto kratších závodů je v podstatě šestihodinový sprint, kde v cíli o vítězi rozhodují pouhé vteřiny.

Závodní okruh v Silverstone je postaven na základech starého vojenského letiště z dob druhé světové války. Odtud startovaly britské a později i americké bombardéry k misím nad okupovanou kontinentální Evropu. Hned po válce začala podobná letiště chátrat, ale Silverstone mělo štěstí. Zdejší opuštěný areál si již v roce 1947 oblíbili motorističtí nadšenci a o pouhý rok později se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že současná podoba okruhu je již desátou verzí původní trati?

Profil okruhu v Silverstone vyžaduje vyšší míru aerodynamické přilnavosti. S tím ale souvisí i zvýšený aerodynamický odpor, což má výrazný vliv na spotřebu paliva. Víte, že pro jeho doplnění budou muset vozy zajíždět k mechanikům po ujetí 30 kol? A víte, že v ostrém závodním tempu spotřebují vozy na zdejší trati při ujetí jednoho kola průměrně 2,1 - 2,5 litru paliva? Při délce zdejšího okruhu 5,9 km tak dosahuje průměrná spotřeba závodního vozu hodnoty téměř 40 l/100 km.

Při výměně pneumatik smí na voze pracovat pouze dva mechanici a použít smí pouze jedinou pneumatickou pistoli. Proto se ve vytrvalostních závodech mění pneumatiky postupně a ne najednou, jako při závodech F1. Víte, že při tomto způsobu výměny pneumatik stráví vůz u mechaniků přibližně 10x více času, než ve Formuli 1?

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?