Ve vytrvalostních závodech smí týmy v kategorii LMP2 použít pouze některé ze čtyř homologovaných šasi. Zatímco v kontinentálních sériích je startovní pole pestré, ve světové sérii si všechny týmy zvolili jediného dodavatele. Předsezónní testy však naznačily, že to závodům vůbec neuškodí, spíše naopak - díky stejné technice se dočkáme velmi těsných soubojů, ve kterých budou rozhodovat detaily a umění jezdců.
Předsezónní testy v italské Monze byly napjatě očekávány také z hlediska nově postavené kategorie slabších prototypů - LMP2. Pro tuto kategorii stanovila FIA nové technické předpisy a na základě vypsaného výběrového řízení homologovala 4 dodavatele šasi. Týmy, které se chtějí od letošního ročníku zapojit do vytrvalostních seriálů v této kategorii (LMP2) musí si zvolit šasi od některého z těchto vybraných dodavatelů. Ve World Endurance Championship se všechny týmy rozhodli pro šasi stejného dodavatele, kterým je Oreca, resp. její nový model Oreca 07. Také obhájce titulu, kterým je francouzský tým Signatech Alpine Matmut, a který je napojený na společnost Apline vlastněnou automobilkou Renault, si zvolil šasi Oreca. Toto šasi však po dohodě s FIA a samotnou Orecou mírně modifikoval a nasazuje jej pod svým vlastním označením Alpine A470. Ve skutečnosti se však jedná o stejné šasi, které používají všechny ostatní týmy.
Aprílový víkend v Monze byl první ostrou zkouškou, která měla leccos napovědět o rozložení sil ve startovním poli WEC. A právě kategorie LMP2 na sebe z výše uvedených důvodů poutala velkou pozornost. Ve vzduchu se vznášelo několik zcela zásadních otázek a existovaly i různé pochybnosti. Ty však v poměrně velké míře rozehnaly již dříve konané předsezónní testy pneumatik Dunlop, které prokázaly, že nové prototypy postavené podle nových technických regulí LMP2 minimálně naplnily, a v mnoha ohledech výrazně předčily očekávání všech zainteresovaných pozorovatelů.
Týmy měly v Monze k dispozici celkem 5 testovacích sekcí, z nichž jedna byla na programu v noci ze soboty na neděli. Také počasí bylo velmi pestré a nabídlo celou svou škálu od krásného slunečného dne po noční bouřku s hustým deštěm. Jinými slovy velmi příznivé podmínky pro skutečně koncentrovaný test s výstupem v podobě bohatého množství různých životně důležitých dat.
Nejrychlejší čas (1:36,078 min.) dosáhl prototyp stáje TDS Racing v nedělní dopolední části. Zajímavé je, že tato stáj se pro letošní rok spojila s týmem G-Drive (druhý vůz pojede v tradičních oranžových barvách a za jeho volantem samozřejmě nebude chybět Roman Rusinov) a ten se účastní i kontinentální série ELMS. Ta měla Monzu k dispozici o pár dní dříve a v rámci testů ELMS byl nejrychlejším vozem LMP2 právě oranžový monopost týmu G-Drive, který časomíru zastavil na hodnotě 1:36,741. Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing neskrýval radost, ale při tom stál oběma nohama na zemi: „Jsem velmi šťastný z výkonů, které naši jezdci předvedli během testů v Monze. Podařilo se nám dokončit téměř celý plán činností, se kterým jsme na testy přijeli. Samozřejmě je nutné operativně reagovat na průběh jednotlivých testů a průběžně se přizpůsobovat dění a podmínkám, ale je toho jen velmi málo, co jsme nestihli prověřit a vesměs se nejedná o nic zásadního, co by nás mělo jakkoli zdržet při další práci. Důležité je, že jsme se naučili s vozem pracovat a pochopili jsme, jak můžeme docílit zvýšení konkurenceschopnosti v různých oblastech. I díky tomu, že všichni používáme šasi stejného výrobce, je konkurence v této kategorii velmi vysoká. Nesmíme si dovolit žádnou chybu, protože tím rychle ztratíme kontakt s ostatními.“
A ostatní? Vozy v barvách Vaillante Rebellion Racing, CEFC Manor TRS Racing, Signatech Alpine Matmut nebo Jackie Chan DC Racing dosahovaly v Monze navzájem velmi vyrovnané časy s minimálními rozdíly. Zdá se, že nás letos čeká napínavá sezóna, ve které nebude o vítězství rozhodovat technika, ale výkony jezdců na trati, mechaniků v boxech a samozřejmě i pověstné štěstíčko.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?