Ve vytrvalostních závodech smí týmy v kategorii LMP2 použít pouze některé ze čtyř homologovaných šasi. Zatímco v kontinentálních sériích je startovní pole pestré, ve světové sérii si všechny týmy zvolili jediného dodavatele. Předsezónní testy však naznačily, že to závodům vůbec neuškodí, spíše naopak - díky stejné technice se dočkáme velmi těsných soubojů, ve kterých budou rozhodovat detaily a umění jezdců.
Předsezónní testy v italské Monze byly napjatě očekávány také z hlediska nově postavené kategorie slabších prototypů - LMP2. Pro tuto kategorii stanovila FIA nové technické předpisy a na základě vypsaného výběrového řízení homologovala 4 dodavatele šasi. Týmy, které se chtějí od letošního ročníku zapojit do vytrvalostních seriálů v této kategorii (LMP2) musí si zvolit šasi od některého z těchto vybraných dodavatelů. Ve World Endurance Championship se všechny týmy rozhodli pro šasi stejného dodavatele, kterým je Oreca, resp. její nový model Oreca 07. Také obhájce titulu, kterým je francouzský tým Signatech Alpine Matmut, a který je napojený na společnost Apline vlastněnou automobilkou Renault, si zvolil šasi Oreca. Toto šasi však po dohodě s FIA a samotnou Orecou mírně modifikoval a nasazuje jej pod svým vlastním označením Alpine A470. Ve skutečnosti se však jedná o stejné šasi, které používají všechny ostatní týmy.
Aprílový víkend v Monze byl první ostrou zkouškou, která měla leccos napovědět o rozložení sil ve startovním poli WEC. A právě kategorie LMP2 na sebe z výše uvedených důvodů poutala velkou pozornost. Ve vzduchu se vznášelo několik zcela zásadních otázek a existovaly i různé pochybnosti. Ty však v poměrně velké míře rozehnaly již dříve konané předsezónní testy pneumatik Dunlop, které prokázaly, že nové prototypy postavené podle nových technických regulí LMP2 minimálně naplnily, a v mnoha ohledech výrazně předčily očekávání všech zainteresovaných pozorovatelů.
Týmy měly v Monze k dispozici celkem 5 testovacích sekcí, z nichž jedna byla na programu v noci ze soboty na neděli. Také počasí bylo velmi pestré a nabídlo celou svou škálu od krásného slunečného dne po noční bouřku s hustým deštěm. Jinými slovy velmi příznivé podmínky pro skutečně koncentrovaný test s výstupem v podobě bohatého množství různých životně důležitých dat.
Nejrychlejší čas (1:36,078 min.) dosáhl prototyp stáje TDS Racing v nedělní dopolední části. Zajímavé je, že tato stáj se pro letošní rok spojila s týmem G-Drive (druhý vůz pojede v tradičních oranžových barvách a za jeho volantem samozřejmě nebude chybět Roman Rusinov) a ten se účastní i kontinentální série ELMS. Ta měla Monzu k dispozici o pár dní dříve a v rámci testů ELMS byl nejrychlejším vozem LMP2 právě oranžový monopost týmu G-Drive, který časomíru zastavil na hodnotě 1:36,741. Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing neskrýval radost, ale při tom stál oběma nohama na zemi: „Jsem velmi šťastný z výkonů, které naši jezdci předvedli během testů v Monze. Podařilo se nám dokončit téměř celý plán činností, se kterým jsme na testy přijeli. Samozřejmě je nutné operativně reagovat na průběh jednotlivých testů a průběžně se přizpůsobovat dění a podmínkám, ale je toho jen velmi málo, co jsme nestihli prověřit a vesměs se nejedná o nic zásadního, co by nás mělo jakkoli zdržet při další práci. Důležité je, že jsme se naučili s vozem pracovat a pochopili jsme, jak můžeme docílit zvýšení konkurenceschopnosti v různých oblastech. I díky tomu, že všichni používáme šasi stejného výrobce, je konkurence v této kategorii velmi vysoká. Nesmíme si dovolit žádnou chybu, protože tím rychle ztratíme kontakt s ostatními.“
A ostatní? Vozy v barvách Vaillante Rebellion Racing, CEFC Manor TRS Racing, Signatech Alpine Matmut nebo Jackie Chan DC Racing dosahovaly v Monze navzájem velmi vyrovnané časy s minimálními rozdíly. Zdá se, že nás letos čeká napínavá sezóna, ve které nebude o vítězství rozhodovat technika, ale výkony jezdců na trati, mechaniků v boxech a samozřejmě i pověstné štěstíčko.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.