Ve vytrvalostních závodech smí týmy v kategorii LMP2 použít pouze některé ze čtyř homologovaných šasi. Zatímco v kontinentálních sériích je startovní pole pestré, ve světové sérii si všechny týmy zvolili jediného dodavatele. Předsezónní testy však naznačily, že to závodům vůbec neuškodí, spíše naopak - díky stejné technice se dočkáme velmi těsných soubojů, ve kterých budou rozhodovat detaily a umění jezdců.
Předsezónní testy v italské Monze byly napjatě očekávány také z hlediska nově postavené kategorie slabších prototypů - LMP2. Pro tuto kategorii stanovila FIA nové technické předpisy a na základě vypsaného výběrového řízení homologovala 4 dodavatele šasi. Týmy, které se chtějí od letošního ročníku zapojit do vytrvalostních seriálů v této kategorii (LMP2) musí si zvolit šasi od některého z těchto vybraných dodavatelů. Ve World Endurance Championship se všechny týmy rozhodli pro šasi stejného dodavatele, kterým je Oreca, resp. její nový model Oreca 07. Také obhájce titulu, kterým je francouzský tým Signatech Alpine Matmut, a který je napojený na společnost Apline vlastněnou automobilkou Renault, si zvolil šasi Oreca. Toto šasi však po dohodě s FIA a samotnou Orecou mírně modifikoval a nasazuje jej pod svým vlastním označením Alpine A470. Ve skutečnosti se však jedná o stejné šasi, které používají všechny ostatní týmy.
Aprílový víkend v Monze byl první ostrou zkouškou, která měla leccos napovědět o rozložení sil ve startovním poli WEC. A právě kategorie LMP2 na sebe z výše uvedených důvodů poutala velkou pozornost. Ve vzduchu se vznášelo několik zcela zásadních otázek a existovaly i různé pochybnosti. Ty však v poměrně velké míře rozehnaly již dříve konané předsezónní testy pneumatik Dunlop, které prokázaly, že nové prototypy postavené podle nových technických regulí LMP2 minimálně naplnily, a v mnoha ohledech výrazně předčily očekávání všech zainteresovaných pozorovatelů.
Týmy měly v Monze k dispozici celkem 5 testovacích sekcí, z nichž jedna byla na programu v noci ze soboty na neděli. Také počasí bylo velmi pestré a nabídlo celou svou škálu od krásného slunečného dne po noční bouřku s hustým deštěm. Jinými slovy velmi příznivé podmínky pro skutečně koncentrovaný test s výstupem v podobě bohatého množství různých životně důležitých dat.
Nejrychlejší čas (1:36,078 min.) dosáhl prototyp stáje TDS Racing v nedělní dopolední části. Zajímavé je, že tato stáj se pro letošní rok spojila s týmem G-Drive (druhý vůz pojede v tradičních oranžových barvách a za jeho volantem samozřejmě nebude chybět Roman Rusinov) a ten se účastní i kontinentální série ELMS. Ta měla Monzu k dispozici o pár dní dříve a v rámci testů ELMS byl nejrychlejším vozem LMP2 právě oranžový monopost týmu G-Drive, který časomíru zastavil na hodnotě 1:36,741. Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing neskrýval radost, ale při tom stál oběma nohama na zemi: „Jsem velmi šťastný z výkonů, které naši jezdci předvedli během testů v Monze. Podařilo se nám dokončit téměř celý plán činností, se kterým jsme na testy přijeli. Samozřejmě je nutné operativně reagovat na průběh jednotlivých testů a průběžně se přizpůsobovat dění a podmínkám, ale je toho jen velmi málo, co jsme nestihli prověřit a vesměs se nejedná o nic zásadního, co by nás mělo jakkoli zdržet při další práci. Důležité je, že jsme se naučili s vozem pracovat a pochopili jsme, jak můžeme docílit zvýšení konkurenceschopnosti v různých oblastech. I díky tomu, že všichni používáme šasi stejného výrobce, je konkurence v této kategorii velmi vysoká. Nesmíme si dovolit žádnou chybu, protože tím rychle ztratíme kontakt s ostatními.“
A ostatní? Vozy v barvách Vaillante Rebellion Racing, CEFC Manor TRS Racing, Signatech Alpine Matmut nebo Jackie Chan DC Racing dosahovaly v Monze navzájem velmi vyrovnané časy s minimálními rozdíly. Zdá se, že nás letos čeká napínavá sezóna, ve které nebude o vítězství rozhodovat technika, ale výkony jezdců na trati, mechaniků v boxech a samozřejmě i pověstné štěstíčko.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?