Ve vytrvalostních závodech smí týmy v kategorii LMP2 použít pouze některé ze čtyř homologovaných šasi. Zatímco v kontinentálních sériích je startovní pole pestré, ve světové sérii si všechny týmy zvolili jediného dodavatele. Předsezónní testy však naznačily, že to závodům vůbec neuškodí, spíše naopak - díky stejné technice se dočkáme velmi těsných soubojů, ve kterých budou rozhodovat detaily a umění jezdců.
Předsezónní testy v italské Monze byly napjatě očekávány také z hlediska nově postavené kategorie slabších prototypů - LMP2. Pro tuto kategorii stanovila FIA nové technické předpisy a na základě vypsaného výběrového řízení homologovala 4 dodavatele šasi. Týmy, které se chtějí od letošního ročníku zapojit do vytrvalostních seriálů v této kategorii (LMP2) musí si zvolit šasi od některého z těchto vybraných dodavatelů. Ve World Endurance Championship se všechny týmy rozhodli pro šasi stejného dodavatele, kterým je Oreca, resp. její nový model Oreca 07. Také obhájce titulu, kterým je francouzský tým Signatech Alpine Matmut, a který je napojený na společnost Apline vlastněnou automobilkou Renault, si zvolil šasi Oreca. Toto šasi však po dohodě s FIA a samotnou Orecou mírně modifikoval a nasazuje jej pod svým vlastním označením Alpine A470. Ve skutečnosti se však jedná o stejné šasi, které používají všechny ostatní týmy.
Aprílový víkend v Monze byl první ostrou zkouškou, která měla leccos napovědět o rozložení sil ve startovním poli WEC. A právě kategorie LMP2 na sebe z výše uvedených důvodů poutala velkou pozornost. Ve vzduchu se vznášelo několik zcela zásadních otázek a existovaly i různé pochybnosti. Ty však v poměrně velké míře rozehnaly již dříve konané předsezónní testy pneumatik Dunlop, které prokázaly, že nové prototypy postavené podle nových technických regulí LMP2 minimálně naplnily, a v mnoha ohledech výrazně předčily očekávání všech zainteresovaných pozorovatelů.
Týmy měly v Monze k dispozici celkem 5 testovacích sekcí, z nichž jedna byla na programu v noci ze soboty na neděli. Také počasí bylo velmi pestré a nabídlo celou svou škálu od krásného slunečného dne po noční bouřku s hustým deštěm. Jinými slovy velmi příznivé podmínky pro skutečně koncentrovaný test s výstupem v podobě bohatého množství různých životně důležitých dat.
Nejrychlejší čas (1:36,078 min.) dosáhl prototyp stáje TDS Racing v nedělní dopolední části. Zajímavé je, že tato stáj se pro letošní rok spojila s týmem G-Drive (druhý vůz pojede v tradičních oranžových barvách a za jeho volantem samozřejmě nebude chybět Roman Rusinov) a ten se účastní i kontinentální série ELMS. Ta měla Monzu k dispozici o pár dní dříve a v rámci testů ELMS byl nejrychlejším vozem LMP2 právě oranžový monopost týmu G-Drive, který časomíru zastavil na hodnotě 1:36,741. Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing neskrýval radost, ale při tom stál oběma nohama na zemi: „Jsem velmi šťastný z výkonů, které naši jezdci předvedli během testů v Monze. Podařilo se nám dokončit téměř celý plán činností, se kterým jsme na testy přijeli. Samozřejmě je nutné operativně reagovat na průběh jednotlivých testů a průběžně se přizpůsobovat dění a podmínkám, ale je toho jen velmi málo, co jsme nestihli prověřit a vesměs se nejedná o nic zásadního, co by nás mělo jakkoli zdržet při další práci. Důležité je, že jsme se naučili s vozem pracovat a pochopili jsme, jak můžeme docílit zvýšení konkurenceschopnosti v různých oblastech. I díky tomu, že všichni používáme šasi stejného výrobce, je konkurence v této kategorii velmi vysoká. Nesmíme si dovolit žádnou chybu, protože tím rychle ztratíme kontakt s ostatními.“
A ostatní? Vozy v barvách Vaillante Rebellion Racing, CEFC Manor TRS Racing, Signatech Alpine Matmut nebo Jackie Chan DC Racing dosahovaly v Monze navzájem velmi vyrovnané časy s minimálními rozdíly. Zdá se, že nás letos čeká napínavá sezóna, ve které nebude o vítězství rozhodovat technika, ale výkony jezdců na trati, mechaniků v boxech a samozřejmě i pověstné štěstíčko.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.