Ruská společnost BR Engineering pracuje společně s firmou Dallara na stavbě nového prototypu LMP1. Práce již pokročily do fáze, kdy je nový koncept podrobován zkouškám aerodynamiky.
Práce na novém návrhu započaly na podzim loňského roku. V průběhu února byl zhotoven první model v měřítku 1:1 a rozběhly se práce na vývoji kokpitu.
Nyní bylo oznámeno dosažení dalšího bodu harmonogramu, kterým je započetí zkoušek modelu v aerodynamickém tunelu společnosti Dallara v Itálii. První simulace pomocí CFD ukázaly prvotní směr a tato data se nyní musí ověřit. I když se stále jedná o laboratorní práci, přece jen to znamená, že základní konstrukční fáze je ukončena a začíná fáze ověřování a úprav hotového objektu. „Základní návrh je hotov a po prvotních CFD simulacích jsme přikročili k fázi ověřování na hotovém modelu,“ uvedl Antonio Montanari, hlavní inženýr Dallary, který je zapojený do tohoto společného projektu. „Maketa nyní stráví v aerodynamické laboratoři poměrně hodně času a my se budeme snažit dále přizpůsobovat její aerodynamické vlastnosti s využitím veškerých dostupných prostředků, které má Dallara k dispozici. Je to poměrně náročný non-stop proces, který zabere několik dní. Ale umožní nám to poměrně rychle přizpůsobovat design konceptu. Dalším krokem pak už bude stavba vlastního funkčního prototypu,“ objasnil Montanari další postup. Pokud půjde vše podle plánu, bude nový vůz připravený k jízdním zkouškám v říjnu 2017. Poté je v plánu zhruba dvoutýdenní testování na závodní dráze. Jeho vyvrcholením bude 24 hodinová simulace a také testy pneumatik.
Boris Rotenberg, který stojí za společností BR Engineering a vlastně za celým tímto projektem LMP1, se vyjádřil k filozofii konstrukce nového prototypu: „Návrh vozu je zcela nový, na začátku byl čistý list papíru. Při konstrukci jsme nepoužili žádný komponent z jiného vozu. Jedná se o 100% novou konstrukci, do které nebylo využito nic z našeho vlastního prototypu LMP2, ani z jiných vozů Dallary. Náš vůz stavíme tak, aby jeho konstrukce byla v souladu s aktuálními i připravovanými bezpečnostními předpisy, a to až do roku 2021. Jediné, co jsme při vývoji prototypu využili, byly nejlepší znalosti konstruktérů a závodních inženýrů, kteří se do projektu zapojili. Pro konstrukci využíváme ty nejmodernější technologie, které máme k dispozici.“
BR Engineering plánuje nabídnout svůj nový prototyp v zákaznické verzi všem týmům, pokud o to projeví zájem. Harmonogram je nastavený tak, že v únoru 2018 budou moci být první zákaznické vozy dodány konkrétním odběratelům. To poskytne týmům, které o nový prototyp LMP1 projeví zájem, dostatek času na vlastní přípravu ještě před oficiálními předsezónními testy. „Jsme připraveni podpořit touto cestou další rozvoj seriálu WEC,“ uvedl Rotenberg a dodal: „jsme připraveni nabídnout tento náš nový vůz zákaznickým týmům a rozšířit tak startovní pole kategorie LMP1. Jsme schopni dodat vůz tak, jak jej budeme používat my a nebo můžeme, v případě zájmu odběratele, zajistit součinnost v oblasti dalších individuálních úprav. Tento projekt jsme spustili pro potřeby plánovaného nasazení našeho týmu SMP Racing do dalších bojů ve vytrvalostním mistrovství světa, ale pro další rozvoj WEC a rozšíření startovního pole nabídneme náš nový prototyp každému zájemci.“
Boris Rotenberg se netají tím, že nemá strach z konkurence. „Samozřejmě si přejeme silné soupeře. Čím více bude vozů na startu, tím lépe pro nás. Vyvíjíme tento vůz pro soupeření s naší konkurencí a porazíme-li v závodě silného soupeře, tak nás to jen posílí. Prvním týmem, na který se s naší nabídkou zákaznického vozu LMP1 obrátíme, bude Rebellion Racing. Pevně věřím, že jejich přestup do kategorie LMP2 v letošním roce bude jen přechodný a doufám, že je v příští sezóně uvidíme na startovním roštu kategorie LMP1 a že to bude právě s naším novým vozem,“ říká poměrně sebevědomě Boris Rotenberg.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.