Náklady jsou oblast, která je ostře sledovaná ve všech oborech, vrcholový motorsport nevyjímaje. I obyčejný selský rozum stačí na to, abychom pochopili, že v každé lidské činnosti je nutné, aby se prostředky, které jsou na konkrétní činnost vynaložené, minimálně vrátily zpět. Pokud se jich vrátí více, je tak položen základ pro další rozvoj. Ekonomové hovoří o návratnosti a výnosu investice.
V předvečer testů na okruhu v Monze se sešla strategická komise WEC, ve které jsou zastoupeny i tovární týmy Porsche a Toyota. V rámci tohoto zasedání japonská automobilka potvrdila, že se ve vytrvalostním mistrovství světa bude angažovat minimálně do roku 2019. Zástupci německého týmu potvrdili, že po předčasném odstoupení Audi v loňském roce, je Porsche připraveno prodloužit své původní závazky až do roku 2020 (původní závazek Porsche zněl do roku 2018). Současné technické regule, podle kterých uvedené týmy staví své závodní prototypy, byly v základních rysech zmrazeny až do roku 2020.
Vývoj se samozřejmě zastavit nedá, proto se pravidla aktualizují průběžně pro každý ročník, viz letošní změny v počtu pneumatik nebo aerodynamických verzích karoserie. I ty však mají vliv na snížení nákladů.
V průběhu uvedených jednání zástupci obou konkurenčních týmů uzavřeli džentlmenskou dohodu, na základě které nezavedou do sezóny 2019 včetně zcela nové šasi. „Do konce roku 2019 budeme používat stejný monokok,“ uvedl technický a týmový šéf Porsche v jedné osobě, Andreas Seidl. „To znamená, že monokoky, které nasadíme v letošní sezóně, použijeme i pro ročníky 2018 a 2019.“ Seidl se dále rozhovořil o tom, že toto zakonzervování nebude mít žádný vliv na další vývoj prototypů: „Oba týmy si uvědomují, že mezi jednotlivými monokoky nejsou žádné velké rozdíly, hlavně v oblasti aerodynamiky a hmotnosti. A to je důvod, proč jsme přišli s touto dohodou. Přes to, že si oba dva monokoky jsou tak podobné, je zde ještě dost prostoru pro jejich další technický rozvoj v rámci současných pravidel. Nemyslíme si, že tato naše dohoda nějak ublíží dalšímu technickému vývoji našich prototypů nebo sportovní stránce věci. Je to velmi rozumná dohoda a proto jsme ji uzavřeli.“
V současné době tak dále probíhají jednání o podobě technických regulí pro rok 2020 a dál. Je potřeba nastavit základní filozofii vytrvalostních závodů s ohledem na atraktivnost a samozřejmě se nesmí zapomenout ani na oblast nákladů. To je důvod, proč jsou do těchto jednání zapojeni kromě ACO, FIA, Porsche a Toyoty i zástupci francouzského Peugeotu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?