Poslední březnové odpoledne na okruhu v Monze patřilo německému týmu Porsche, který zde veřejně odhalil své vozy, se kterými chce letos po třetí získat mistrovskou korunu vytrvalostních závodů
Porsche si z Monzy odváží veskrze pozitivní dojmy, i když nejsou kompletní, protože nejrychlejší čas předsezónních testů patří japonskému konkurentovi. Ale jinak byli u Porsche více, než spokojeni. Ze všech jezdců německého týmu si nejlépe vedl úřadující mistr světa Neel Jani, který v noční části testů získal hodnotou 1:31,666 min nejrychlejší čas zajetý prototypem Porsche 919 Hybrid. Neel Jani se ve voze #1 střídal s André Lottererem, který do týmu Porsche přestoupil po ukončení loňské sezóny jako jediný jezdec z rozpuštěného Audi Sport Team Joest. Třetím do party je debutant LMP1 Nick Tandy. Posádka #1 si za dobu testů v Monze připsala na svůj vrub výkon v podobě celkově ujetých 331 kol.
Za volantem sesterského vozu #2 se střídali Timo Bernhard, Brendon Hartley a Earl Bamber, jež nahradil Marka Webbera, který po loňské sezóně ukončil svou bohatou aktivní závodnickou kariéru. Tato posádka zdolala v Monze 329 okruhů, což odpovídá ujeté vzdálenosti cca 1900 km.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro LMP: „Díky skvělému nasazení celého týmu máme za sebou velmi úspěšný týden. Na jeho počátku jsme na okruhu Paul Richard odjeli jeden z našich nejlepších vytrvalostních testů v historii. Po přesunu do Monzy jsme veřejně představili náš letošní model 919 Hybrid, který byl, obzvláště z hlediska svého nového zbarvení, přijatý velmi kladně. Následovaly dva testovací dny, které jsme naplno využili pro finální ověření našeho nového vozu. Vzhledem k velmi těsným rozdílům si myslím, že nás i naše diváky čeká letos velmi vzrušující a napínavá vytrvalostní sezóna.“
Andreas Seidl, týmový šéf: „Prolog jsme rozdělili do dvou samostatných fází. V sobotu jsme se zaměřili na finální nastavení set-upu, což se na základě získaných dat podařilo ještě vylepšit. Pak se objevil déšť a my jsme tuto situaci využili k tréninku simulací při měnících se podmínkách. V nedělní části jsme se zaměřili na simulaci vlastního závodu a to včetně zkoušek rutinních zastávek v boxech. Vzhledem k faktu, že Toyota, podobně jako my, zkoušela verzi s nízkým přítlakem pro Le Mans, měli jsme navzájem velmi zajímavé srovnání. Samozřejmě se jednalo o testování, což nemůže poskytovat absolutně vypovídací hodnoty srovnání, ale zdá se, že si budeme v závodech velmi blízcí, co se konkurenceschopnosti týká. Pro náš tým je nyní důležité zjištění, že jsme zcela připraveni nastoupit za dva týdny k prvnímu ostrému měření sil v Silverstone.“
Neel Jani (Porsche 9189 Hybrid #1): „Vyzkoušeli jsme si simulaci závodního víkendu a vyšlo to dobře. Obzvláště, když jsme se museli vypořádat s měnícími se podmínkami na trati. Zdejší testy v Monze jsem si užil. Okruh má velkou tradici a zvláštní atmosféru. Měli jsme zde také mnoho fanoušků a bylo to velmi zábavné. Tato trať neodpouští žádné chyby a to bylo při jízdě velmi vzrušující.“
André Lotterer (Porsche 9189 Hybrid #1): „Pro mne byly tyto testy prvním veřejným vystoupením v roli továrního pilota u týmu Porsche LMP. Musel jsem se sžít s celým týmem a vyzkoušet si to za podmínek velmi blízkých ostrému závodnímu víkendu, což bylo velmi důležité. Byl jsem osloven mnoha fanoušky, kteří mne zde poprvé viděli v kombinéze nového týmu. Ale rychle si na to zvykám. Porsche je v tomto ohledu velmi specifická značka a každý závodní jezdec by s ní chtěl být ve své kariéře spojený. Těším se na vzrušující sezónu.“
Nick Tandy (Porsche 9189 Hybrid #1): „Byly to důležité testy před prvním ostrým závodem sezóny. Měli jsme spoustu testů, ale chyběl při nich ten důležitý závodní tlak. Tím se tento prolog od všech těch našich předchozích zkoušek odlišoval, protože zde v Monze jsme se chovali, jako při ostrém závodě. Je dobré si toto vyzkoušet ještě před prvním opravdovým závodem sezóny.“
Earl Bamber (Porsche 9189 Hybrid #2): „Kluci v továrně odvedli na 919 spoustu skvělé práce. Během testů v Monze jsme měli příležitost se o voze hodně naučit a to zejména při jízdě ve ztížených podmínkách. Během noční sekce přišla bouřka a bylo užitečné si vyzkoušet jízdu v takových náročných podmínkách ještě před skutečným závodem.“
Timo Bernard (Porsche 9189 Hybrid #2): „Pro mne to byl velmi přínosný test. Dobře jsme to zvládli a nyní jsme skutečně připravení na první ostrý závod v Silverstone. Na seznamu máme ještě pár věcí, ketré bude potřeba doladit před Le Mans, ale celkově si myslím, že jsme si to v Monze užili a odjíždíme s pocitem dobře vykonané práce. Bulo zde super prostředí, pěkné závodění a samozřejmě nezbytní fanoušci, kteří dávají motorsportu tu správnou kulisu. Celkově to byl skvělý úvod letošní sezóny. S Brendonem se již velmi dobře známe, fungujeme tak trochu jako manželský pár a Earl k nám dobře zapadá. Jsme připraveni za to pořádně vzít!“
Brendon Hartley (Porsche 9189 Hybrid #2): „Už když jsme sem přijeli, tak jsme měli dobrý pocit a tušili jsme, že na tom budeme dobře. K jízdám jsme všichni přistoupili spíš jako k ostrému závodu, než jako k testu. Monza je skvělá trať s perfektní atmosférou a úžasnými diváky, a to i když se jedná jen o testy. Přál bych si, abychom zde v budoucnu jeli také skutečný závod. Po celý prolog jsme s Toyotou byli velmi blízko, takže to vypadá na těsné a tvrdé souboje. Také bylo dobré si zase zpátky zvyknout na provoz na trati, protože naše předešlé testování se odehrávalo na prázdných okruzích.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?