Poslední březnové odpoledne na okruhu v Monze patřilo německému týmu Porsche, který zde veřejně odhalil své vozy, se kterými chce letos po třetí získat mistrovskou korunu vytrvalostních závodů
Porsche si z Monzy odváží veskrze pozitivní dojmy, i když nejsou kompletní, protože nejrychlejší čas předsezónních testů patří japonskému konkurentovi. Ale jinak byli u Porsche více, než spokojeni. Ze všech jezdců německého týmu si nejlépe vedl úřadující mistr světa Neel Jani, který v noční části testů získal hodnotou 1:31,666 min nejrychlejší čas zajetý prototypem Porsche 919 Hybrid. Neel Jani se ve voze #1 střídal s André Lottererem, který do týmu Porsche přestoupil po ukončení loňské sezóny jako jediný jezdec z rozpuštěného Audi Sport Team Joest. Třetím do party je debutant LMP1 Nick Tandy. Posádka #1 si za dobu testů v Monze připsala na svůj vrub výkon v podobě celkově ujetých 331 kol.
Za volantem sesterského vozu #2 se střídali Timo Bernhard, Brendon Hartley a Earl Bamber, jež nahradil Marka Webbera, který po loňské sezóně ukončil svou bohatou aktivní závodnickou kariéru. Tato posádka zdolala v Monze 329 okruhů, což odpovídá ujeté vzdálenosti cca 1900 km.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro LMP: „Díky skvělému nasazení celého týmu máme za sebou velmi úspěšný týden. Na jeho počátku jsme na okruhu Paul Richard odjeli jeden z našich nejlepších vytrvalostních testů v historii. Po přesunu do Monzy jsme veřejně představili náš letošní model 919 Hybrid, který byl, obzvláště z hlediska svého nového zbarvení, přijatý velmi kladně. Následovaly dva testovací dny, které jsme naplno využili pro finální ověření našeho nového vozu. Vzhledem k velmi těsným rozdílům si myslím, že nás i naše diváky čeká letos velmi vzrušující a napínavá vytrvalostní sezóna.“
Andreas Seidl, týmový šéf: „Prolog jsme rozdělili do dvou samostatných fází. V sobotu jsme se zaměřili na finální nastavení set-upu, což se na základě získaných dat podařilo ještě vylepšit. Pak se objevil déšť a my jsme tuto situaci využili k tréninku simulací při měnících se podmínkách. V nedělní části jsme se zaměřili na simulaci vlastního závodu a to včetně zkoušek rutinních zastávek v boxech. Vzhledem k faktu, že Toyota, podobně jako my, zkoušela verzi s nízkým přítlakem pro Le Mans, měli jsme navzájem velmi zajímavé srovnání. Samozřejmě se jednalo o testování, což nemůže poskytovat absolutně vypovídací hodnoty srovnání, ale zdá se, že si budeme v závodech velmi blízcí, co se konkurenceschopnosti týká. Pro náš tým je nyní důležité zjištění, že jsme zcela připraveni nastoupit za dva týdny k prvnímu ostrému měření sil v Silverstone.“
Neel Jani (Porsche 9189 Hybrid #1): „Vyzkoušeli jsme si simulaci závodního víkendu a vyšlo to dobře. Obzvláště, když jsme se museli vypořádat s měnícími se podmínkami na trati. Zdejší testy v Monze jsem si užil. Okruh má velkou tradici a zvláštní atmosféru. Měli jsme zde také mnoho fanoušků a bylo to velmi zábavné. Tato trať neodpouští žádné chyby a to bylo při jízdě velmi vzrušující.“
André Lotterer (Porsche 9189 Hybrid #1): „Pro mne byly tyto testy prvním veřejným vystoupením v roli továrního pilota u týmu Porsche LMP. Musel jsem se sžít s celým týmem a vyzkoušet si to za podmínek velmi blízkých ostrému závodnímu víkendu, což bylo velmi důležité. Byl jsem osloven mnoha fanoušky, kteří mne zde poprvé viděli v kombinéze nového týmu. Ale rychle si na to zvykám. Porsche je v tomto ohledu velmi specifická značka a každý závodní jezdec by s ní chtěl být ve své kariéře spojený. Těším se na vzrušující sezónu.“
Nick Tandy (Porsche 9189 Hybrid #1): „Byly to důležité testy před prvním ostrým závodem sezóny. Měli jsme spoustu testů, ale chyběl při nich ten důležitý závodní tlak. Tím se tento prolog od všech těch našich předchozích zkoušek odlišoval, protože zde v Monze jsme se chovali, jako při ostrém závodě. Je dobré si toto vyzkoušet ještě před prvním opravdovým závodem sezóny.“
Earl Bamber (Porsche 9189 Hybrid #2): „Kluci v továrně odvedli na 919 spoustu skvělé práce. Během testů v Monze jsme měli příležitost se o voze hodně naučit a to zejména při jízdě ve ztížených podmínkách. Během noční sekce přišla bouřka a bylo užitečné si vyzkoušet jízdu v takových náročných podmínkách ještě před skutečným závodem.“
Timo Bernard (Porsche 9189 Hybrid #2): „Pro mne to byl velmi přínosný test. Dobře jsme to zvládli a nyní jsme skutečně připravení na první ostrý závod v Silverstone. Na seznamu máme ještě pár věcí, ketré bude potřeba doladit před Le Mans, ale celkově si myslím, že jsme si to v Monze užili a odjíždíme s pocitem dobře vykonané práce. Bulo zde super prostředí, pěkné závodění a samozřejmě nezbytní fanoušci, kteří dávají motorsportu tu správnou kulisu. Celkově to byl skvělý úvod letošní sezóny. S Brendonem se již velmi dobře známe, fungujeme tak trochu jako manželský pár a Earl k nám dobře zapadá. Jsme připraveni za to pořádně vzít!“
Brendon Hartley (Porsche 9189 Hybrid #2): „Už když jsme sem přijeli, tak jsme měli dobrý pocit a tušili jsme, že na tom budeme dobře. K jízdám jsme všichni přistoupili spíš jako k ostrému závodu, než jako k testu. Monza je skvělá trať s perfektní atmosférou a úžasnými diváky, a to i když se jedná jen o testy. Přál bych si, abychom zde v budoucnu jeli také skutečný závod. Po celý prolog jsme s Toyotou byli velmi blízko, takže to vypadá na těsné a tvrdé souboje. Také bylo dobré si zase zpátky zvyknout na provoz na trati, protože naše předešlé testování se odehrávalo na prázdných okruzích.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.