Před sezónou 2017 prošla kategorie LMP2 výraznou změnou technických regulí. Již v průběhu nedávných testů pneumatik Dunlop se tato změna projevila na rychlosti závodních speciálů této vytrvalostní kategorie.
Z výběrového řízení, které vyhlásila FIA, vzešla čtveřice dodavatelů homologovaných šasi pro kategorii LMP2. Kvarteto Dallara, Onroak, Oreca a Multimatic/Riley se hned pustilo do práce a v průběhu loňské sezóny postupně představily svou nabídku zájemcům z řad vytrvalostních soukromých týmů. Zatímco v kontinentálních vytrvalostních sériích si jednotliví dodavatelé našli své zákazníky, ve World Endurance Championship se jediným dodavatelem šasi v kategorii LMP2 stala Oreca.
Výše zmíněné předsezónní testy pneumatik nicméně ukázaly, že výkonnost nových prototypů všech homologovaných dodavatelů je obdobná, a že v této oblasti nejsou patrné žádné diametrální rozdíly.
Prototypy mají uzavřený kokpit, v porovnání s loňskými šasi jsou užší, vyšší, mají delší rozvor a jejich hmotnost narostla o 30 kg. Bezpečnostní požadavky byly v podstatě převzaty z kategorie LMP1. Všechny týmy budou používat jednotnou pohonnou jednotku Gibson a pojedou na jednotných pneumatikách zn. Dunlop.
Sam Hignett, manažer týmu Jackie Chan DC Racing, byl v rámci výše zmíněných testů pneumatik velmi překvapený nárůstem výkonnosti nových prototypů LMP2. „Největší rozdíl oproti loňským vozům je jednoznačně v rychlosti,“ řekl Hignett. „Odhaduji, že rozdíl oproti kategorii LMP1 se snížil na polovinu. Naprostá většina tohoto progresu jde na úkor motoru, ale své hraje také aerodynamika. Zde dochází neustále k dalšímu posunu vlivem postupného vývoje, ale nové vozy mají od základu aerodynamické vlastnosti lepší, než jak tomu bylo např. vloni. Samozřejmě zde hovořím o šasi Oreca, ale jistý posun je patrný i u šasi ostatních dodavatelů."
A jaké jsou další změny oproti loňsku? „Výrazný rozdíl je také v oblasti motorů. Nejen, že máme nového dodavatzele, ale současně již není dovoleno provádět různé úpravy na motormanagementu ve smyslu mapování a trakce,“ uvádí Sam Hignett. „Vloni jsme měli v této oblasti určitou volnost, ale to nyní není možné a podle mne to bude mít vliv na narovnání podmínek. Budeme na tom všichni stejně a budeme muset hledat zlepšení v jiných oblastech.“
Vyšší výkony si vyžádaly i změny v pneumatikách. „To je oblast, která se samozřejmě musela také přizpůsobit novým podmínkám,“ řekl Hignett. „Protože došlo k nárůstu výkonu motoru, musela se odpovídajícím způsobem změnit i konstrukce pneumatik. Prototypy jsou těžší a za jízdy generují vyšší přítlak. Povolené množství pneumatik, které mohou týmy v závodě použít, se však nezměnilo, takže bude nyní velmi důležité, jak budou jezdci s pneumatikami zacházet. V této oblasti to bude daleko složitější, bude to velmi citlivé téma, alespoň v prvních závodech, než se jezdci a týmy naučí s pneumatikami správně zacházet a přizpůsobí tomu svou strategii.“
Podle Sama Hignetta kladou tyto změny velké nároky obzvláště na mladé jezdce: „Myslím si, že nyní se zejména mladí jezdci, kteří se chtějí posunout do silnější kategorie LMP1, budou muset daleko lépe připravovat a daleko více učit. Ale to je dobře, protože průprava před přestupem do LMP1 je nesmírně důležitá. Je to vrcholná kategorie vytrvalostních závodů a tomu musí odpovídat i jezdcův um a cit.“
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?