Před sezónou 2017 prošla kategorie LMP2 výraznou změnou technických regulí. Již v průběhu nedávných testů pneumatik Dunlop se tato změna projevila na rychlosti závodních speciálů této vytrvalostní kategorie.
Z výběrového řízení, které vyhlásila FIA, vzešla čtveřice dodavatelů homologovaných šasi pro kategorii LMP2. Kvarteto Dallara, Onroak, Oreca a Multimatic/Riley se hned pustilo do práce a v průběhu loňské sezóny postupně představily svou nabídku zájemcům z řad vytrvalostních soukromých týmů. Zatímco v kontinentálních vytrvalostních sériích si jednotliví dodavatelé našli své zákazníky, ve World Endurance Championship se jediným dodavatelem šasi v kategorii LMP2 stala Oreca.
Výše zmíněné předsezónní testy pneumatik nicméně ukázaly, že výkonnost nových prototypů všech homologovaných dodavatelů je obdobná, a že v této oblasti nejsou patrné žádné diametrální rozdíly.
Prototypy mají uzavřený kokpit, v porovnání s loňskými šasi jsou užší, vyšší, mají delší rozvor a jejich hmotnost narostla o 30 kg. Bezpečnostní požadavky byly v podstatě převzaty z kategorie LMP1. Všechny týmy budou používat jednotnou pohonnou jednotku Gibson a pojedou na jednotných pneumatikách zn. Dunlop.
Sam Hignett, manažer týmu Jackie Chan DC Racing, byl v rámci výše zmíněných testů pneumatik velmi překvapený nárůstem výkonnosti nových prototypů LMP2. „Největší rozdíl oproti loňským vozům je jednoznačně v rychlosti,“ řekl Hignett. „Odhaduji, že rozdíl oproti kategorii LMP1 se snížil na polovinu. Naprostá většina tohoto progresu jde na úkor motoru, ale své hraje také aerodynamika. Zde dochází neustále k dalšímu posunu vlivem postupného vývoje, ale nové vozy mají od základu aerodynamické vlastnosti lepší, než jak tomu bylo např. vloni. Samozřejmě zde hovořím o šasi Oreca, ale jistý posun je patrný i u šasi ostatních dodavatelů."
A jaké jsou další změny oproti loňsku? „Výrazný rozdíl je také v oblasti motorů. Nejen, že máme nového dodavatzele, ale současně již není dovoleno provádět různé úpravy na motormanagementu ve smyslu mapování a trakce,“ uvádí Sam Hignett. „Vloni jsme měli v této oblasti určitou volnost, ale to nyní není možné a podle mne to bude mít vliv na narovnání podmínek. Budeme na tom všichni stejně a budeme muset hledat zlepšení v jiných oblastech.“
Vyšší výkony si vyžádaly i změny v pneumatikách. „To je oblast, která se samozřejmě musela také přizpůsobit novým podmínkám,“ řekl Hignett. „Protože došlo k nárůstu výkonu motoru, musela se odpovídajícím způsobem změnit i konstrukce pneumatik. Prototypy jsou těžší a za jízdy generují vyšší přítlak. Povolené množství pneumatik, které mohou týmy v závodě použít, se však nezměnilo, takže bude nyní velmi důležité, jak budou jezdci s pneumatikami zacházet. V této oblasti to bude daleko složitější, bude to velmi citlivé téma, alespoň v prvních závodech, než se jezdci a týmy naučí s pneumatikami správně zacházet a přizpůsobí tomu svou strategii.“
Podle Sama Hignetta kladou tyto změny velké nároky obzvláště na mladé jezdce: „Myslím si, že nyní se zejména mladí jezdci, kteří se chtějí posunout do silnější kategorie LMP1, budou muset daleko lépe připravovat a daleko více učit. Ale to je dobře, protože průprava před přestupem do LMP1 je nesmírně důležitá. Je to vrcholná kategorie vytrvalostních závodů a tomu musí odpovídat i jezdcův um a cit.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?