Před sezónou 2017 prošla kategorie LMP2 výraznou změnou technických regulí. Již v průběhu nedávných testů pneumatik Dunlop se tato změna projevila na rychlosti závodních speciálů této vytrvalostní kategorie.
Z výběrového řízení, které vyhlásila FIA, vzešla čtveřice dodavatelů homologovaných šasi pro kategorii LMP2. Kvarteto Dallara, Onroak, Oreca a Multimatic/Riley se hned pustilo do práce a v průběhu loňské sezóny postupně představily svou nabídku zájemcům z řad vytrvalostních soukromých týmů. Zatímco v kontinentálních vytrvalostních sériích si jednotliví dodavatelé našli své zákazníky, ve World Endurance Championship se jediným dodavatelem šasi v kategorii LMP2 stala Oreca.
Výše zmíněné předsezónní testy pneumatik nicméně ukázaly, že výkonnost nových prototypů všech homologovaných dodavatelů je obdobná, a že v této oblasti nejsou patrné žádné diametrální rozdíly.
Prototypy mají uzavřený kokpit, v porovnání s loňskými šasi jsou užší, vyšší, mají delší rozvor a jejich hmotnost narostla o 30 kg. Bezpečnostní požadavky byly v podstatě převzaty z kategorie LMP1. Všechny týmy budou používat jednotnou pohonnou jednotku Gibson a pojedou na jednotných pneumatikách zn. Dunlop.
Sam Hignett, manažer týmu Jackie Chan DC Racing, byl v rámci výše zmíněných testů pneumatik velmi překvapený nárůstem výkonnosti nových prototypů LMP2. „Největší rozdíl oproti loňským vozům je jednoznačně v rychlosti,“ řekl Hignett. „Odhaduji, že rozdíl oproti kategorii LMP1 se snížil na polovinu. Naprostá většina tohoto progresu jde na úkor motoru, ale své hraje také aerodynamika. Zde dochází neustále k dalšímu posunu vlivem postupného vývoje, ale nové vozy mají od základu aerodynamické vlastnosti lepší, než jak tomu bylo např. vloni. Samozřejmě zde hovořím o šasi Oreca, ale jistý posun je patrný i u šasi ostatních dodavatelů."
A jaké jsou další změny oproti loňsku? „Výrazný rozdíl je také v oblasti motorů. Nejen, že máme nového dodavatzele, ale současně již není dovoleno provádět různé úpravy na motormanagementu ve smyslu mapování a trakce,“ uvádí Sam Hignett. „Vloni jsme měli v této oblasti určitou volnost, ale to nyní není možné a podle mne to bude mít vliv na narovnání podmínek. Budeme na tom všichni stejně a budeme muset hledat zlepšení v jiných oblastech.“
Vyšší výkony si vyžádaly i změny v pneumatikách. „To je oblast, která se samozřejmě musela také přizpůsobit novým podmínkám,“ řekl Hignett. „Protože došlo k nárůstu výkonu motoru, musela se odpovídajícím způsobem změnit i konstrukce pneumatik. Prototypy jsou těžší a za jízdy generují vyšší přítlak. Povolené množství pneumatik, které mohou týmy v závodě použít, se však nezměnilo, takže bude nyní velmi důležité, jak budou jezdci s pneumatikami zacházet. V této oblasti to bude daleko složitější, bude to velmi citlivé téma, alespoň v prvních závodech, než se jezdci a týmy naučí s pneumatikami správně zacházet a přizpůsobí tomu svou strategii.“
Podle Sama Hignetta kladou tyto změny velké nároky obzvláště na mladé jezdce: „Myslím si, že nyní se zejména mladí jezdci, kteří se chtějí posunout do silnější kategorie LMP1, budou muset daleko lépe připravovat a daleko více učit. Ale to je dobře, protože průprava před přestupem do LMP1 je nesmírně důležitá. Je to vrcholná kategorie vytrvalostních závodů a tomu musí odpovídat i jezdcův um a cit.“
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.