Sezóna 2017 je zlomovou pro kategorii LMP2. Týmy soutěžící ve vytrvalostních závodech v této kategorii mohou do závodu použít pouze šasi 4 homologovaných výrobců. Tato šasi byla pro nadcházející sezónu vyvinuta podle nových technických řádů a byla osazena jednotnou pohonnou jednotkou Gibson, která disponuje vyšším výkonem, než loňský motor Nissanu.
Již při prvních testech nových šasi během uplynulého roku se zkušební jezdci i vývojoví inženýři o novém šasi vyjadřovali vesměs kladně. Kromě lepší ovladatelnosti vyzdvihovali právě efektivní aerodynamiku, která dokáže, oproti předešlým prototypům, generovat vyšší přítlak, což ale není vykoupeno snížením jejich maximální rychlosti. Ve spojení s výkonnější pohonnou jednotkou slibují nové prototypy výrazné snížení rozdílu mezi kategoriemi LMP2 a LMP1 - L (prototypy s klasickou pohonnou jednotkou provozované soukromými týmy).
Tato očekávání se nyní potvrdila v rámci předsezónního testování pneumatik Dunlop, které proběhlo minulý týden na okruhu ve španělském Aragonu. V porovnání s testovacími jízdami loňských prototypů LMP2 na stejné trati dosáhly tyto nové vozy zrychlení přibližně o 3s na jedno kolo (vloni 1:25,4 min; letos 1:22,4 min). Během zmíněných testů Dunlop se nové prototypy LMP2 dosahovanými časy výrazně přiblížili k časům, které na této trati dosahovaly v loňském roce prototypy soukromých týmů LMP1 (Rebellion a ByKolles). Rozdíl činil pouhých 0,8s!!!
Vzhledem k tomu, že se v současnosti jedná o zcela čerstvou konstrukci, která v následujících měsících projde dalším vývojem podle toho, jak budou týmy získávat nové poznatky přímo z nasazení vozů v ostrém závodním režimu, dá se s vysokou mírou pravděpodobnosti očekávat další zrychlení těchto prototypů. Podle zástupců některých týmů i samotných jezdců se v podstatě zcela eliminuje rozdíl ve výkonnosti mezi kategoriemi LMP2 a LMP1 - L.
Bart Hayden, týmový manažer Rebellion Racing řekl: „Náš letošní čas na kolo zde v Aragonu se tomu loňskému přiblížil na necelou 1s. Ale vloni jsme zde jezdili s vozem vyšší kategorie (LMP1-L). Myslím si, že letošní sezóna bude v LMP2 vysoce konkurenční a já jsem rád za naše rozhodnutí přestoupit do této kategorie.“
Ve stejném duchu se vyjádřil také týmový manažer DC Racing Gary Holland: „Ten rozdíl oproti loňskému roku je prostě obrovský. Motor má daleko vyšší výkon, máme lepší pneumatiky s vyšší úrovní přilnavosti a k tomu výrazně efektivnější aerodynamika. Je to úchvatné.“
Také Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing pozoruje výrazné zrychlení oproti předešlé sezóně: „Je to prostě úžasné. Myslím, že se nyní dostáváme na úroveň LMP1 a bude velmi zajímavé pozorovat souboje v Le Mans.“
Když už je řeč o Le Mans, tak vzhledem k délce dráhy v Aragonu (5344 m) a v Le Mans (13629 m) se očekává, že okruh La Sarthe zdolají nové prototypy LMP2 o 8 - 9s rychleji, než v roce 2016. Technický šéf mistrovského týmu Signatech Lionel Chevalier očekává, že v Le Mans se časy v kategorii LMP2 budou pohybovat na hranici 3:27 min. „Dosahované časy jsou mnohem rychlejší,“ uvádí Lionel Chevalier a pokračuje: „zdejší 3s na kolo budou v Le Mans znamenat zrychlení až o 9s a to je hodně. Pro některé jezdecké gentlemany možná až příliš. Znamená to výrazné zmenšení rozdílů mezi LMP2 a LMP1. Pro šampionát to bude dobré, ale nemyslím si, že z toho budou u Porsche nebo Toyoty nadšení, když uvidí, že rozdíl mezi jejich hybridními speciály a našimi vozy je jen 5s na kolo.“
Pro ilustraci výše uvedeného připomeňme, že vloni činil v Le Mans nejpomalejší kvalifikační čas LMP1 - H 3:22,8 min; nejrychlejší LMP1 - L 3:26,5 min a u LMP2 se letos očekává 3:27 min.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.