Sezóna 2017 je zlomovou pro kategorii LMP2. Týmy soutěžící ve vytrvalostních závodech v této kategorii mohou do závodu použít pouze šasi 4 homologovaných výrobců. Tato šasi byla pro nadcházející sezónu vyvinuta podle nových technických řádů a byla osazena jednotnou pohonnou jednotkou Gibson, která disponuje vyšším výkonem, než loňský motor Nissanu.
Již při prvních testech nových šasi během uplynulého roku se zkušební jezdci i vývojoví inženýři o novém šasi vyjadřovali vesměs kladně. Kromě lepší ovladatelnosti vyzdvihovali právě efektivní aerodynamiku, která dokáže, oproti předešlým prototypům, generovat vyšší přítlak, což ale není vykoupeno snížením jejich maximální rychlosti. Ve spojení s výkonnější pohonnou jednotkou slibují nové prototypy výrazné snížení rozdílu mezi kategoriemi LMP2 a LMP1 - L (prototypy s klasickou pohonnou jednotkou provozované soukromými týmy).
Tato očekávání se nyní potvrdila v rámci předsezónního testování pneumatik Dunlop, které proběhlo minulý týden na okruhu ve španělském Aragonu. V porovnání s testovacími jízdami loňských prototypů LMP2 na stejné trati dosáhly tyto nové vozy zrychlení přibližně o 3s na jedno kolo (vloni 1:25,4 min; letos 1:22,4 min). Během zmíněných testů Dunlop se nové prototypy LMP2 dosahovanými časy výrazně přiblížili k časům, které na této trati dosahovaly v loňském roce prototypy soukromých týmů LMP1 (Rebellion a ByKolles). Rozdíl činil pouhých 0,8s!!!
Vzhledem k tomu, že se v současnosti jedná o zcela čerstvou konstrukci, která v následujících měsících projde dalším vývojem podle toho, jak budou týmy získávat nové poznatky přímo z nasazení vozů v ostrém závodním režimu, dá se s vysokou mírou pravděpodobnosti očekávat další zrychlení těchto prototypů. Podle zástupců některých týmů i samotných jezdců se v podstatě zcela eliminuje rozdíl ve výkonnosti mezi kategoriemi LMP2 a LMP1 - L.
Bart Hayden, týmový manažer Rebellion Racing řekl: „Náš letošní čas na kolo zde v Aragonu se tomu loňskému přiblížil na necelou 1s. Ale vloni jsme zde jezdili s vozem vyšší kategorie (LMP1-L). Myslím si, že letošní sezóna bude v LMP2 vysoce konkurenční a já jsem rád za naše rozhodnutí přestoupit do této kategorie.“
Ve stejném duchu se vyjádřil také týmový manažer DC Racing Gary Holland: „Ten rozdíl oproti loňskému roku je prostě obrovský. Motor má daleko vyšší výkon, máme lepší pneumatiky s vyšší úrovní přilnavosti a k tomu výrazně efektivnější aerodynamika. Je to úchvatné.“
Také Xavier Combet, šéf týmu TDS Racing pozoruje výrazné zrychlení oproti předešlé sezóně: „Je to prostě úžasné. Myslím, že se nyní dostáváme na úroveň LMP1 a bude velmi zajímavé pozorovat souboje v Le Mans.“
Když už je řeč o Le Mans, tak vzhledem k délce dráhy v Aragonu (5344 m) a v Le Mans (13629 m) se očekává, že okruh La Sarthe zdolají nové prototypy LMP2 o 8 - 9s rychleji, než v roce 2016. Technický šéf mistrovského týmu Signatech Lionel Chevalier očekává, že v Le Mans se časy v kategorii LMP2 budou pohybovat na hranici 3:27 min. „Dosahované časy jsou mnohem rychlejší,“ uvádí Lionel Chevalier a pokračuje: „zdejší 3s na kolo budou v Le Mans znamenat zrychlení až o 9s a to je hodně. Pro některé jezdecké gentlemany možná až příliš. Znamená to výrazné zmenšení rozdílů mezi LMP2 a LMP1. Pro šampionát to bude dobré, ale nemyslím si, že z toho budou u Porsche nebo Toyoty nadšení, když uvidí, že rozdíl mezi jejich hybridními speciály a našimi vozy je jen 5s na kolo.“
Pro ilustraci výše uvedeného připomeňme, že vloni činil v Le Mans nejpomalejší kvalifikační čas LMP1 - H 3:22,8 min; nejrychlejší LMP1 - L 3:26,5 min a u LMP2 se letos očekává 3:27 min.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.