WEC: Toyota hrozí odchodem z vytrvalostních závodů

Tým Toyota Gazoo Racing při prezentaci před závodem 24 hodin Le Mans 2016
Tým Toyota Gazoo Racing při prezentaci před závodem 24 hodin Le Mans 2016, foto: Toyota Motorsport GmbH
iMotorSport.cz 7. března 2017 11:50
Sdílej:

Japonská Toyota, která je světovou jedničkou ve vývoji a výrobě hybridních vozidel, vstoupila do světové vytrvalostní série v okamžiku, kdy se v technických pravidlech objevily možnosti hybridních pohonných ústrojí. Provoz týmu a nasazování závodních prototypů je pro japonského výrobce jakousi vývojovou laboratoří.

Po nečekaném odchodu Audi z World Endurance Championship se otevřelo mnoho otázek týkajících se dalšího směrování vytrvalostních závodů. Na toto téma toho v posledních měsících loňského roku bylo mnoho vyřčeno a mnoho napsáno. Zdálo se, že promotér vytrvalostních závodů, kterým je společnost Automobil de l‘ Ouest, společně s FIA na jedné straně a zainteresované tovární týmy (Porsche a Toyota) na straně druhé nalezly společnou řeč a výsledkem jednání je dohoda, která zmrazila jakékoliv zásadní změny v technických pravidlech pro stavbu závodních prototypů kategorie LMP1 až do sezóny 2019 včetně.

S příchodem nové sezóny vytrvalostního mistrovství světa se začínají znovu objevovat některé diskuse a prohlášení, která mají za úkol připravit půdu pro otevření jednání, ze kterých vzejde nová podoba technických regulí pro stavbu vytrvalostních prototypů pro další období, které bude počínat rokem 2020. Nutno podotknout, že tyto nové regule by měly spatřit světlo světa podstatně dříve, aby zainteresované týmy měli čas na rozhodnutí, zda budou v seriálu vytrvalostních závodů i nadále pokračovat a samozřejmě i čas na konstrukci nových skupin potažmo celých vozů.

Nová pravidla by také měla umožnit výrazné snížení nákladů nutných na vývoj a provoz závodního týmu potažmo vytrvalostních prototypů. A právě výše těchto nákladů je kamenem úrazu. Díky tomu, že konstrukce a vývoj hybridních pohonných jednotek je velmi nákladnou záležitostí, je nemožné, aby se v kategorii LMP1 Hybridních vozů etabloval jiný, než tovární tým. A ani tak se výrobci automobilů do vytrvalostních závodů nijak nehrnou. Tedy nehrnou se do kategorie závodních prototypů na rozdíl od kategorie GTE, ve které v současné době měří své síly tovární týmy Aston Martin, Ferrari, Ford a Porsche. Od příštího roku se tento kvartet rozroste o BMW a hovoří se také o Lamborghini a McLarenu.

Proti tomu vstup mezi prototypy zvažuje v současné době jen automobilka Peugeot, ale na rozdíl od dvojice Porsche/Toyota by se případný vstup francouzské automobilky realizoval do kategorie LMP1 s konvenčním pohonem. A důvodem jsou právě náklady.

V této souvislosti nelze nezmínit situaci právě ve skupině soukromých týmů LMP1. V sezóně 2016 proti sobě soutěžily pouze dva týmy (ByKolles a Rebellion Racing) a v letošní sezóně dokonce budeme na závodních tratích sledovat pouze jediný prototyp stáje ByKolles. Naproti tomu v sezóně 2018 se na startovní rošt budou vedle sebe stavět další vozy. Vývoj prototypů LMP1 pro soukromé stáje probíhá v současné době u společností BR Engineering/ Dalara, Ginetta a Oreca.

Pascal Vasselon, technický ředitel Toyota Motorsport GmbH, se k setrvání Toyoty ve World Endurance Championship vyjádřil takto: „Vývoj hybridní technologie je hybnou silou našeho závodního programu WEC. Toyota ve WEC setrvá i nadále, ale pouze v případě, že se hybridní technologie stanou nedílnou součástí technických pravidel i pro další období. Pokud by se tato možnost z technických regulí vytratila, považovala by to Toyota za krok zpět a obávám se, že by bylo zcela nemožné, aby se Toyota v takovém případě do WEC zapojovala i nadále.“ Zároveň však Vasselon zmínil, že Toyota doposud nikdy nestanovila „koncový termín“ své účasti ve vytrvalostním mistrovství světa.

Tato prohlášení přicházejí právě ve chvíli, kdy se přibližuje termín zahájení diskusí nad novou podobou technických pravidel pro roky 2020 a dále. Očekává se, že tato jednání budou velmi náročná a budou velmi detailně posuzovat veškeré možnosti a oblasti s akcentem na úspory nákladů. Právě oblast nákladů a jejich úspor bude klíčová a bude jakýmsi středobodem všech jednání. ACO a FIA si od toho slibují větší atraktivitu vytrvalostních závodů pro výrobce. Cíl je jasný - dostat na startovní čáru LMP1 více továrních týmů. Vincent Beaumesnil, sportovní ředitel ACO se k otázce jednání o technických předpisech na další období vyjádřil takto: „V tuto chvíli není nic dohodnuto, natož rozhodnuto. Naše diskuse teprve začínají a naším cílem je nalézt konsenzus v oblasti dalšího technického rozvoje za předpokladu masivního snížení nákladů po roce 2020.“

V tuto chvíli se nabízí možnost redukce různých doposud povolených variant hybridních ústrojí pohonu v závislosti na použitém palivu a energetické náročnosti na jeden ujetý okruh. S největší pravděpodobností tak dojde k revizi "Dodatku B" technických předpisů, který zajišťuje srovnatelnou konkurenceschopnost různých typů pohonných ústrojí právě v souvislosti s typem použitého paliva a dělením jednotlivých hybridních tříd.

Mimochodem některá technická opatření vstupují v platnost již pro letošní sezónu (omezení počtu sad pneumatik, omezení počtu pohonných jednotek nebo omezení aerodynamických variant, omezení vývoje v aerodynamickém tunelu a mnohá další) ale na druhou stranu od roku 2018 dochází na poli hybridních pohonů ke vzniku nové kategorie energetické náročnosti - 10MJ (dosavadní maximum je 8MJ).

Podle Pascala Vasselona je nutné vytvořit pracovní skupiny, ve kterých budou mít své zastoupení také představitelé obou továrních týmů - Porsche a Toyota. Snahou těchto pracovních skupin bude nalezení řešení, které umožní rovnocennou soutěživost právě s ohledem na množství vynaložených prostředků.

Berme tedy tuto hrozbu s rezervou, i když jedna stará známá pravda říká: "Nikdy neříkej nikdy".

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.