Japonská Toyota, která je světovou jedničkou ve vývoji a výrobě hybridních vozidel, vstoupila do světové vytrvalostní série v okamžiku, kdy se v technických pravidlech objevily možnosti hybridních pohonných ústrojí. Provoz týmu a nasazování závodních prototypů je pro japonského výrobce jakousi vývojovou laboratoří.
Po nečekaném odchodu Audi z World Endurance Championship se otevřelo mnoho otázek týkajících se dalšího směrování vytrvalostních závodů. Na toto téma toho v posledních měsících loňského roku bylo mnoho vyřčeno a mnoho napsáno. Zdálo se, že promotér vytrvalostních závodů, kterým je společnost Automobil de l‘ Ouest, společně s FIA na jedné straně a zainteresované tovární týmy (Porsche a Toyota) na straně druhé nalezly společnou řeč a výsledkem jednání je dohoda, která zmrazila jakékoliv zásadní změny v technických pravidlech pro stavbu závodních prototypů kategorie LMP1 až do sezóny 2019 včetně.
S příchodem nové sezóny vytrvalostního mistrovství světa se začínají znovu objevovat některé diskuse a prohlášení, která mají za úkol připravit půdu pro otevření jednání, ze kterých vzejde nová podoba technických regulí pro stavbu vytrvalostních prototypů pro další období, které bude počínat rokem 2020. Nutno podotknout, že tyto nové regule by měly spatřit světlo světa podstatně dříve, aby zainteresované týmy měli čas na rozhodnutí, zda budou v seriálu vytrvalostních závodů i nadále pokračovat a samozřejmě i čas na konstrukci nových skupin potažmo celých vozů.
Nová pravidla by také měla umožnit výrazné snížení nákladů nutných na vývoj a provoz závodního týmu potažmo vytrvalostních prototypů. A právě výše těchto nákladů je kamenem úrazu. Díky tomu, že konstrukce a vývoj hybridních pohonných jednotek je velmi nákladnou záležitostí, je nemožné, aby se v kategorii LMP1 Hybridních vozů etabloval jiný, než tovární tým. A ani tak se výrobci automobilů do vytrvalostních závodů nijak nehrnou. Tedy nehrnou se do kategorie závodních prototypů na rozdíl od kategorie GTE, ve které v současné době měří své síly tovární týmy Aston Martin, Ferrari, Ford a Porsche. Od příštího roku se tento kvartet rozroste o BMW a hovoří se také o Lamborghini a McLarenu.
Proti tomu vstup mezi prototypy zvažuje v současné době jen automobilka Peugeot, ale na rozdíl od dvojice Porsche/Toyota by se případný vstup francouzské automobilky realizoval do kategorie LMP1 s konvenčním pohonem. A důvodem jsou právě náklady.
V této souvislosti nelze nezmínit situaci právě ve skupině soukromých týmů LMP1. V sezóně 2016 proti sobě soutěžily pouze dva týmy (ByKolles a Rebellion Racing) a v letošní sezóně dokonce budeme na závodních tratích sledovat pouze jediný prototyp stáje ByKolles. Naproti tomu v sezóně 2018 se na startovní rošt budou vedle sebe stavět další vozy. Vývoj prototypů LMP1 pro soukromé stáje probíhá v současné době u společností BR Engineering/ Dalara, Ginetta a Oreca.
Pascal Vasselon, technický ředitel Toyota Motorsport GmbH, se k setrvání Toyoty ve World Endurance Championship vyjádřil takto: „Vývoj hybridní technologie je hybnou silou našeho závodního programu WEC. Toyota ve WEC setrvá i nadále, ale pouze v případě, že se hybridní technologie stanou nedílnou součástí technických pravidel i pro další období. Pokud by se tato možnost z technických regulí vytratila, považovala by to Toyota za krok zpět a obávám se, že by bylo zcela nemožné, aby se Toyota v takovém případě do WEC zapojovala i nadále.“ Zároveň však Vasselon zmínil, že Toyota doposud nikdy nestanovila „koncový termín“ své účasti ve vytrvalostním mistrovství světa.
Tato prohlášení přicházejí právě ve chvíli, kdy se přibližuje termín zahájení diskusí nad novou podobou technických pravidel pro roky 2020 a dále. Očekává se, že tato jednání budou velmi náročná a budou velmi detailně posuzovat veškeré možnosti a oblasti s akcentem na úspory nákladů. Právě oblast nákladů a jejich úspor bude klíčová a bude jakýmsi středobodem všech jednání. ACO a FIA si od toho slibují větší atraktivitu vytrvalostních závodů pro výrobce. Cíl je jasný - dostat na startovní čáru LMP1 více továrních týmů. Vincent Beaumesnil, sportovní ředitel ACO se k otázce jednání o technických předpisech na další období vyjádřil takto: „V tuto chvíli není nic dohodnuto, natož rozhodnuto. Naše diskuse teprve začínají a naším cílem je nalézt konsenzus v oblasti dalšího technického rozvoje za předpokladu masivního snížení nákladů po roce 2020.“
V tuto chvíli se nabízí možnost redukce různých doposud povolených variant hybridních ústrojí pohonu v závislosti na použitém palivu a energetické náročnosti na jeden ujetý okruh. S největší pravděpodobností tak dojde k revizi "Dodatku B" technických předpisů, který zajišťuje srovnatelnou konkurenceschopnost různých typů pohonných ústrojí právě v souvislosti s typem použitého paliva a dělením jednotlivých hybridních tříd.
Mimochodem některá technická opatření vstupují v platnost již pro letošní sezónu (omezení počtu sad pneumatik, omezení počtu pohonných jednotek nebo omezení aerodynamických variant, omezení vývoje v aerodynamickém tunelu a mnohá další) ale na druhou stranu od roku 2018 dochází na poli hybridních pohonů ke vzniku nové kategorie energetické náročnosti - 10MJ (dosavadní maximum je 8MJ).
Podle Pascala Vasselona je nutné vytvořit pracovní skupiny, ve kterých budou mít své zastoupení také představitelé obou továrních týmů - Porsche a Toyota. Snahou těchto pracovních skupin bude nalezení řešení, které umožní rovnocennou soutěživost právě s ohledem na množství vynaložených prostředků.
Berme tedy tuto hrozbu s rezervou, i když jedna stará známá pravda říká: "Nikdy neříkej nikdy".
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?