Když se řekne Lamborghini, tak i člověk, kterého automobily absolutně nezajímají, přesně ví, o čem je řeč. Neznám nikoho, kdo by neznal vzrušující supersporty této italské továrny na sny. Zasvěcenější čtenáři jistě znají legendu o tom, jak se výrobce traktorů nepohodl s Enzem Ferrari, a proto postavil konkurenční vůz, který započal éru nádherných automobilů, které zdobí zeď nejednoho chlapeckého pokoje. Dnes bych ale připomněl méně známé neveselé období, které malém ukončilo výrobu sportovních vozů s býkem ve znaku.
V roce 1987 se za částku 25 milionů USD stal Chrysler majitelem Lamborghini. Tehdejší ředitel Chrysleru měl s italskou firmou své plány. A rozhodně nešlo o to, aby konkurovala zavedeným výrobcům luxusních sportovních vozů. Jeho plány byly čistě pragmatické. Chtěl využít auru, která se vznášela nad touto značkou, a tím marketingově podpořit Chrysler. Plán spočíval v tom, že z Lamborghini bude pouze stupeň výbavy u Chrysleru. Stejně tak, jak u tuzemské značky Škoda, dobře známé vrcholné provedení Laurin & Klement.
Pověření pracovníci tímto úkolem nadšeni nebyli. Chtěli zachovat výrobu sportovních vozů a ne jen parazitovat na jejím jméně. Pod heslem ,, škodlivá poslušnost" proto navrhli automobil, který by si nikdo s kouskem soudnosti a dobrého vkusu nikdy nekoupil. Pro základ své přestavby použili Chrysler Imperial s nejdelším rozvorem a upravili ho podle svých představ tak, aby výsledek byl opravdu fiaskem.
Sám ředitel Chrysleru při pohledu na výsledek musel uznat, že tudy cesta nevede, a tak přemýšlel, jak jinak může nabitou firmu využít. Shodou okolností se u Chrysleru zrovna pracovalo na duchovním nástupci Shelbyho Cobry. Jenže zvažovaný motor V10 8.0 l byl takřka nepoužitelný. Celolitinový agregát byl příliš těžký a kvůli velikosti ventilů nebylo možné z něj dostat výkon převyšující 300 koní. Naštěstí přišlo osvícení a motor putoval k inženýrům od Lamborghini, kteří si ho vzali do parády. Výsledkem byl na svůj obsah lehký hliníkový motor, který z chystaného Viperu udělal postupem času legendu.
Za dob kralování Chryslera se nakonec, i přes nesnadné počátky spolupráce, Lamborghini vyhouplo zpět do sedla. Úžasný, ale již velice letitý model Countach, byl nahrazen kultovním Diablem. Spolupráce byla ukončena v roce 1994, kdy Chrysler prodal Lamborghini indonéské finanční společnosti Megatech. O další 4 roky později Lamborghini opět změnilo majitele. Tím byla automobilka Audi. A to je již historie, kterou všichni dobře známe. Za více než dvě dekády pod křídly této německé značky vzniklo velké množství úžasných vozů a z Lamborghini se stala stabilní a zisková firma.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.