Pochmurné a málo známé období u Lamborghini

Lamborghini
Lamborghini, foto: wikimedia.org
Petr Boháč , AutoRoad.cz 24. září 2019 13:27
Sdílej:

Když se řekne Lamborghini, tak i člověk, kterého automobily absolutně nezajímají, přesně ví, o čem je řeč. Neznám nikoho, kdo by neznal vzrušující supersporty této italské továrny na sny. Zasvěcenější čtenáři jistě znají legendu o tom, jak se výrobce traktorů nepohodl s Enzem Ferrari, a proto postavil konkurenční vůz, který započal éru nádherných automobilů, které zdobí zeď nejednoho chlapeckého pokoje. Dnes bych ale připomněl méně známé neveselé období, které malém ukončilo výrobu sportovních vozů s býkem ve znaku.

V roce 1987 se za částku 25 milionů USD stal Chrysler majitelem Lamborghini. Tehdejší ředitel Chrysleru měl s italskou firmou své plány. A rozhodně nešlo o to, aby konkurovala zavedeným výrobcům luxusních sportovních vozů. Jeho plány byly čistě pragmatické. Chtěl využít auru, která se vznášela nad touto značkou, a tím marketingově podpořit Chrysler. Plán spočíval v tom, že z Lamborghini bude pouze stupeň výbavy u Chrysleru. Stejně tak, jak u tuzemské značky Škoda, dobře známé vrcholné provedení Laurin & Klement.

Pověření pracovníci tímto úkolem nadšeni nebyli. Chtěli zachovat výrobu sportovních vozů a ne jen parazitovat na jejím jméně. Pod heslem ,, škodlivá poslušnost" proto navrhli automobil, který by si nikdo s kouskem soudnosti a dobrého vkusu nikdy nekoupil. Pro základ své přestavby použili Chrysler Imperial s nejdelším rozvorem a upravili ho podle svých představ tak, aby výsledek byl opravdu fiaskem.

Sám ředitel Chrysleru při pohledu na výsledek musel uznat, že tudy cesta nevede, a tak přemýšlel, jak jinak může nabitou firmu využít. Shodou okolností se u Chrysleru zrovna pracovalo na duchovním nástupci Shelbyho Cobry. Jenže zvažovaný motor V10 8.0 l byl takřka nepoužitelný. Celolitinový agregát byl příliš těžký a kvůli velikosti ventilů nebylo možné z něj dostat výkon převyšující 300 koní. Naštěstí přišlo osvícení a motor putoval k inženýrům od Lamborghini, kteří si ho vzali do parády. Výsledkem byl na svůj obsah lehký hliníkový motor, který z chystaného Viperu udělal postupem času legendu.

Za dob kralování Chryslera se nakonec, i přes nesnadné počátky spolupráce, Lamborghini vyhouplo zpět do sedla. Úžasný, ale již velice letitý model Countach, byl nahrazen kultovním Diablem. Spolupráce byla ukončena v roce 1994, kdy Chrysler prodal Lamborghini indonéské finanční společnosti Megatech. O další 4 roky později Lamborghini opět změnilo majitele. Tím byla automobilka Audi. A to je již historie, kterou všichni dobře známe. Za více než dvě dekády pod křídly této německé značky vzniklo velké množství úžasných vozů a z Lamborghini se stala stabilní a zisková firma.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.