Tavria byl malý levný hatchback ukrajinské automobilky ZAZ, který se ve výrobě udržel celých 24 let. Vždy však šlo o jeden z nejjednoduších vozů, které byly na svém marketu nabízeny. I tak ale posloužil jako základ pro závodní stroj, který měl bojovat ve skupině B.
S Tavrií se mohli docela často setkat i Češi, v 90. letech se prodával na našem trhu a ojedinělé kousky se na silnicích držely ještě v minulé dekádě. Dnes už se s Tavrií v Česku v podstatě vůbec nemáte šanci setkat, podobně jako Oltcit nebo Samara se bohužel zcela vytratily.
Lidové vozidlo značky, která do té dobry produkovala jen beznadějně zastaralý Záporožec, byl na svou dobu a místo docela moderní. Malý hranatý hatchback s koncepcí vše vepředu v sovětské nabídce doplňoval dražší Samaru. Třídveřový hatchback později doplnila i sedan verze nazvaná Slavuta, kombi Dana a pick-up Tavria, poslední kusy z fabriky v Záporoží vyjely až v roce 2011.
Několik kusů Tavrie z předsériové výroby se dostalo v roce 1986 do rukou kontruktérů estonského sportovního týmu Estreklamfilm. Vedoucí týmu, Kaila Kael, se ihned rozhodl postavit na tomto základě závodní stroj. Aby se ale lidová Tavria dokázala prosadit v tvrdé konkurenci, bylo potřeba provést velmi zásadní změny. Původní motor, čtyřválec MeMZ 245 o výkonu 51 koní, tak byla nahrazen motorem z VAZ 2106 a s výkonem zvýšeným na 140 koní. Místo pod kapotu však putoval před zadní nápravu do míst, kde běžná Tavria má zadní sedačky. Výkon byl na rozšířenou zadní nápravu přenášen přes převodovku původem z formule Estonia.
Zadní část Tavrie se ostatně změnila k nepoznání. Karosérie byla odříznuta hned za B sloupkem a celá záď nahrazena trubkovým rámem. Ten byl zakryt laminátoým krytem imitujícím původní vzhled Tavrie, avšak s výrazně širšími blatníky. Celou záď bylo navíc možné vyklopit pro snadný přístup k motoru. Vepředu zůstal chladič, samozřejmě mohutnější a přestěhovala se zde i nádrž na benzín.
Plánování i stavba zabrala jen 112 dní. Výsledný vůz, nazvaný ZAZ-1102 ERF-Mobile, byl dle testovacích jezdců nezastavitelný na asfaltu, při ostrém nasazení však byl problém se spolehlivostí. Vznikly dva kusy, druhý postavený se při svém nasazení na Rallye Jalta téměř okamžitě pokazil, první kus se dočkal více nasazení ale po přehřátí motoru byl odstaven do garáže. Pracovalo se i na třetím kuse, v roce 1987 však byla zrušena skupina B, ve které Estonci plánovali Tavrie nasadit a projekt tak byl ukončen.
Na první vyrobený kus se postupem času zapomělo a byl považován za ztracený, před pár lety se však náhle dostal do sbírek muzea závodních automobilů v Tallinu. Tam se dočkal kompletní renovace, která jej dostala do stavu, v jakém před 30 lety poprvé vyjel na závodní trať.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?