Když si přečtete takovýto nadpis, asi vás napadne leda bláznivý výtvor umělce trpícího přebytkem představivosti a volného času. Takové auto ale opravdu vzniklo, bylo zamýšleno pro sériovou výrobu a stál za ním Henry Ford.
Základ pro vývoj sójové náhražky automobilu ale dodal člověk, který se jmenoval George Washington Carver. Afroamerický botanik a vynálezce, který se zabýval vývojem náhražek za běžně používané materiály jejich ekologickými variantami z rostlin. A právě jeden z jeho vynálezů, plastický materiál z výtažků sóji, pšenice a kukuřice byl využit pro konstrukci nového vozu.
Důvodem pro využití takovéhoto materiálu nebylo ekologické cítění jeho tvůrců, ale spíše požadavek na nízkou váhu a především nedostatek oceli. Vznikalo totiž počátkem 40. let, kdy zuřila druhá světová válka a využití oceli mělo trochu jiné priority.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Henry Ford vývoj svěřil designéru Eugene Turenne Gregoriemu, který ale projekt po nějaké době svěřil konstruktéru Lowell E. Overlymu. Výsledkem byl vůz, jehož trubkový rám pokrývalo 14 panelů karosérie, vytvořených ze sójové hmoty. Také na oknech se šetřilo vahou a tak byly místo skla vyrobeny z plexiskla. Vůz využíval osmiválec Ford o výkonu 60 koní. Výsledný automobil vážil jen 907 kg, tedy asi o 25 % méně než srovnatelný sériový automobil té doby. Finální složení materiálu použitého na panely karosérie bohužel není známo, nedochovaly se totiž žádné dokumenty z výroby. Kromě tří základních složek se některé zdroje zmiňují i o vlákenech z konopí, zatímco jiné mluví spíše o fenolové pryskyřici a formaldehydu.
I přes využití netradičních materiálů ale vůz nepůsobil jako futuristický koncept, na pohled šlo o docela normální malý sedan, který se nevymykal z norem tehdejší americké produkce. Auto bylo navíc velmi odolné, materiál dokázal vydržet nárazy silnější než tehdejší ocel, jak dokazuje i video Henry Forda, který kladivem opakovaně buší do jednoho z panelů karosérie, který si nechal instalovat na svůj vlastní vůz. Kromě netradičního materiálu měl být originální i pohon, spalovací motor byl totiž uzpůsoben pro spalování paliva vyrobeného z konopí.
I přes nesporné výhody automobilu a pozitivní přijetí na výstavách, ale k výrobě nakonec nikdy nedošlo. Nevznikl ani druhý plánovaný prototyp, první vyrobený vůz byl navíc zničen, údajně už v roce 1941 samotným Gregoriem. Jedním z důvodů pro ukončení celého projektu mohla být právě probíhající válka, kdy byl vývoj osobních automobilů upozaděn a veškeré prostředky šly na vývoj vybavení pro armádu. Sója se však do automobilů vrátila a právě Ford před pár lety začal používat materiály ze sóji v interiérech svých vozů.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?