Možnost postavit si od základu vlastní auto asi přijde současným Evropanům jako něco naprosto nereálného. V Sovětském svazu však šlo o překvapivě běžnou činnost, podobné auta vznikaly po stovkách a dokonce se tam konaly srazy podobných výtvorů. Mnohé z nich, jako napříkad Oleko, navíc jezdí dodnes.
Zejména v 70. a 80. letech bylo v Sovětském svazu docela běžné, že si tamní občané sami stavěli auta. Takové vozy navíc bylo možné legálně přihlásit na značky a provozovat. Velká část takto vyrobených automobilů byly sporťáky, kte kterým se jinak Rusové ani dostat nemohli. Stavěly se však i jiné typy automobilů, například i něco, co by se dnes nazývalo SUV.
Oleko začal stavět jeden moskevský mechanik v polovině 80. let a použil k tomu díly z mnoha tehdy vyráběných lokálních aut. Zejména se mu ale podařilo levně sehnat přední část karosérie nabouraného sedanu Volga 24-01 a zadní část kombíku 24-02. Sehnat kus kombíku bylo tehdy dosti problematické, tyto vozy se totiž neprodávaly běžným občanům bez speciální povolenky. Tu dostal jen někdo, kdo dokázal, že velký kombík potřebuje, například rodiny s více dětmi nebo lidé vozící těžké vybavení nutné kvůli zaměstnání. 24-02 kterou koupil tvůrce Oleka ale původně patřila úřadům a prošla těžkou nehodou.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Obě části karosérie tvůrce svařil dohromady, vynechal ale kus auta mezi B a C sloupkem. Tím vznikl krátký třídveřový automobil, který se podobal na tehdy nový Jeep Cherokee XJ v krátké verzi. Tomu odpovídá i posazení Oleka na docela vysoký podvozek, původem z Moskviče 412. Spolu s velkými koly, výraznými lemy blatníků a rámem na přídi se Oleko opravdu tváří jako SUV a je téměř jisté, že tvůrce musel mít na stole položené fotky Jeepu.
Na příď i záď se nastěhovaly světla z Lady, díky kterým je ještě těžší v Oleku vysledovat původ u Volgy. Pod kapotou pracuje motor z Gazu, ruské zdroje si ale nejsou jisté jestli z Gaz 21 nebo 24-01. Název Oleko pak vychází ze jmen synů tvůrce, Olega a Konstantina.
Moskvan na svém díle pracoval tři roky, mezi lety 1985 a 1988. V roce 1990 se mu pak podařilo vůz dostat legálně na silnice a od té doby jej používal jako svůj vůz na každodenní ježdění. Na Oleku ale stále pracoval a vylepšoval jej. V následujících letech nahradil původní dveře novými z GAZ-3110, nahradil světla modernějšími, namontoval mohutnější kola a také nový rám. Kromě toho se změny dočkal lak, místo původního vícebarevného teď Oleko jezdí ve stříbrné metalíze. A i dnes, více než 30 let po vzniku je stále v každodenním použití.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.