V moskevské garáži postavil vlastní Jeep Cherokee. Oleko se povedlo a jezdí dodnes

Oleko
Oleko, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 22. dubna 2019 13:57
Sdílej:

Možnost postavit si od základu vlastní auto asi přijde současným Evropanům jako něco naprosto nereálného. V Sovětském svazu však šlo o překvapivě běžnou činnost, podobné auta vznikaly po stovkách a dokonce se tam konaly srazy podobných výtvorů. Mnohé z nich, jako napříkad Oleko, navíc jezdí dodnes.

Zejména v 70. a 80. letech bylo v Sovětském svazu docela běžné, že si tamní občané sami stavěli auta. Takové vozy navíc bylo možné legálně přihlásit na značky a provozovat. Velká část takto vyrobených automobilů byly sporťáky, kte kterým se jinak Rusové ani dostat nemohli. Stavěly se však i jiné typy automobilů, například i něco, co by se dnes nazývalo SUV.

Oleko začal stavět jeden moskevský mechanik v polovině 80. let a použil k tomu díly z mnoha tehdy vyráběných lokálních aut. Zejména se mu ale podařilo levně sehnat přední část karosérie nabouraného sedanu Volga 24-01 a zadní část kombíku 24-02. Sehnat kus kombíku bylo tehdy dosti problematické, tyto vozy se totiž neprodávaly běžným občanům bez speciální povolenky. Tu dostal jen někdo, kdo dokázal, že velký kombík potřebuje, například rodiny s více dětmi nebo lidé vozící těžké vybavení nutné kvůli zaměstnání. 24-02 kterou koupil tvůrce Oleka ale původně patřila úřadům a prošla těžkou nehodou. 

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Obě části karosérie tvůrce svařil dohromady, vynechal ale kus auta mezi B a C sloupkem. Tím vznikl krátký třídveřový automobil, který se podobal na tehdy nový Jeep Cherokee XJ v krátké verzi. Tomu odpovídá i posazení Oleka na docela vysoký podvozek, původem z Moskviče 412. Spolu s velkými koly, výraznými lemy blatníků a rámem na přídi se Oleko opravdu tváří jako SUV a je téměř jisté, že tvůrce musel mít na stole položené fotky Jeepu.

Na příď i záď se nastěhovaly světla z Lady, díky kterým je ještě těžší v Oleku vysledovat původ u Volgy. Pod kapotou pracuje motor z Gazu, ruské zdroje si ale nejsou jisté jestli z Gaz 21 nebo 24-01. Název Oleko pak vychází ze jmen synů tvůrce, Olega a Konstantina. 

Moskvan na svém díle pracoval tři roky, mezi lety 1985 a 1988. V roce 1990 se mu pak podařilo vůz dostat legálně na silnice a od té doby jej používal jako svůj vůz na každodenní ježdění. Na Oleku ale stále pracoval a vylepšoval jej. V následujících letech nahradil původní dveře novými z GAZ-3110, nahradil světla modernějšími, namontoval mohutnější kola a také nový rám. Kromě toho se změny dočkal lak, místo původního vícebarevného teď Oleko jezdí ve stříbrné metalíze. A i dnes, více než 30 let po vzniku je stále v každodenním použití.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.