GAZ-21 Volga se nabízel pouze jako sedan a kombi, existovala však ještě jedna verze, jakou se nemůže pochlubit asi žádné jiné sériové auto v historii. Pod jménem Volga a s kabinou totožnou jako v sedanu se totiž vyráběla i křídlová loď, nazývaná též mořská raketa.
GAZ M21 Volga je vůz dobře známý asi většině automobilových fanoušků. Jeden z nejpohlednějších ruských vozů se dá potkat i v České republice, i když zde je známější až následující generace Volgy. Ve výrobě se držel mezi roky 1956 a 1970 a vzniklo asi 640 tisíc kusů. Běžně se vyráběly jen Volgy s karosérií sedan, kterou později doplnila i verze kombi, kterou si však běžní občané koupit nemohli.
V roce 1958 ale vznikl v loděnici ve městě Gorky unikátní stroj, který nesl jméno Volga a měl totožný interiér, samotný GAZ však s nim neměl nic společné. Za vývojem stál konstruktér Rostislav Alexejev, známý hlavně pro vývoj strojů známých jako Ekranoplány. Projekt 343, jak byla vodní Volga z počátku nazvána, byl ale konstruován jako křídlový člun. Ten vypadá jako běžný člun, pod hladinou však ukrývá křídla. Ta při vyšší rychlosti vytváří vztlak, který nadzvedne člun nad hladinu, čímž se sníží odpor vody vůči trupu a díky tomu může člun dosahovat vyšších rychlostí při stejném výkonu.
Také kvůli relativně vysokým rychlostem, kterých takový stroj dosahoval, se stavba podobala spíše konstrukci letadla než lodě. Volgy byly montovány z nýtovaného hliníku, křídla pak z nerezové oceli. Pohon zajišťoval šestiválec GAZ M53F z naklaďáku GAZ 53. Ten poskytoval jen 75 koní, což ale stačilo štíhlé lodi k dosažení rychlosti 35 uzlů, tedy asi 65 km/h.
Jedním z nejzajímavějších prvků lodi byla ale kabina. Ta byla totiž převzata právě z GAZ M21 Volga. Po usednutí do kabiny si tak pasažér mohl připadat stejně jako ve svém autě na souši. Totožný byl volant, přístrojová deska včetně průhledného tachometru, rádio s nápisem Volga. Z Volgy byly převzaty i dvě lavicové sedačky pro zadní dvě řady.
První verze Projektu 343 byla vystavena na Světové výstavě v Bruseli v roce 1958, kde získala zlatou medaili. Poté se rozběhly prodeje jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Zatímco v SSSR byly čluny určené pro politiky, vodní taxi a podobné účely, v zahraničí se prodávaly běžným občanům.
V Británii se vodní Volga nabízela za 2500 liber, což v přepočtu na dnešní peníze vychází na asi 1200000 Kč. Na západě si sovětské stroje získaly překvapivou popularitu, vyvážely se dokonce i do USA. Jednu dostal darem i americký prezident Nixon, kterému ji přivezl v roce 1972 Leonid Brežněv. Mnohé navíc zůstavají v provozu dodnes, i když výroba skonšila už v roce 1986. Poslední Volgy dokonce dostývaly silnější motory GAZ V8 a poté Volvo, se kterými dosahovaly ještě lepších výkonů, avšak také se z nich vytratil interiér ze silniční Volgy.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?