Mořská raketa Volga? Zcela ojedinělá karosářská verze sovětského GAZu M21

Volga
Volga, foto: SverdlovskAvia
-mdo , AutoRoad.cz 13. dubna 2019 14:12
Sdílej:

GAZ-21 Volga se nabízel pouze jako sedan a kombi, existovala však ještě jedna verze, jakou se nemůže pochlubit asi žádné jiné sériové auto v historii. Pod jménem Volga a s kabinou totožnou jako v sedanu se totiž vyráběla i křídlová loď, nazývaná též mořská raketa.

GAZ M21 Volga je vůz dobře známý asi většině automobilových fanoušků. Jeden z nejpohlednějších ruských vozů se dá potkat i v České republice, i když zde je známější až následující generace Volgy. Ve výrobě se držel mezi roky 1956 a 1970 a vzniklo asi 640 tisíc kusů. Běžně se vyráběly jen Volgy s karosérií sedan, kterou později doplnila i verze kombi, kterou si však běžní občané koupit nemohli. 

V roce 1958 ale vznikl v loděnici ve městě Gorky unikátní stroj, který nesl jméno Volga a měl totožný interiér, samotný GAZ však s nim neměl nic společné. Za vývojem stál konstruktér Rostislav Alexejev, známý hlavně pro vývoj strojů známých jako Ekranoplány. Projekt 343, jak byla vodní Volga z počátku nazvána, byl ale konstruován jako křídlový člun. Ten vypadá jako běžný člun, pod hladinou však ukrývá křídla. Ta při vyšší rychlosti vytváří vztlak, který nadzvedne člun nad hladinu, čímž se sníží odpor vody vůči trupu a díky tomu může člun dosahovat vyšších rychlostí při stejném výkonu.

Také kvůli relativně vysokým rychlostem, kterých takový stroj dosahoval, se stavba podobala spíše konstrukci letadla než lodě. Volgy byly montovány z nýtovaného hliníku, křídla pak z nerezové oceli. Pohon zajišťoval šestiválec GAZ M53F z naklaďáku GAZ 53. Ten poskytoval jen 75 koní, což ale stačilo štíhlé lodi k dosažení rychlosti 35 uzlů, tedy asi 65 km/h. 

Jedním z nejzajímavějších prvků lodi byla ale kabina. Ta byla totiž převzata právě z GAZ M21 Volga. Po usednutí do kabiny si tak pasažér mohl připadat stejně jako ve svém autě na souši. Totožný byl volant, přístrojová deska včetně průhledného tachometru, rádio s nápisem Volga. Z Volgy byly převzaty i dvě lavicové sedačky pro zadní dvě řady. 

První verze Projektu 343 byla vystavena na Světové výstavě v Bruseli v roce 1958, kde získala zlatou medaili. Poté se rozběhly prodeje jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Zatímco v SSSR byly čluny určené pro politiky, vodní taxi a podobné účely, v zahraničí se prodávaly běžným občanům. 

V Británii se vodní Volga nabízela za 2500 liber, což v přepočtu na dnešní peníze vychází na asi 1200000 Kč. Na západě si sovětské stroje získaly překvapivou popularitu, vyvážely se dokonce i do USA. Jednu dostal darem i americký prezident Nixon, kterému ji přivezl v roce 1972 Leonid Brežněv. Mnohé navíc zůstavají v provozu dodnes, i když výroba skonšila už v roce 1986. Poslední Volgy dokonce dostývaly silnější motory GAZ V8 a poté Volvo, se kterými dosahovaly ještě lepších výkonů, avšak také se z nich vytratil interiér ze silniční Volgy. 

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.