GAZ-21 Volga se nabízel pouze jako sedan a kombi, existovala však ještě jedna verze, jakou se nemůže pochlubit asi žádné jiné sériové auto v historii. Pod jménem Volga a s kabinou totožnou jako v sedanu se totiž vyráběla i křídlová loď, nazývaná též mořská raketa.
GAZ M21 Volga je vůz dobře známý asi většině automobilových fanoušků. Jeden z nejpohlednějších ruských vozů se dá potkat i v České republice, i když zde je známější až následující generace Volgy. Ve výrobě se držel mezi roky 1956 a 1970 a vzniklo asi 640 tisíc kusů. Běžně se vyráběly jen Volgy s karosérií sedan, kterou později doplnila i verze kombi, kterou si však běžní občané koupit nemohli.
V roce 1958 ale vznikl v loděnici ve městě Gorky unikátní stroj, který nesl jméno Volga a měl totožný interiér, samotný GAZ však s nim neměl nic společné. Za vývojem stál konstruktér Rostislav Alexejev, známý hlavně pro vývoj strojů známých jako Ekranoplány. Projekt 343, jak byla vodní Volga z počátku nazvána, byl ale konstruován jako křídlový člun. Ten vypadá jako běžný člun, pod hladinou však ukrývá křídla. Ta při vyšší rychlosti vytváří vztlak, který nadzvedne člun nad hladinu, čímž se sníží odpor vody vůči trupu a díky tomu může člun dosahovat vyšších rychlostí při stejném výkonu.
Také kvůli relativně vysokým rychlostem, kterých takový stroj dosahoval, se stavba podobala spíše konstrukci letadla než lodě. Volgy byly montovány z nýtovaného hliníku, křídla pak z nerezové oceli. Pohon zajišťoval šestiválec GAZ M53F z naklaďáku GAZ 53. Ten poskytoval jen 75 koní, což ale stačilo štíhlé lodi k dosažení rychlosti 35 uzlů, tedy asi 65 km/h.
Jedním z nejzajímavějších prvků lodi byla ale kabina. Ta byla totiž převzata právě z GAZ M21 Volga. Po usednutí do kabiny si tak pasažér mohl připadat stejně jako ve svém autě na souši. Totožný byl volant, přístrojová deska včetně průhledného tachometru, rádio s nápisem Volga. Z Volgy byly převzaty i dvě lavicové sedačky pro zadní dvě řady.
První verze Projektu 343 byla vystavena na Světové výstavě v Bruseli v roce 1958, kde získala zlatou medaili. Poté se rozběhly prodeje jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Zatímco v SSSR byly čluny určené pro politiky, vodní taxi a podobné účely, v zahraničí se prodávaly běžným občanům.
V Británii se vodní Volga nabízela za 2500 liber, což v přepočtu na dnešní peníze vychází na asi 1200000 Kč. Na západě si sovětské stroje získaly překvapivou popularitu, vyvážely se dokonce i do USA. Jednu dostal darem i americký prezident Nixon, kterému ji přivezl v roce 1972 Leonid Brežněv. Mnohé navíc zůstavají v provozu dodnes, i když výroba skonšila už v roce 1986. Poslední Volgy dokonce dostývaly silnější motory GAZ V8 a poté Volvo, se kterými dosahovaly ještě lepších výkonů, avšak také se z nich vytratil interiér ze silniční Volgy.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.