GAZ-21 Volga se nabízel pouze jako sedan a kombi, existovala však ještě jedna verze, jakou se nemůže pochlubit asi žádné jiné sériové auto v historii. Pod jménem Volga a s kabinou totožnou jako v sedanu se totiž vyráběla i křídlová loď, nazývaná též mořská raketa.
GAZ M21 Volga je vůz dobře známý asi většině automobilových fanoušků. Jeden z nejpohlednějších ruských vozů se dá potkat i v České republice, i když zde je známější až následující generace Volgy. Ve výrobě se držel mezi roky 1956 a 1970 a vzniklo asi 640 tisíc kusů. Běžně se vyráběly jen Volgy s karosérií sedan, kterou později doplnila i verze kombi, kterou si však běžní občané koupit nemohli.
V roce 1958 ale vznikl v loděnici ve městě Gorky unikátní stroj, který nesl jméno Volga a měl totožný interiér, samotný GAZ však s nim neměl nic společné. Za vývojem stál konstruktér Rostislav Alexejev, známý hlavně pro vývoj strojů známých jako Ekranoplány. Projekt 343, jak byla vodní Volga z počátku nazvána, byl ale konstruován jako křídlový člun. Ten vypadá jako běžný člun, pod hladinou však ukrývá křídla. Ta při vyšší rychlosti vytváří vztlak, který nadzvedne člun nad hladinu, čímž se sníží odpor vody vůči trupu a díky tomu může člun dosahovat vyšších rychlostí při stejném výkonu.
Také kvůli relativně vysokým rychlostem, kterých takový stroj dosahoval, se stavba podobala spíše konstrukci letadla než lodě. Volgy byly montovány z nýtovaného hliníku, křídla pak z nerezové oceli. Pohon zajišťoval šestiválec GAZ M53F z naklaďáku GAZ 53. Ten poskytoval jen 75 koní, což ale stačilo štíhlé lodi k dosažení rychlosti 35 uzlů, tedy asi 65 km/h.
Jedním z nejzajímavějších prvků lodi byla ale kabina. Ta byla totiž převzata právě z GAZ M21 Volga. Po usednutí do kabiny si tak pasažér mohl připadat stejně jako ve svém autě na souši. Totožný byl volant, přístrojová deska včetně průhledného tachometru, rádio s nápisem Volga. Z Volgy byly převzaty i dvě lavicové sedačky pro zadní dvě řady.
První verze Projektu 343 byla vystavena na Světové výstavě v Bruseli v roce 1958, kde získala zlatou medaili. Poté se rozběhly prodeje jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Zatímco v SSSR byly čluny určené pro politiky, vodní taxi a podobné účely, v zahraničí se prodávaly běžným občanům.
V Británii se vodní Volga nabízela za 2500 liber, což v přepočtu na dnešní peníze vychází na asi 1200000 Kč. Na západě si sovětské stroje získaly překvapivou popularitu, vyvážely se dokonce i do USA. Jednu dostal darem i americký prezident Nixon, kterému ji přivezl v roce 1972 Leonid Brežněv. Mnohé navíc zůstavají v provozu dodnes, i když výroba skonšila už v roce 1986. Poslední Volgy dokonce dostývaly silnější motory GAZ V8 a poté Volvo, se kterými dosahovaly ještě lepších výkonů, avšak také se z nich vytratil interiér ze silniční Volgy.
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?