GAZ-21 Volga se nabízel pouze jako sedan a kombi, existovala však ještě jedna verze, jakou se nemůže pochlubit asi žádné jiné sériové auto v historii. Pod jménem Volga a s kabinou totožnou jako v sedanu se totiž vyráběla i křídlová loď, nazývaná též mořská raketa.
GAZ M21 Volga je vůz dobře známý asi většině automobilových fanoušků. Jeden z nejpohlednějších ruských vozů se dá potkat i v České republice, i když zde je známější až následující generace Volgy. Ve výrobě se držel mezi roky 1956 a 1970 a vzniklo asi 640 tisíc kusů. Běžně se vyráběly jen Volgy s karosérií sedan, kterou později doplnila i verze kombi, kterou si však běžní občané koupit nemohli.
V roce 1958 ale vznikl v loděnici ve městě Gorky unikátní stroj, který nesl jméno Volga a měl totožný interiér, samotný GAZ však s nim neměl nic společné. Za vývojem stál konstruktér Rostislav Alexejev, známý hlavně pro vývoj strojů známých jako Ekranoplány. Projekt 343, jak byla vodní Volga z počátku nazvána, byl ale konstruován jako křídlový člun. Ten vypadá jako běžný člun, pod hladinou však ukrývá křídla. Ta při vyšší rychlosti vytváří vztlak, který nadzvedne člun nad hladinu, čímž se sníží odpor vody vůči trupu a díky tomu může člun dosahovat vyšších rychlostí při stejném výkonu.
Také kvůli relativně vysokým rychlostem, kterých takový stroj dosahoval, se stavba podobala spíše konstrukci letadla než lodě. Volgy byly montovány z nýtovaného hliníku, křídla pak z nerezové oceli. Pohon zajišťoval šestiválec GAZ M53F z naklaďáku GAZ 53. Ten poskytoval jen 75 koní, což ale stačilo štíhlé lodi k dosažení rychlosti 35 uzlů, tedy asi 65 km/h.
Jedním z nejzajímavějších prvků lodi byla ale kabina. Ta byla totiž převzata právě z GAZ M21 Volga. Po usednutí do kabiny si tak pasažér mohl připadat stejně jako ve svém autě na souši. Totožný byl volant, přístrojová deska včetně průhledného tachometru, rádio s nápisem Volga. Z Volgy byly převzaty i dvě lavicové sedačky pro zadní dvě řady.
První verze Projektu 343 byla vystavena na Světové výstavě v Bruseli v roce 1958, kde získala zlatou medaili. Poté se rozběhly prodeje jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Zatímco v SSSR byly čluny určené pro politiky, vodní taxi a podobné účely, v zahraničí se prodávaly běžným občanům.
V Británii se vodní Volga nabízela za 2500 liber, což v přepočtu na dnešní peníze vychází na asi 1200000 Kč. Na západě si sovětské stroje získaly překvapivou popularitu, vyvážely se dokonce i do USA. Jednu dostal darem i americký prezident Nixon, kterému ji přivezl v roce 1972 Leonid Brežněv. Mnohé navíc zůstavají v provozu dodnes, i když výroba skonšila už v roce 1986. Poslední Volgy dokonce dostývaly silnější motory GAZ V8 a poté Volvo, se kterými dosahovaly ještě lepších výkonů, avšak také se z nich vytratil interiér ze silniční Volgy.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?