Šestikolové terénní vozy získávají posledni dobou na popularitě. Svou verzi postavil Mercedes, Hennessey a dokonce i česká firma nazvaná Burekone. Historie osobních vozidel s tímto podvozkem je však delší, než byste čekali. Jedním z prvních vozů s šesti koly byl už ruský GAZ-25.
Nová továrna v Nižném Novgorodu, postavená ve spolupráci s americkým Fordem, začala počátkem 30. let pod názvem NAZ produkovat osobní i lehké nákladní vozy na základech Fordu. Už v půlce 30. let se však sovětští konstruktéři pokoušeli vyvíjet vlastní automobily, i když stále s využitím dílu licencovaných od Američanů.
Pro potřeby sovětské armády už v roce 1934 vznikl první třínápravový automobil, GAZ-TK, který se však v testech příliš neosvědčil a nepostoupil tedy do sériové výroby. I nadále ale pokračovaly pokusy s tímto uspořádáním a v roce 1936 se do výroby dostal GAZ-AAA, třínápravová verze licenčního Fordu-AA. Ve stejný rok se představil i další šestikolový prototyp pick-upu vlastní konstrukce, který dostal označení GAZ-21 a využíval díly GAZ-AAA i nového GAZ-M1. Konstrukce podvozku však neumožňovala stavbu jiných variant, například čtyřdvéřové verze a tak se brzy rozjely práce na novém modelu. Jedním z požadavků totiž bylo postavit vůz podobný Mercedesu W31, tedy šestikolovému automobilu pro potřeby důstojníků.
GAZ-25 vycházel ze stejného základu jako GAZ-21, podařilo se však vyřešit většinu nedostatků z předchozího prototypu. Cílem bylo postavit čtyřdvéřový terénní vůz pro potřeby armády, s klasickou kabinou ale zvýšeným podvozkem umožňujícím pohyb mimo zpevněné cesty.
O vývoji vozu se nedochovalo moc informací, ví se že vznikly jen dva prototypy. Veškeré informace o voze pocházelyz pár zašlých fotek a neúplné dokumentace. Před několika lety se však v Rusku podařilo najít v zahradě stojící dochovaný prototyp GAZ-25, který poté prošel kompletní renovací u moskevského úpravce KB Smirnova. Také díky tomu je teď známo více o konstrukci unikátního prototypu.
Karosérie s částečně dřevěným skeletem je posazena na žebřinovém rámu vlastní konstrukce. Přední náprava je zavěšena na podélných pružinách a hydraulických tlumičích, zadní nápravy na listových pérech. Poháněny jsou jen dvě zadní nápravy, jde tedy o vůz 6x4. Pod kapotou pracuje šestiválec o objemu 3,48 litru a výkonu 85 koní, výkon přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Interiér je vyveden ve světlé hnědém čalounění a nabízí pět plnohodnotných míst k sezení. Přední okno je možné pro ventilaci částečně vyklopit pomocí páky na palubní desce. Přední sedačku je možné posouvat vpřed a vzad, aby měl řidič optimální polohu pro řízení.
I přes to, že se podařilo vyřešit problémy předchozích prototypů, se GAZ-25 nikdy nedostal do sériové výroby. Místo toho začaly práce na voze GAZ-61, na kterém se podařilo vyřešit problém s přenosem výkonu na přední nápravu a nebylo tak nadále potřeba dvou hnaných náprav vzadu. Dodnes se dochoval pouze jediný prototyp GAZ-25, který je na prodej za 10,5 milionu Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.