Šestikolové terénní vozy získávají posledni dobou na popularitě. Svou verzi postavil Mercedes, Hennessey a dokonce i česká firma nazvaná Burekone. Historie osobních vozidel s tímto podvozkem je však delší, než byste čekali. Jedním z prvních vozů s šesti koly byl už ruský GAZ-25.
Nová továrna v Nižném Novgorodu, postavená ve spolupráci s americkým Fordem, začala počátkem 30. let pod názvem NAZ produkovat osobní i lehké nákladní vozy na základech Fordu. Už v půlce 30. let se však sovětští konstruktéři pokoušeli vyvíjet vlastní automobily, i když stále s využitím dílu licencovaných od Američanů.
Pro potřeby sovětské armády už v roce 1934 vznikl první třínápravový automobil, GAZ-TK, který se však v testech příliš neosvědčil a nepostoupil tedy do sériové výroby. I nadále ale pokračovaly pokusy s tímto uspořádáním a v roce 1936 se do výroby dostal GAZ-AAA, třínápravová verze licenčního Fordu-AA. Ve stejný rok se představil i další šestikolový prototyp pick-upu vlastní konstrukce, který dostal označení GAZ-21 a využíval díly GAZ-AAA i nového GAZ-M1. Konstrukce podvozku však neumožňovala stavbu jiných variant, například čtyřdvéřové verze a tak se brzy rozjely práce na novém modelu. Jedním z požadavků totiž bylo postavit vůz podobný Mercedesu W31, tedy šestikolovému automobilu pro potřeby důstojníků.
GAZ-25 vycházel ze stejného základu jako GAZ-21, podařilo se však vyřešit většinu nedostatků z předchozího prototypu. Cílem bylo postavit čtyřdvéřový terénní vůz pro potřeby armády, s klasickou kabinou ale zvýšeným podvozkem umožňujícím pohyb mimo zpevněné cesty.
O vývoji vozu se nedochovalo moc informací, ví se že vznikly jen dva prototypy. Veškeré informace o voze pocházelyz pár zašlých fotek a neúplné dokumentace. Před několika lety se však v Rusku podařilo najít v zahradě stojící dochovaný prototyp GAZ-25, který poté prošel kompletní renovací u moskevského úpravce KB Smirnova. Také díky tomu je teď známo více o konstrukci unikátního prototypu.
Karosérie s částečně dřevěným skeletem je posazena na žebřinovém rámu vlastní konstrukce. Přední náprava je zavěšena na podélných pružinách a hydraulických tlumičích, zadní nápravy na listových pérech. Poháněny jsou jen dvě zadní nápravy, jde tedy o vůz 6x4. Pod kapotou pracuje šestiválec o objemu 3,48 litru a výkonu 85 koní, výkon přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Interiér je vyveden ve světlé hnědém čalounění a nabízí pět plnohodnotných míst k sezení. Přední okno je možné pro ventilaci částečně vyklopit pomocí páky na palubní desce. Přední sedačku je možné posouvat vpřed a vzad, aby měl řidič optimální polohu pro řízení.
I přes to, že se podařilo vyřešit problémy předchozích prototypů, se GAZ-25 nikdy nedostal do sériové výroby. Místo toho začaly práce na voze GAZ-61, na kterém se podařilo vyřešit problém s přenosem výkonu na přední nápravu a nebylo tak nadále potřeba dvou hnaných náprav vzadu. Dodnes se dochoval pouze jediný prototyp GAZ-25, který je na prodej za 10,5 milionu Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?