Šestikolové terénní vozy získávají posledni dobou na popularitě. Svou verzi postavil Mercedes, Hennessey a dokonce i česká firma nazvaná Burekone. Historie osobních vozidel s tímto podvozkem je však delší, než byste čekali. Jedním z prvních vozů s šesti koly byl už ruský GAZ-25.
Nová továrna v Nižném Novgorodu, postavená ve spolupráci s americkým Fordem, začala počátkem 30. let pod názvem NAZ produkovat osobní i lehké nákladní vozy na základech Fordu. Už v půlce 30. let se však sovětští konstruktéři pokoušeli vyvíjet vlastní automobily, i když stále s využitím dílu licencovaných od Američanů.
Pro potřeby sovětské armády už v roce 1934 vznikl první třínápravový automobil, GAZ-TK, který se však v testech příliš neosvědčil a nepostoupil tedy do sériové výroby. I nadále ale pokračovaly pokusy s tímto uspořádáním a v roce 1936 se do výroby dostal GAZ-AAA, třínápravová verze licenčního Fordu-AA. Ve stejný rok se představil i další šestikolový prototyp pick-upu vlastní konstrukce, který dostal označení GAZ-21 a využíval díly GAZ-AAA i nového GAZ-M1. Konstrukce podvozku však neumožňovala stavbu jiných variant, například čtyřdvéřové verze a tak se brzy rozjely práce na novém modelu. Jedním z požadavků totiž bylo postavit vůz podobný Mercedesu W31, tedy šestikolovému automobilu pro potřeby důstojníků.
GAZ-25 vycházel ze stejného základu jako GAZ-21, podařilo se však vyřešit většinu nedostatků z předchozího prototypu. Cílem bylo postavit čtyřdvéřový terénní vůz pro potřeby armády, s klasickou kabinou ale zvýšeným podvozkem umožňujícím pohyb mimo zpevněné cesty.
O vývoji vozu se nedochovalo moc informací, ví se že vznikly jen dva prototypy. Veškeré informace o voze pocházelyz pár zašlých fotek a neúplné dokumentace. Před několika lety se však v Rusku podařilo najít v zahradě stojící dochovaný prototyp GAZ-25, který poté prošel kompletní renovací u moskevského úpravce KB Smirnova. Také díky tomu je teď známo více o konstrukci unikátního prototypu.
Karosérie s částečně dřevěným skeletem je posazena na žebřinovém rámu vlastní konstrukce. Přední náprava je zavěšena na podélných pružinách a hydraulických tlumičích, zadní nápravy na listových pérech. Poháněny jsou jen dvě zadní nápravy, jde tedy o vůz 6x4. Pod kapotou pracuje šestiválec o objemu 3,48 litru a výkonu 85 koní, výkon přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Interiér je vyveden ve světlé hnědém čalounění a nabízí pět plnohodnotných míst k sezení. Přední okno je možné pro ventilaci částečně vyklopit pomocí páky na palubní desce. Přední sedačku je možné posouvat vpřed a vzad, aby měl řidič optimální polohu pro řízení.
I přes to, že se podařilo vyřešit problémy předchozích prototypů, se GAZ-25 nikdy nedostal do sériové výroby. Místo toho začaly práce na voze GAZ-61, na kterém se podařilo vyřešit problém s přenosem výkonu na přední nápravu a nebylo tak nadále potřeba dvou hnaných náprav vzadu. Dodnes se dochoval pouze jediný prototyp GAZ-25, který je na prodej za 10,5 milionu Kč.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.