Stejně jako každý rok, i v roce 2019 nás čeká řada významných výročí ze světa motorsportu i automobilek. Pojďme se tedy společně podívat, jaká významná výročí si bude v nadcházejícím roce připomínat mnichovská automobilka BMW.
BMW Group
1959 - 60 let - Nový začátek pro BMW. Malí akcionáři odmítli nabídku na převzetí společností Daimler-Benz, když věřili v úspěch připravovaného BMW 700. Svůj podíl navýšil Herbert Quandt, který společnost restrukturalizoval.
1969 - 50 let - BMW přesouvá výrobu motocyklů do Berlína, protože potřebuje uvolnit své kapacity v Mnichově pro rozšiřující se výrobu automobilů. Od počátku 70. let BMW chystá výrobu nové generace motocyklů.
1979 - 40 let - BMW AG založilo společný podnik se společností Steyr-Daimler-Puch AG na výrobu motorů v rakouském Štýrském Hradci. V roce 1982 se společnost přejmenovala na BMW Motoren GmbH a dnes je zde kompetenční centrum na vývoj vznětových motorů.
1989 - 30 let - BMW rozhoduje o výstavbě výrobního závodu v USA.
1994 - 25 let - Spuštění výroby ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Jako první z výrobní linky sjíždělo BMW řady 3 a následně roadstery Z3 a Z4. Dnes americká továrna vyrábí modely BMW X3, X4, X5, X6 a X7.
1994 - 25 let - BMW kupuje britskou společnost Rover Group, do níž patří značky Land Rover, Rover, MG, Triumph a Mini. BMW nakonec Rover Group v roce 2000 prodává a nechává si pouze značku MINI.
2004 - 15 let - Otevření první továrny v Číně na základě partnerství v rámci společnosti BMW Brilliance Automotive Ltd.
BMW
1954 - 65 let - BMW 502 s karoserií „barokních“ tvarů bylo prvním poválečným německým vozem s osmiválcovým motorem. Luxusní limuzína byla vzdáleným předchůdcem dnešního BMW řady 7.
1959 - 60 let - BMW 700, kompaktní sportovně laděný vůz s motorem vzadu pohánějícím zadní kola. První nově vyvinuté poválečné BMW.
1989 - 30 let - Představení BMW 850i – velkého luxusního kupé vybaveného nejmodernějšími technologiemi a motorem V12. Sériová výroba byla zahájena na jaře 1990.
1994 - 25 let - Třetí generace BMW řady 7 se proslavila ve filmu Zítřek nikdy neumírá s agentem Jamesem Bondem. Byla nabízena s mnoha motory s šesti až dvanácti válci a dvěma délkami karoserie.
1999 - 20 let - První generace BMW X5 představená na autosalonu v Detroitu přinesla nové pojetí vozů SAV s pro BMW typickou dynamikou a sportovními jízdními vlastnostmi.
2004 - 15 let - První generace BMW řady 1 navázala na modely Compact BMW řady 3. Přináší BMW do prémiového segmentu nižší střední třídy. Zachovává si klasickou koncepci pohonu a postupně se kromě 3- a 5dveřového hatchbacku rozšiřuje o karosářské verze Coupé a Cabrio.
2009 - 10 let - Druhá generace BMW Z4 přišla na trh s pevnou skládací střechou a ve výrobě vydržela sedm let.
2009 - 10 let - S první generací X1 vstoupilo BMW do segmentu prémiových kompaktních vozů SAV.
2009 - 10 let - Originálně pojaté provedení Gran Turismo rozšířilo nabídku BMW řady 5 o prostorný model s výše umístěnými sedadly.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?